Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| schakelprogramma master in systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg | Verplicht | 405 | 15,0 | 405 | 15,0 | Ja | Nee | Numeriek | |
schakelprogramma master verpleegkunde en vroedkunde | Verplicht | 405 | 15,0 | 405 | 15,0 | Ja | Nee | Numeriek | |
voorbereidingsprogramma master in systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg | Verplicht | 405 | 15,0 | 405 | 15,0 | Ja | Nee | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De student kan onderzoeksdesigns en -methoden in de gezondheidszorg duiden en evalueren op hun geschiktheid voor het beantwoorden van specifieke onderzoeksvragen. | | - DC
| De student kan een geschikte methode voorstellen voor data management,
analyse en rapportering voor het beantwoorden van een onderzoeksvraag. | | | - BC
| De student heeft een inzicht in dataverzameling en kan dit toepassen in de juiste context, inclusief een real-world context. | | | - BC
| De student heeft inzicht in databanken, zowel relationeel als niet-relationeel. | | | - BC
| De student kan data extraheren uit bestaande databanken en data transformeren tot een gewenst formaat. | | | - BC
| De student kan een onderzoeksprotocol opstellen. | - EC
| De student kan ruwe data systematisch benaderen, voorbereiden, analyseren en de resultaten van dit proces op schriftelijk wijze, ondersteund met visualisaties, rapporteren volgens geldende standaarden. | | - DC
| De student kan gebruik maken van statistische software en de output interpreteren. | | | - BC
| De student kan de kwaliteit van data controleren en data cleaning uitvoeren. | | | - BC
| De student kan data hercoderen en bijkomende variabelen creëren. | | | - BC
| De student is vertrouwd met reproducible research en tracht dit toepassen in data management en analyse. | | | - BC
| De student kent de basisprincipes van programmeren en kan deze toepassen in eenvoudige oefeningen. | | | - BC
| De student kan een beschrijvende data analyse uitvoeren, inbegrepen grafische voorstellingen. | | | - BC
| De student kan een bivariate en regressie analyse uitvoeren en interpreteren. | | | - BC
| De student kent de belangrijkste concepten uit de epidemiologie en kan deze toepassen | | | - BC
| De student begrijpt de validatie van een diagnostische test en kan dit toepassen. | | | - BC
| De student is vaardig in het creëren van draaitabellen (pivot tables) en grafieken. | | - DC
| De student kan schriftelijk rapporteren conform de geldende standaarden. | | | - BC
| De student kan het resultaat van een data analyse verwerken in een rapport. | | | - BC
| De student kan het resultaat van een data analyse verwerken in een dashboard. | | | - BC
| De student is vertrouwd met de principes van GDPR, en kan de belangrijkste anonimisatie strategieën toepassen. | | | - BC
| De student begrijpt de FAIR principes. | | | - BC
| De student kent de basisprincipes rond data-harmonisatie. | - EC
| De student kan wetenschappelijke publicaties en rapporten beoordelen en op een systematische manier samenvatten. | | - DC
| De student kan de toegepaste methodes voor data management, analyse en rapportering in een wetenschappelijke publicaties of rapport beoordelen en een kritische reflectie maken. | - EC
| De student kan samen met anderen tot gezamenlijke besluiten komen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Dit opleidingsonderdeel is gericht naar houders van een professionele bachelor die willen schakelen naar een academisch niveau. Vereiste voorkennis is schrijf- en leesvaardigheid in het Engels en basisvaardigheden MS Excel zoals beschreven in hoofdstuk 1 t.e.m. 14 (p. 1 - 706) van het boek Slager D, Slager A. Essential Excel 2019. A Step-By-Step Guide. ISBN: 978-1-4842-6208-5.
|
|
|
Dit opleidingsonderdeel is een inleiding in data science en omvat concepten en methodes vanuit statistiek, informatica en epidemiologie, gesitueerd binnen de context van de gezondheidszorg. Studenten leren de belangrijkste methodes en concepten in opslag, verwerking, analyse, en rapporteren van kwantitatieve data. De algemene doelstelling is drievoudig: de student kan tot op een basisniveau data verwerken, analyseren en rapporteren; de student heeft de kennis en het inzicht om voor complexere problemen in dialoog te kunnen gaan met statistici en informatici; de student begrijpt het kwantitatieve luik van wetenschappelijke publicaties. De verschillende topics in dit OPO worden behandeld in leerpaden die telkens 1 of 2 weken in beslag nemen. Ieder leerpad start met een inleidend hoorcollege, gevolgd door een aantal uren zelfstudie. Aansluitend is er telkens een practicum waarin praktische toepassing aan bod komt. Er wordt van de student verwacht dat het leerpad doorgenomen is alvorens aan het practicum deel te nemen. Tijdens het verloop van dit opleidingsonderdeel bereiden de studenten, ingedeeld in groepen, een data project voor. De bedoeling is om vanuit een ruwe dataset een dashboard op te stellen. Wekelijks is een PEER sessie voorzien om aan het project te werken. Tijdens de week voorafgaand aan de studie- en examenperiode worden de resultaten van de data projecten gepresenteerd.
