Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Medische statistiek 1 (4437)
|
3.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P4 SBU | P4 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2de bachelorjaar in de geneeskunde | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC12 De bachelor in de geneeskunde kan, onder begeleiding, wetenschappelijk onderzoek uitvoeren en hierover helder communiceren. | | - DC
| DC 12.1 De bachelor in de geneeskunde kent een variatie aan wetenschappelijke onderzoeksmethoden en kan deze gebruiken. | | - DC
| EC 12.3 De bachelor in de geneeskunde kan op een correcte manier onderzoeksgegevens verzamelen en analyseren en gepaste statistische methodes toepassen. | | - DC
| DC 12.6 De bachelor in de geneeskunde kan kritisch reflecteren over de limitaties van onderzoek. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Zie doelstellingen/inhoud van de OPO's:
|
|
|
- De student(e) kan medische informatie op zijn validiteit te beoordelen, o.m. met principes uit de statistische proefopzet en uit de verklarende statistiek.
- De student(e) kan werken met statistische software (SAS JMP).
- De student(e) kan output van statistische software interpreteren.
- De student(e) heeft inzicht in statistisch modelleren.
- De student(e) ziet, vanuit wetenschappelijke bijdragen in medische tijdschriften, in dat statistische analyse bijdraagt tot de medische besluitvorming.
- De student(e) kan medische informatie vertalen naar kernideeën en deze kernideeën voorstellen in zinvolle grafieken.
- De student(e) begrijpt de fundamentele concepten van de klinische studie en de epidemiologische studie.
- De student(e) begrijpt hoe statistische methoden helpen bij het begrijpen van klinische en epidemiologische problemen.
- De student(e) begrijpt hoe statistische en wiskundige methoden gebruikt kunnen worden om de verspreiding van infectieziekten in kaart te brengen.
- De student(e) herkent de ethische overwegingen bij het opzetten van een klinische/epidemiologische studie en kan hierover discussiëren.
- De student(e) herkent (veelvoorkomende) statistische fouten en kan op die manier met een kritische blik naar wetenschappelijke literatuur kijken.
De inhoud van de cursus is als volgt: Enkelvoudige en meervoudige lineaire regressie - Het begrip likelihood en modelbouw - Veralgemeende lineaire regressie - Overlevingsanalyse - Cohort studies en klinische studies - Epidemiologische studies (incl. case controle studies) - De opzet van studies, veelgebruikte statistische begrippen en statistische fouten - Infectieziekten-modellering
|
|
|
|
|
|
|
Afstandsonderwijs ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 4 Studiepunten 3,00
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | De student mag tijdens het examen gebruik maken van een rekenmachine en papieren studiemateriaal. Er mogen geen digitale hulpmiddelen gebruikt worden. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Blackboard Ultra waarop al het studiemateriaal beschikbaar wordt gesteld gedurende de cursus.
Statistisch softwarepakket: SAS JMP (beschikbaar in PC lokalen en gratis downloadbaar via UHasselt software center) |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Fundamentals of Biostatistics,Rosner Bernard,8e editie,Brooks Cole,9781305268920 |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|