Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
Groep 1 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Vakdidactiek wetenschappen en technologie (4209)
|
6.0 stptn |
|
Of groep 2 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Vakdidactiek initiatie wetenschappen en technologie (4777)
|
3.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| Educatieve master in de wetenschappen en technologie - engineering en technologie jaar 1 | Verplicht | 81 | 3,0 | 27 | 54 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
Educatieve master in de wetenschappen en technologie - verkort traject | Verplicht | 81 | 3,0 | 27 | 54 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
Educatieve master in de wetenschappen en technologie - wetenschappen jaar 1 | Verplicht | 81 | 3,0 | 27 | 54 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| 1.1 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak : de EM kan de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise geïntegreerd inzetten in de klaspraktijk. | - EC
| 1.2. De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak: de EM kan onderwijsinnovaties kritisch en creatief inzetten in de eigen klaspraktijk. | - EC
| 1.3 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak: de EM actualiseert, verbreedt en verdiept de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise. | - EC
| 2.2 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM stimuleert eigenaarschap van het leerproces en persoonlijke ontwikkeling van leerlingen via een coachende aanpak. | - EC
| 3.1 De educatieve master verbindt onderzoek en praktijk: de EM richt kritisch-reflectief de onderwijspraktijk in op basis van wetenschappelijk en praktijkgericht onderzoek. | - EC
| 3.2 De educatieve master verbindt onderzoek en praktijk: de EM is in staat om een onderwijsgerichte onderzoekscyclus op ethisch correcte wijze te doorlopen. | - EC
| 4.1 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler: de EM is in staat om vorm te geven aan teamoverleg, zowel binnen vakgroepen als vakoverschrijdend. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
In het vakdidactisch project STEM ontwikkelen en testen studenten leermiddelen en -activiteiten op basis van het STEMOOV-model.
De studenten ontwikkelen de leermiddelen en -activiteiten in co-creatie in zogenaamde ‘teacher design teams’. De studenten mogen daarbij gebruik maken van bestaande leermiddelen, maar onderwerpen deze aan een kritische blik vanuit de horizontale en verticale samenhang met de te bereiken leerdoelen, relevante STEM-didactische principes en kwaliteitscriteria voor leermiddelen.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Project ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
Workshop ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 40 % |
|
|
Andere: | Materiaal STEM-project voor alle stakeholders |
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
|
|
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
|
|
|
Mondeling examen | 20 % |
|
Andere: | Procesevaluatie met peers |
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Voorwaarden om te kunnen slagen: * aanwezig zijn op de verplichte momenten * actieve bijdrage bij de uitvoering van de opdrachten * tijdig indienen van alle opdrachten * op zowel het lesmateriaal voor alle stakeholders, de uitvoering van het STEM-project in de klas als de procesevaluatie moet minstens een 10/20 behaald worden |
|
|
|
Gevolg | Is aan een van de voorwaarden niet voldaan, dan behaal je een onvoldoende voor dit opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Voorwaarden om toegelaten te worden tot de tweede examenkans: * aanwezig zijn op de verplichte momenten * actieve bijdrage bij de uitvoering van de opdrachten * tijdig indienen van alle opdrachten
De opdracht voor de tweede examenkans is een individuele opdracht waarbij er alternatieven voorzien worden voor de uitvoering in de klas. Ook hier zal het proces geëvalueerd worden. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Het verplichte studiemateriaal voor dit opleidingsonderdeel is terug te vinden op Blackboard. |
|
|
|
|
|
| Educatieve master in de economie optie vakdicatiek informatica/wiskunde | Verplicht | 81 | 3,0 | 27 | 54 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| 1.1 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak : de EM kan de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise geïntegreerd inzetten in de klaspraktijk. | - EC
| 1.2. De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak: de EM kan onderwijsinnovaties kritisch en creatief inzetten in de eigen klaspraktijk. | - EC
| 1.3 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak: de EM actualiseert, verbreedt en verdiept de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise. | - EC
| 2.2 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM stimuleert eigenaarschap van het leerproces en persoonlijke ontwikkeling van leerlingen via een coachende aanpak. | - EC
| 3.1 De educatieve master verbindt onderzoek en praktijk: de EM richt kritisch-reflectief de onderwijspraktijk in op basis van wetenschappelijk en praktijkgericht onderzoek. | - EC
| 3.2 De educatieve master verbindt onderzoek en praktijk: de EM is in staat om een onderwijsgerichte onderzoekscyclus op ethisch correcte wijze te doorlopen. | - EC
| 4.1 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler: de EM is in staat om vorm te geven aan teamoverleg, zowel binnen vakgroepen als vakoverschrijdend. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
In het vakdidactisch project STEM ontwikkelen en testen studenten leermiddelen en -activiteiten op basis van het STEMOOV-model.
