Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| schakelprogramma master in systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
schakelprogramma master verpleegkunde en vroedkunde | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
voorbereidingsprogramma master in systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De student heeft inzicht in de organisatie en het beleid van de gezondheidszorg. | | - DC
| De student kan de organisatie van de Belgische gezondheidszorg uitleggen. | | | - BC
| De student kan de actoren van de Belgische gezondheidszorg benoemen en hun rol verduidelijken. | | | - BC
| De student kan de structuur van de Belgische gezondheidszorg uitleggen en verduidelijken. | | - DC
| De student kan de financiering van de Belgische gezondheidszorg verduidelijken. | - EC
| De student kan op onderbouwde en kritische wijze denkkaders en uitdagingen in de gezondheidszorg analyseren en beargumenteren. | | - DC
| De student kan op basis van rapporten de status van het Belgisch gezondheidszorgsysteem bespreken en daaruit voortvloeiende uitdagingen formuleren. | | | - BC
| De student kan uitdagingen binnen de Belgische gezondheidszorg onderbouwd formuleren. | - EC
| De student kan op onderbouwde en kritische wijze een eigen visie formuleren in zowel schriftelijke als mondelinge communicatie. | | - DC
| De student kan een onderwerp uit de organisatie van de Belgische gezondheidszorg verder uitdiepen en een eigen visie rond de huidige uitdagingen en het toekomstperspectief formuleren. | | | - BC
| De student kan in overeenstemming met de gestelde normen de eigen visie rond de huidige uitdagingen en het toekomstperspectief van de gezondheidszorg schriftelijk weergeven. | - EC
| De student kan samen met anderen tot gezamenlijke besluiten komen. | | - DC
| De student kan door middel van groepswerk een onderwerp uit de organisatie van de Belgische gezondheidszorg verder uitdiepen. | - EC
| De student kan met respect en empathie andere meningen en visies benaderen en bevragen. | | - DC
| De student kan met professionals en beleidsmakers in debat gaan over uitdagingen in de gezondheidszorg. | | | - BC
| De student neemt actief deel aan het debat. | | | - BC
| De student stelt kritische vragen over de visie van andere deelnemers aan het debat. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Dit opleidingsonderdeel geeft een introductie in de organisatie van het Belgische gezondheidszorgsysteem en staat open voor iedereen die interesse heeft in de organisatie, financiering, en ontwikkeling in de gezondheidszorg. De student beheerst een correcte schrijf- en leesvaardigheid in het Engels.
|
|
|
Dit opleidingsonderdeel voorziet een introductie tot de organisatie en financiering van het Belgische gezondheidszorgsysteem. Daarnaast wil het studenten aanzetten om actief deel te nemen aan het debat rond de toekomst van de Belgische gezondheidszorg.
Gezondheidszorg vormt mee de basis van een humaan bestaan. De zorg voor een persoon start nog voor de geboorte en loopt door tot de laatste ademhaling. Het opzetten en operationeel houden van een systeem om deze zorgen te verstrekken is complex en vergt veel maatschappelijk inzet en middelen. Als academisch professional in de gezondheidszorg moet u daarom begrijpen hoe dit systeem is ontworpen, hoe het wordt geoperationaliseerd en wat het resultaat ervan is op niveau van de maatschappij en het individu. In België kent gezondheidszorg een federaal en regionaal component. Zoals aangegeven wil dit opleidingsonderdeel een inleiding zijn in de vele facetten van het gezondheidzorgsysteem. Het voorziet de nodige kaders om in het master jaar verder te verdiepen in functie van de gekozen opleiding.
Dit opleidingsonderdeel gaat in op:
- De organisatie van de gezondheidszorg in België;
- De financiering van de gezondheidszorg in België;
- Evaluatie van het Belgisch gezondheidszorgsysteem op basis van internationale indicatoren;
- Actief participeren aan het debat rond de toekomst van het gezondheidszorgsysteem in België;
- Een onderbouwde visie op gezondheidszorg formuleren en communiceren.
Keywords: Belgium; Health systems; Governance; Critical Thinking; Delivery of health care; Financing Health; Health Financing; Evaluation studies; Health care reform; Health system plans (organization and administration).
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Paper ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
|
Extra info | Eén verdiepende open vraag van het schriftelijke examen wordt geformuleerd op basis van de ingediende groepspaper. Het niet posten van een groepspaper voor de deadline betekent automatisch een 0 score op de desbetreffende open vraag op het examen. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Op BlackBoard aangeboden studiemateriaal. |
|
Gerkens S, Merkur S. Belgium: Health system review. Health Systems in Transition, 2020; 22(5): pp.i–237. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|