Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| schakelprogramma master in systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
schakelprogramma master verpleegkunde en vroedkunde | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De student kan op onderbouwde en kritische wijze een eigen visie formuleren in zowel schriftelijke als mondelinge communicatie. | - EC
| De student kan samen met anderen tot gezamenlijke besluiten komen. | - EC
| De student kan met respect en empathie andere meningen en visies benaderen en bevragen. | - EC
| De student kan de eigen competenties evalueren en vanuit deze analyse leernoden formuleren. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Het is een keuzevak voor studenten die meer inzicht willen verwerven in de implicaties van de groeiende socio-culturele diversiteit voor de gezondheidszorg. Om dit opleidingsonderdeel te volgen is geen specifieke voorkennis vereist. Lees- en schrijfvaardigheid in het Engels wordt wel verwacht.
|
|
|
De voorbije decennia nam de diversiteit van de Belgische bevolking sterk toe, waardoor we vandaag spreken van ‘superdiversiteit’. Deze diversiteit manifesteert zich ook in de zorg. Zo kan de gezondheidszorg minder toegankelijk of kwaliteitsvol zijn voor mensen met een andere socioculturele achtergrond. Daarnaast verschillen visies omtrent ziekte en gezondheid van cultuur tot cultuur. Daarom is het belangrijk om de cross-culturele diversiteit in de gezondheidszorg goed te begrijpen en inzicht te verwerven in de delicate wisselwerking tussen cultuur en etniciteit in de gezondheidszorg.
Dit OPO onderzoekt de implicaties van de toenemende socio-culturele diversiteit voor de gezondheidszorg en bevordert de ontwikkeling van competenties -een combinatie van kennis, vaardigheden en attitudes- die essentieel zijn voor cultuursensitieve zorg. Deze competenties kunnen bijdragen tot een verbetering van de kwaliteit van zorg voor patiënten met een andere socioculturele achtergrond, wat een grote meerwaarde biedt voor zowel de patiënt als de zorgverlener.
Keywords: crossculturele competenties, diversiteit, superdiversiteit, cultuursensitieve zorg.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student kan zijn deelcijfer enkel overdragen indien hij de helft of meer van de punten behaald heeft tijdens de eerste examenkans van dit opleidingsonderdeel. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 70 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student kan zijn deelcijfer enkel overdragen indien hij de helft of meer van de punten behaald heeft tijdens de eerste examenkans van dit opleidingsonderdeel. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Een student moet geslaagd zijn (≥10/20) op elk onderdeel om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel. Bovendien moeten de taken (paper) tijdig worden ingediend. |
|
|
|
Gevolg | Een student die op een of meerdere onderdelen niet slaagt (<10/20), krijgt als eindresultaat in zijn studentendossier 9/20 of het rekenkundig gemiddelde indien de score lager is. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
Wetenschap communiceren,Crauwels M, Gérard M & De Bruin J,2015,ACCO,9789462921849 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Op BlackBoard aangeboden studiemateriaal |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|