De studenten ontwikkelen de leermiddelen en -activiteiten in co-creatie in zogenaamde ‘teacher design teams’. De studenten mogen daarbij gebruik maken van bestaande leermiddelen, maar onderwerpen deze aan een kritische blik vanuit de horizontale en verticale samenhang met de te bereiken leerdoelen, relevante STEM-didactische principes en kwaliteitscriteria voor leermiddelen.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Project ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
Workshop ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 40 % |
|
|
Andere: | Materiaal STEM-project voor alle stakeholders |
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
|
|
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
|
|
|
Mondeling examen | 20 % |
|
Andere: | Procesevaluatie met peers |
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Voorwaarden om te kunnen slagen: * aanwezig zijn op de verplichte momenten * actieve bijdrage bij de uitvoering van de opdrachten * tijdig indienen van alle opdrachten * op zowel het lesmateriaal voor alle stakeholders, de uitvoering van het STEM-project in de klas als de procesevaluatie moet minstens een 10/20 behaald worden |
|
|
|
Gevolg | Is aan een van de voorwaarden niet voldaan, dan behaal je een onvoldoende voor dit opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Voorwaarden om toegelaten te worden tot de tweede examenkans: * aanwezig zijn op de verplichte momenten * actieve bijdrage bij de uitvoering van de opdrachten * tijdig indienen van alle opdrachten
De opdracht voor de tweede examenkans is een individuele opdracht waarbij er alternatieven voorzien worden voor de uitvoering in de klas. Ook hier zal het proces geëvalueerd worden. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Het verplichte studiemateriaal voor dit opleidingsonderdeel is terug te vinden op Blackboard. |
|
|
|
|
|
| Educatieve master in de gezondheidswetenschappen jaar 1 | Verplicht | 81 | 3,0 | 27 | 54 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen verkort traject optie vakdidactiek medische wetenschappen en 1 vakdidactiek W&T | Verplicht | 81 | 3,0 | 27 | 54 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| 1.1 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak : de EM kan de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise geïntegreerd inzetten in de klaspraktijk. | - EC
| 1.2. De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak: de EM kan onderwijsinnovaties kritisch en creatief inzetten in de eigen klaspraktijk. | - EC
| 1.3 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak: de EM actualiseert, verbreedt en verdiept de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise. | - EC
| 2.2 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM stimuleert eigenaarschap van het leerproces en persoonlijke ontwikkeling van leerlingen via een coachende aanpak. | - EC
| 3.1 De educatieve master verbindt onderzoek en praktijk: de EM richt kritisch-reflectief de onderwijspraktijk in op basis van wetenschappelijk en praktijkgericht onderzoek. | - EC
| 3.2 De educatieve master verbindt onderzoek en praktijk: de EM is in staat om een onderwijsgerichte onderzoekscyclus op ethisch correcte wijze te doorlopen. | - EC
| 4.1 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler: de EM is in staat om vorm te geven aan teamoverleg, zowel binnen vakgroepen als vakoverschrijdend. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
In het vakdidactisch project STEM ontwikkelen en testen studenten leermiddelen en -activiteiten op basis van het STEMOOV-model.
De studenten ontwikkelen de leermiddelen en -activiteiten in co-creatie in zogenaamde ‘teacher design teams’. De studenten mogen daarbij gebruik maken van bestaande leermiddelen, maar onderwerpen deze aan een kritische blik vanuit de horizontale en verticale samenhang met de te bereiken leerdoelen, relevante STEM-didactische principes en kwaliteitscriteria voor leermiddelen.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Project ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
Workshop ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 40 % |
|
|
Andere: | Materiaal STEM-project voor alle stakeholders |
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
|
|
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
|
|
|
Mondeling examen | 20 % |
|
Andere: | Procesevaluatie met peers |
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Voorwaarden om te kunnen slagen: * aanwezig zijn op de verplichte momenten * actieve bijdrage bij de uitvoering van de opdrachten * tijdig indienen van alle opdrachten * op zowel het lesmateriaal voor alle stakeholders, de uitvoering van het STEM-project in de klas als de procesevaluatie moet minstens een 10/20 behaald worden |
|
|
|
Gevolg | Is aan een van de voorwaarden niet voldaan, dan behaal je een onvoldoende voor dit opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Voorwaarden om toegelaten te worden tot de tweede examenkans: * aanwezig zijn op de verplichte momenten * actieve bijdrage bij de uitvoering van de opdrachten * tijdig indienen van alle opdrachten
De opdracht voor de tweede examenkans is een individuele opdracht waarbij er alternatieven voorzien worden voor de uitvoering in de klas. Ook hier zal het proces geëvalueerd worden. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Het verplichte studiemateriaal voor dit opleidingsonderdeel is terug te vinden op Blackboard. |
|
|
|
|
|
| 3de bachelorjaar in de biologie optie onderwijs | Verplicht | 81 | 3,0 | 27 | 54 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
3de bachelorjaar in de chemie optie onderwijs | Verplicht | 81 | 3,0 | 27 | 54 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
3de bachelorjaar in de fysica optie onderwijs | Verplicht | 81 | 3,0 | 27 | 54 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
In het vakdidactisch project STEM ontwikkelen en testen studenten leermiddelen en -activiteiten op basis van het STEMOOV-model.
