Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Vakdidactiek economie basis (4167)
|
6.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| Educatieve master in de economie optie vakdidactiek PAV | Verplicht | 81 | 3,0 | 27 | 54 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
Educatieve master in de economie verkort optie algemeen | Verplicht | 81 | 3,0 | 27 | 54 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| 1.1 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak : de EM kan de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise geïntegreerd inzetten in de klaspraktijk. | - EC
| 1.2. De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak: de EM kan onderwijsinnovaties kritisch en creatief inzetten in de eigen klaspraktijk. | - EC
| 1.3 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak: de EM actualiseert, verbreedt en verdiept de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise. | - EC
| 3.2 De educatieve master verbindt onderzoek en praktijk: de EM is in staat om een onderwijsgerichte onderzoekscyclus op ethisch correcte wijze te doorlopen. | - EC
| 4.1 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler: de EM is in staat om vorm te geven aan teamoverleg, zowel binnen vakgroepen als vakoverschrijdend. | - EC
| 4.2 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler: de EM maakt maatschappelijke uitdagingen bespreekbaar als hefboom voor actie en engagement. | - EC
| 4.3 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler: de EM werkt samen met lln, collega's, ouders, opvoeders en/of externe partners in functie van het leerproces. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Voor dit opleidingsonderdeel wordt verwacht dat je vakinhoudelijke kennis over economie en bedrijfswetenschappen hebt of aan het verwerven bent op masterniveau. Er wordt in dit opleidingsonderdeel immers geen nieuwe vakinhoudelijke kennis in het wetenschapsdomein economie en bedrijfswetenschappen aangebracht. Er wordt verwacht dat je die kennis zelfstandig kan opfrissen en/of actualiseren.
|
|
|
In het vakdidactisch project ontwikkelen en testen studenten leermiddelen en -activiteiten die een antwoord bieden op specifieke noden m.b.t. duurzaamheid en andere sleutelcompetenties binnen hun vakdidactiek.
De studenten passen daarbij de methodiek van ontwerpgericht onderzoek toe, d.w.z.:
-
de studenten consulteren vakdidactische, wetenschappelijke literatuur en integreren de inzichten uit vakdidactisch onderzoek in hun ontwerp;
-
de studenten ontwikkelen vakdidactische innovaties, bijvoorbeeld op het vlak van werkvormen, die inspelen op specifieke noden binnen hun vakdidactiek;
-
de studenten betrekken externe partners (zoals leerkrachten, vakgroepen, schoolteams, educatieve verenigingen, de educatieve werking van externe partners en/of leerlingen) minstens bij het ontwerpen of het uittesten van de leermiddelen.
De studenten ontwikkelen de leermiddelen en -activiteiten in co-creatie in zogenaamde ‘teacher design teams’. De studenten mogen daarbij gebruik maken van bestaande leermiddelen, maar onderwerpen deze aan een kritische blik vanuit de horizontale en verticale samenhang met de te bereiken leerdoelen, relevante (vak)didactische principes en kwaliteitscriteria voor leermiddelen.
Studenten die vakdidactiek PAV volgen, hebben de mogelijkheid om het vakdidactisch project te koppelen aan de finaliteit arbeidsmarkt.
