Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
Groep 1 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Vakdidactiek ontwerpwetenschappen (4170)
|
6.0 stptn |
|
Of groep 2 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Vakdidactiek ontwerpwetenschappen (4459)
|
6.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| Educatieve master in de ontwerpwetenschappen jaar 1 | Verplicht | 81 | 3,0 | 27 | 54 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
Educatieve master in de ontwerpwetenschappen verkort traject | Verplicht | 81 | 3,0 | 27 | 54 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| 1.1 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak : de EM kan de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise geïntegreerd inzetten in de klaspraktijk. | - EC
| 2.1 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM creëert een inclusief en positief klasklimaat met het oog op de groei van elke leerling. | - EC
| 2.3 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM speelt gedifferentieerd en flexibel in op noden en context van elke leerling. | - EC
| 3.2 De educatieve master verbindt onderzoek en praktijk: de EM is in staat om een onderwijsgerichte onderzoekscyclus op ethisch correcte wijze te doorlopen. | - EC
| 4.1 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler: de EM is in staat om vorm te geven aan teamoverleg, zowel binnen vakgroepen als vakoverschrijdend. | - EC
| 4.2 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler: de EM maakt maatschappelijke uitdagingen bespreekbaar als hefboom voor actie en engagement. | - EC
| 4.3 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler: de EM werkt samen met lln, collega's, ouders, opvoeders en/of externe partners in functie van het leerproces. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
In het vakdidactisch project ontwikkelen en testen studenten leermiddelen en -activiteiten die een antwoord bieden op specifieke noden m.b.t. duurzaamheid binnen hun vakdidactiek.
De studenten passen daarbij de methodiek van ontwerpgericht onderzoek toe, d.w.z.:
-
de studenten consulteren vakdidactische, wetenschappelijke literatuur en integreren de inzichten uit vakdidactisch onderzoek in hun ontwerp;
-
de studenten ontwikkelen vakdidactische innovaties, bijvoorbeeld op het vlak van werkvormen, die inspelen op specifieke noden binnen hun vakdidactiek;
-
de studenten betrekken externe partners (zoals leerkrachten, vakgroepen, schoolteams, educatieve verenigingen, de educatieve werking van externe partners en/of leerlingen) minstens bij het ontwerpen of het uittesten van de leermiddelen.
De studenten ontwikkelen de leermiddelen en -activiteiten in co-creatie in zogenaamde ‘teacher design teams’. De studenten mogen daarbij gebruik maken van bestaande leermiddelen, maar onderwerpen deze aan een kritische blik vanuit de horizontale en verticale samenhang met de te bereiken leerdoelen, relevante (vak)didactische principes en kwaliteitscriteria voor leermiddelen.
Studenten die vakdidactiek PAV-MAVO volgen, hebben de mogelijkheid om het vakdidactisch project te koppelen aan de finaliteit arbeidsmarkt.
Dit opleidingsonderdeel draagt vooral bij tot de pijler ‘Innovatie & co-creatie’.
|
|
|
|
|
|
|
Collectief feedback moment ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Project ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Workshop ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
Andere: | De studenten ontwikkelen een educatief materiaal met een bijhorende handleiding. De uitvoering van het vakdidactisch project wordt mee beoordeeld door de betrokken leerkrachten of andere betrokken externe partners. De studenten reflecteren over het product en het proces op basis van de feedback die zij ontvangen van hun peers en de leerkrachten. |
|
|
|
|
|
Mogelijke externe locatie | ✔ |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Individuele herwerking van de groepsopdracht. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Het verplichte studiemateriaal voor dit opleidingsonderdeel is terug te vinden op Blackboard.
|
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Het studiemateriaal wordt op Blackboard ter beschikking gesteld. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|