De studenten ontwikkelen de leermiddelen en -activiteiten in co-creatie in zogenaamde ‘teacher design teams’. De studenten mogen daarbij gebruik maken van bestaande leermiddelen, maar onderwerpen deze aan een kritische blik vanuit de horizontale en verticale samenhang met de te bereiken leerdoelen, relevante STEM-didactische principes en kwaliteitscriteria voor leermiddelen.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Project ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
Workshop ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 40 % |
|
|
Andere: | Materiaal STEM-project voor alle stakeholders |
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
|
|
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
|
|
|
Mondeling examen | 20 % |
|
Andere: | Procesevaluatie met peers |
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Voorwaarden om te kunnen slagen: * aanwezig zijn op de verplichte momenten * actieve bijdrage bij de uitvoering van de opdrachten * tijdig indienen van alle opdrachten * op zowel het lesmateriaal voor alle stakeholders, de uitvoering van het STEM-project in de klas als de procesevaluatie moet minstens een 10/20 behaald worden |
|
|
|
Gevolg | Is aan een van de voorwaarden niet voldaan, dan behaal je een onvoldoende voor dit opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Voorwaarden om toegelaten te worden tot de tweede examenkans: * aanwezig zijn op de verplichte momenten * actieve bijdrage bij de uitvoering van de opdrachten * tijdig indienen van alle opdrachten
De opdracht voor de tweede examenkans is een individuele opdracht waarbij er alternatieven voorzien worden voor de uitvoering in de klas. Ook hier zal het proces geëvalueerd worden. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Het verplichte studiemateriaal voor dit opleidingsonderdeel is terug te vinden op Blackboard. |
|
|
|
|
|
| 3de bachelorjaar in de biologie pakket keuzeopleidingsonderdelen verbreding | Keuze | 81 | 3,0 | 27 | 54 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
3de bachelorjaar in de chemie pakket vrije keuze aanvulling | Keuze | 81 | 3,0 | 27 | 54 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
3de bachelorjaar in de fysica optie vrije keuze aanvulling | Keuze | 81 | 3,0 | 27 | 54 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
3de bachelorjaar in de informatica | Keuze | 81 | 3,0 | 27 | 54 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
bachelor in de wiskunde - verbreding onderwijs | Keuze | 81 | 3,0 | 27 | 54 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
In het vakdidactisch project STEM ontwikkelen en testen studenten leermiddelen en -activiteiten op basis van het STEMOOV-model.
De studenten ontwikkelen de leermiddelen en -activiteiten in co-creatie in zogenaamde ‘teacher design teams’. De studenten mogen daarbij gebruik maken van bestaande leermiddelen, maar onderwerpen deze aan een kritische blik vanuit de horizontale en verticale samenhang met de te bereiken leerdoelen, relevante STEM-didactische principes en kwaliteitscriteria voor leermiddelen.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Project ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
Workshop ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 40 % |
|
|
Andere: | Materiaal STEM-project voor alle stakeholders |
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
|
|
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
|
|
|
Mondeling examen | 20 % |
|
Andere: | Procesevaluatie met peers |
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Voorwaarden om te kunnen slagen: * aanwezig zijn op de verplichte momenten * actieve bijdrage bij de uitvoering van de opdrachten * tijdig indienen van alle opdrachten * op zowel het lesmateriaal voor alle stakeholders, de uitvoering van het STEM-project in de klas als de procesevaluatie moet minstens een 10/20 behaald worden |
|
|
|
Gevolg | Is aan een van de voorwaarden niet voldaan, dan behaal je een onvoldoende voor dit opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Voorwaarden om toegelaten te worden tot de tweede examenkans: * aanwezig zijn op de verplichte momenten * actieve bijdrage bij de uitvoering van de opdrachten * tijdig indienen van alle opdrachten
De opdracht voor de tweede examenkans is een individuele opdracht waarbij er alternatieven voorzien worden voor de uitvoering in de klas. Ook hier zal het proces geëvalueerd worden. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Het verplichte studiemateriaal voor dit opleidingsonderdeel is terug te vinden op Blackboard. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|