|
|
|
|
|
|
|
Conferentie/symposium ✔
|
|
|
Project ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Workshop ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
Andere: | De studenten ontwikkelen educatief materiaal met een bijhorende handleiding. De uitvoering van het vakdidactisch project wordt mee beoordeeld door de betrokken leerkrachten of andere betrokken externe partners. De studenten reflecteren over het product en het proces op basis van de feedback die zij ontvangen van hun peers, de betrokken leerlingen en de leerkrachten. |
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | individuele herwerking van de groepsopdracht |
|
|
|
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
Vakdidactiek voor leraren economie: een praktijkgerichte benadering,Fastré, L.; Tulleneers, V.; Vlayen, K.,Nieuwe editie 2021,Lannoo campus,9789401477420 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Het handboek 'Economy Studies' is verplicht studiemateriaal. Je kan dit open access gratis digitaal raadplegen op de website www.economystudies.com, je kan het uitlenen in de bibliotheek of je kan een fysiek exemplaar kopen in de boekhandel. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Donut Economie. In zeven stappen naar een economie voor de 21ste eeuw,Raworth, Kate,2017,Nieuw Amsterdam,9789046823187
- Economy Studies,Sam de Muijnck & Joris Tieleman,2021,Amsterdam University Press,9789463726047
|
|
|
|
|
|
| 1ste masterjaar handelsingenieur in de beleidsinformatica | Keuze | 81 | 3,0 | 27 | 54 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
1ste masterjaar in de toegepaste economische wetenschappen: handelsingenieur | Keuze | 81 | 3,0 | 27 | 54 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
2de masterjaar handelsingenieur in de beleidsinformatica | Keuze | 81 | 3,0 | 27 | 54 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
3de bachelorjaar handelsingenieur in de beleidsinformatica keuze | Keuze | 81 | 3,0 | 27 | 54 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
3de bachelorjaar handelsingenieur keuze | Keuze | 81 | 3,0 | 27 | 54 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
3de bachelorjaar in de toegepaste economische wetenschappen keuze | Keuze | 81 | 3,0 | 27 | 54 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De bachelor BI toont een ondernemende ingesteldheid. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De bachelor HI toont een ondernemende ingesteldheid. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master BI neemt initiatief en verantwoordelijkheid om bij te dragen aan waardecreatie voor een organisatie. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master HI neemt initiatief en verantwoordelijkheid om bij te dragen aan waardecreatie voor een organisatie. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De bachelor TEW toont een ondernemende ingesteldheid. (Zelfsturing en ondernemerszin) | - EC
| De bachelor BI werkt samen in teamverband met het oog op de multidisciplinaire benadering van een bedrijfseconomisch probleem. (Samenwerken in teamverband) | - EC
| De bachelor TEW werkt samen in teamverband met het oog op de multidisciplinaire benadering van een bedrijfseconomisch probleem. (Samenwerken in teamverband) | - EC
| De bachelor HI werkt samen in teamverband met het oog op de multidisciplinaire benadering van een bedrijfseconomisch probleem. (Samenwerken in teamverband) | - EC
| De master BI volgt actief evoluties op in de bedrijfseconomische wetenschappen en praktijken. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master HI volgt actief evoluties op in de bedrijfseconomische wetenschappen en praktijken. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master BI werkt samen in een divers team en toont leiderschapsvaardigheden, met het oog op een multidisciplinaire benadering van een bedrijfseconomisch probleem. (Samenwerken in teamverband) | - EC
| De bachelor BI communiceert binnen een bedrijfscontext helder en correct in de opleidingstaal en tenminste 2 andere talen. (Communiceren) | - EC
| De master HI werkt samen in een divers team en toont leiderschapsvaardigheden, met het oog op een multidisciplinaire benadering van een bedrijfseconomisch probleem. (Samenwerken in teamverband) | - EC
| De bachelor TEW communiceert binnen een bedrijfscontext helder en correct in de opleidingstaal en tenminste 2 andere talen. (Communiceren) | - EC
| De bachelor HI communiceert binnen een bedrijfscontext helder en correct in de opleidingstaal en tenminste 2 andere talen. (Communiceren) | - EC
| De master HI communiceert helder en correct schriftelijk en mondeling, binnen een bedrijfs- en academische context, en indien nodig aangevuld met visuele ondersteuning. (Communiceren) | - EC
| De bachelor BI communiceert binnen een bedrijfscontext schriftelijk en mondeling en indien nodig met visuele ondersteuning. (Communiceren) | - EC
| De bachelor HI communiceert binnen een bedrijfscontext schriftelijk en mondeling en indien nodig met visuele ondersteuning. (Communiceren) | - EC
| De master BI communiceert helder en correct schriftelijk en mondeling, binnen een bedrijfs- en academische context, en indien nodig aangevuld met visuele ondersteuning. (Communiceren) | - EC
| De bachelor TEW communiceert binnen een bedrijfscontext schriftelijk en mondeling en indien nodig met visuele ondersteuning. (Communiceren) | - EC