Keywords: data science, statistiek, epidemiologie, databases, artificial intelligence
In dit opleidingsonderdeel ligt de focus op de studie van data en methoden om data op te slaan, verwerken, analyseren, interpreteren en presenteren. In dit opleidingsonderdeel zullen vier onderdelen aan bod komen:
- Statistiek
- Epidemiologie
- Relationele databases
- Artificial intelligence
|
|
|
|
|
|
|
Afstandsonderwijs ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 15,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student kan zijn deelcijfer enkel overdragen indien hij de helft of meer van de punten behaald heeft tijdens de eerste examenkans van dit opleidingsonderdeel. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 80 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student kan zijn deelcijfer enkel overdragen indien hij de helft of meer van de punten behaald heeft tijdens de eerste examenkans van dit opleidingsonderdeel. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Mondeling examen | 10 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student kan zijn deelcijfer enkel overdragen indien hij de helft of meer van de punten behaald heeft tijdens de eerste examenkans van dit opleidingsonderdeel. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Een student moet geslaagd zijn (≥10/20) op elk onderdeel om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Gevolg | Een student die op een of meerdere onderdelen niet slaagt (<10/20), krijgt als eindresultaat in zijn studentendossier 9/20 of het rekenkundig gemiddelde indien de score lager is. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
- Hand-outs van de docenten gedeeld op Blackboard
|
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Pdq Statistics (PDQ Series) Third Edition,Norman, G.R., Streiner, D.L.,2003,Great Time Books,9781550092073,Full text online: https://ebookcentral-proquest-com.bib-proxy.uhasselt.be/lib/ubhasselt/reader.action?docID=3386885
- Statistics : An Introduction using R,Crawley MJ,2nd edition, 2014,Wiley,9781118941102,Paperback ISBN: 9781118941096
- Essential Excel 2019: A Step-By-Step Guide,Slager D & Slager A,2nd edition, 2020,Apress,9781484262085,Full text online: https://link-springer-com.bib-proxy.uhasselt.be/book/10.1007/978-1-4842-6209-2
- Biomedical Statistics. A Beginner's Guide,Shakti Kumar Yadav, Sompal Singh, Ruchika Gupta,2019,Springer Singapore,9789813292949,Full text online: https://link-springer-com.bib-proxy.uhasselt.be/book/10.1007/978-981-32-9294-9
|
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
- Pdq Statistics (PDQ Series) Third Edition,Norman, G.R., Streiner, D.L.,2003,Great TimeBooks,9781550092073,Full text online: https://ebookcentral-proquest-com.bib-proxy.uhasselt.be/lib/ubhasselt/reader.action?docID =3386885
- Statistics : An Introduction using R,Crawley MJ,2nd edition,2014,Wiley,9781118941102,Paperback ISBN: 9781118941096
- Essential Excel 2019: A Step-By-Step Guide,Slager D & Slager A,2nd edition,2020,Apress,9781484262085,Full text online: https://link-springer-com.bib-proxy.uhasselt.be/book/10.1007/978-1-4842-6209-2
- Biomedical Statistics. A Beginner's Guide,Shakti Kumar Yadav, Sompal Singh, RuchikaGupta,2019,Springer Singapore,9789813292949,Full text online: https://link-springer-com.bib-proxy.uhasselt.be/book/10.1007/978-981-32-9294-9
- https://learningstatisticswithr.com/ ● https://cloud.r-project.org/doc/contrib/Verzani-SimpleR.pdf
- Rao, Poduri S.R.S.. Statistical Methodologies with Medical Applications, John Wiley & Sons,Incorporated, 2016. ProQuest EbookCentral, https://ebookcentral.proquest.com/lib/ubhasselt/detail.action?docID=4770534
- Campbell, Michael J.. Statistics at Square Two : Understanding Modern StatisticalApplications in Medicine, John Wiley & Sons, Incorporated, 2006. ProQuest EbookCentral, https://ebookcentral.proquest.com/lib/ubhasselt/detail.action?docID=351461.
- Armitage, Peter, et al. Statistical Methods in Medical Research, John Wiley & Sons,Incorporated, 2001. ProQuest EbookCentral, https://ebookcentral.proquest.com/lib/ubhasselt/detail.action?docID=351459.
- Cook, Adrian, et al. Basic Skills In Statistics : A Guide For Healthcare Professionals, ClassPublishing, 2006. ProQuest Ebook Central,https://ebookcentral.proquest.com/lib/ubhasselt/detail.action?docID=237785.
- Fowler, Jim, et al. Practical Statistics for Nursing and Health Care, John Wiley & Sons,Incorporated, 2002. ProQuest EbookCentral, https://ebookcentral.proquest.com/lib/ubhasselt/detail.action?docID=1221165.
- Medical Statistics from Scratch: An Introduction for Health Professionals, edited by DavidBowers, John Wiley & Sons, Incorporated, 2014. ProQuest EbookCentral, https://ebookcentral.proquest.com/lib/ubhasselt/detail.action?docID=1757094.
- Bland, Martin. An Introduction to Medical Statistics, Oxford University Press, Incorporated,2015. ProQuest EbookCentral, https://ebookcentral.proquest.com/lib/ubhasselt/detail.action?docID=5891730.
- Walker, Jan, and Palo Almond. EBOOK: Interpreting Statistical Findings: a Guide for HealthProfessionals and Students, McGraw-Hill Education, 2010. ProQuest EbookCentral, https://ebookcentral.proquest.com/lib/ubhasselt/detail.action?docID=771395
|
|
 
|
Opmerkingen |
|
De verplichte en aanbevolen handboeken zijn reeds beschikbaar via de UHasselt bibliotheek, of vrij beschikbaar via internet. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|