| De bachelor BI selecteert en implementeert onder begeleiding wetenschappelijke onderzoeksmethoden. (Onderzoeksvaardigheden) | - EC
| De bachelor HI selecteert en implementeert onder begeleiding wetenschappelijke onderzoeksmethoden. (Onderzoeksvaardigheden) | - EC
| De bachelor TEW selecteert en implementeert onder begeleiding wetenschappelijke onderzoeksmethoden. (Onderzoeksvaardigheden) | - EC
| De master HI toont zelfstandigheid bij het implementeren van wetenschappelijke onderzoeksmethoden. (Onderzoeksvaardigheden) | - EC
| De master BI toont zelfstandigheid bij het implementeren van wetenschappelijke onderzoeksmethoden. (Onderzoeksvaardigheden) | - EC
| De master HI integreert het perspectief van stakeholders bij het optimaliseren van complexe bedrijfsprocessen. (Stakeholder awareness) | - EC
| De bachelor BI identificeert stakeholders en hun belangen en houdt hiermee rekening bij het nemen van beslissingen. (Stakeholder awareness) | - EC
| De bachelor HI identificeert stakeholders en hun belangen en houdt hiermee rekening bij het nemen van beslissingen. (Stakeholder awareness) | - EC
| De bachelor TEW identificeert stakeholders en hun belangen en houdt hiermee rekening bij het nemen van beslissingen. (Stakeholder Awareness) | - EC
| De master BI integreert het perspectief van stakeholders bij het optimaliseren van complexe bedrijfsprocessen. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master BI reflecteert vanuit een ethisch en duurzaamheidsperspectief over de bedrijfsvoering. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master HI reflecteert vanuit een ethisch en duurzaamheidsperspectief over de bedrijfsvoering. (Stakeholder awareness) | - EC
| De bachelor BI is zich bewust van ethische en duurzaamheidsaspecten bij de bedrijfsvoering. (Stakeholder awareness) | - EC
| De bachelor TEW is zich bewust van ethische en duurzaamheidsaspecten bij de bedrijfsvoering. (Stakeholder Awareness) | - EC
| De bachelor HI is zich bewust van ethische en duurzaamheidsaspecten bij de bedrijfsvoering. (Stakeholder awareness) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Voor dit opleidingsonderdeel wordt verwacht dat je vakinhoudelijke kennis over economie en bedrijfswetenschappen hebt of aan het verwerven bent op masterniveau. Er wordt in dit opleidingsonderdeel immers geen nieuwe vakinhoudelijke kennis in het wetenschapsdomein economie en bedrijfswetenschappen aangebracht. Er wordt verwacht dat je die kennis zelfstandig kan opfrissen en/of actualiseren.
|
|
|
In het vakdidactisch project ontwikkelen en testen studenten leermiddelen en -activiteiten die een antwoord bieden op specifieke noden m.b.t. duurzaamheid en andere sleutelcompetenties binnen hun vakdidactiek.
De studenten passen daarbij de methodiek van ontwerpgericht onderzoek toe, d.w.z.:
-
de studenten consulteren vakdidactische, wetenschappelijke literatuur en integreren de inzichten uit vakdidactisch onderzoek in hun ontwerp;
-
de studenten ontwikkelen vakdidactische innovaties, bijvoorbeeld op het vlak van werkvormen, die inspelen op specifieke noden binnen hun vakdidactiek;
-
de studenten betrekken externe partners (zoals leerkrachten, vakgroepen, schoolteams, educatieve verenigingen, de educatieve werking van externe partners en/of leerlingen) minstens bij het ontwerpen of het uittesten van de leermiddelen.
De studenten ontwikkelen de leermiddelen en -activiteiten in co-creatie in zogenaamde ‘teacher design teams’. De studenten mogen daarbij gebruik maken van bestaande leermiddelen, maar onderwerpen deze aan een kritische blik vanuit de horizontale en verticale samenhang met de te bereiken leerdoelen, relevante (vak)didactische principes en kwaliteitscriteria voor leermiddelen.
Studenten die vakdidactiek PAV volgen, hebben de mogelijkheid om het vakdidactisch project te koppelen aan de finaliteit arbeidsmarkt.
|
|
|
|
|
|
|
Conferentie/symposium ✔
|
|
|
Project ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Workshop ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
Andere: | De studenten ontwikkelen educatief materiaal met een bijhorende handleiding. De uitvoering van het vakdidactisch project wordt mee beoordeeld door de betrokken leerkrachten of andere betrokken externe partners. De studenten reflecteren over het product en het proces op basis van de feedback die zij ontvangen van hun peers, de betrokken leerlingen en de leerkrachten. |
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | individuele herwerking van de groepsopdracht |
|
|
|
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
Vakdidactiek voor leraren economie: een praktijkgerichte benadering,Fastré, L.; Tulleneers, V.; Vlayen, K.,Nieuwe editie 2021,Lannoo campus,9789401477420 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Het handboek 'Economy Studies' is verplicht studiemateriaal. Je kan dit open access gratis digitaal raadplegen op de website www.economystudies.com, je kan het uitlenen in de bibliotheek of je kan een fysiek exemplaar kopen in de boekhandel. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Donut Economie. In zeven stappen naar een economie voor de 21ste eeuw,Raworth, Kate,2017,Nieuw Amsterdam,9789046823187
- Economy Studies,Sam de Muijnck & Joris Tieleman,2021,Amsterdam University Press,9789463726047
|
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|