Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Gezondheidszorg bekeken vanuit de mens, de verstrekker en het systeem - basis (4790)
|
5.0 stptn |
|
|
Gezondheidszorg bekeken vanuit de mens, de verstrekker en het systeem - verdieping (4791)
|
10.0 stptn |
|
|
Procesinnovatie - basis (4794)
|
3.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| master in systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg | Verplicht | 189 | 7,0 | 189 | 7,0 | Ja | Nee | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 4. De Master of Science systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg kan met behulp van kwantitatieve en kwalitatieve methoden de kwaliteit en veiligheid van de gezondheidszorg evalueren en monitoren. | | - DC
| DC4.4 De student kan de principes van acquisitie en management van gezondheidsgegevens toepassen in een waarheidsgetrouwe zorgcontext. | | | - BC
| De student kan een voorstel doen voor het bekomen van gegevens, inbegrepen primaire dataverzameling en extractie uit bestaande gegevensbronnen, en kan dit toepassen. | | | - BC
| De student kan een protocol opstellen voor het opvolgen van een indicator voor kwaliteit en patiëntveiligheid, inbegrepen een plan voor datamanagement en -analyse, in een waarheidsgetrouwe zorgcontext. | | - DC
| DC4.5 De student kan een dataset beoordelen op kwaliteit, de data voorbereiden en de voornaamste specifieke analysemethoden voor het meten en monitoren van kwaliteit en patiëntveiligheid toepassen in een waarheidsgetrouwe zorgcontext. | | | - BC
| De student kan een dataset verwerken ter voorbereiding van een analyse inbegrepen het hercoderen van gegevens, definiëren van variabelen, en transformeren van het formaat van de dataset, waar toepasselijk. | | | - BC
| De student kan de kwaliteit van een dataset analyseren, een verbeterplan voorstellen en waar mogelijk toepassen. | | | - BC
| De student kan een geschikte analyse voor het opvolgen van een indicator uitvoeren en de resultaten interpreteren. | - EC
| EC 5. De Master of Science systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg kan een proces in een zorgcontext in kaart brengen, analyseren en voorstellen ter verbetering formuleren met behulp van gepaste kwalitatieve en kwantitatieve methoden. | | - DC
| DC5.4 De student kan met behulp van procesmodellering een proces in kaart brengen in een waarheidsgetrouwe zorgcontext. | | | - BC
| De student kan een procesmodel volgens de Business Process Model and Notation (BPMN) standaard toelichten en hierover reflecteren. | | | - BC
| De student kan met behulp van de Business Process Model and Notation (BPMN) standaard een proces in kaart brengen in een waarheidsgetrouwe zorgcontext. | | - DC
| DC5.5 De student kan in een waarheidsgetrouwe zorgcontext een proces analyseren met
behulp van technieken voor kwalitatieve en kwantitatieve procesanalyse. | | | - BC
| De student kan in een waarheidsgetrouwe zorgcontext een proces analyseren met behulp van kwalitatieve procesanalyse. | | | - BC
| De student kan in een waarheidsgetrouwe zorgcontext basisinzichten in de uitvoering van een proces genereren met behulp van process mining (kwantitatieve procesanalyse). | | - DC
| DC5.6 De student kan in een waarheidsgetrouwe zorgcontext onderbouwde voorstellen
formuleren met het oog op het verbeteren van een proces. | | | - BC
| De student kan in een waarheidsgetrouwe zorgcontext voorstellen formuleren met het oog op het verbeteren van een proces. | | | - BC
| De student kan de geformuleerde voorstellen met het oog op het verbeteren van een proces verantwoorden en hierover reflecteren. | - EC
| EC 8. De Master of Science systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg kan op een systematische en kritische manier reflecteren over conceptuele en operationele vraagstukken binnen het vakgebied. | | - DC
| / | | | - BC
| De student kan kritisch reflecteren over het in kaart gebrachte proces in een zorgcontext, de resultaten van een procesanalyse en de geformuleerde voorstellen ter verbetering. | - EC
| EC 9. De Master of Science systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg kan communiceren met, en op maat van, alle actoren en belanghebbenden in de gezondheids- en welzijnszorg, en is daarbij in staat complexe informatie op een begrijpbare wijze te verstrekken gebruikmakend van diverse media. | | - DC
| / | | | - BC
| De student kan de principes van het visualiseren van gezondheidsgegevens toepassen in een waarheidsgetrouwe zorgcontext. | | | - BC
| De student kan een rapport opstellen waarin de methodologie, beschrijving van de gegevens, de resultaten in tabel en/of grafiekvorm en discussie van de resultaten helder worden weergegeven. | | | - BC
| De student kan zowel schriftelijk als mondeling rapporteren over het in kaart brengen en analyseren van een proces in een zorgcontext, evenals over de voorstellen ter verbetering van dit proces. | - EC
| EC 10. De Master of Science systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg kan zelfsturend kennis opbouwen en heeft een houding tot het zich voortdurend eigen maken van nieuwe inzichten in het vakgebied. | | - DC
| / | | | - BC
| De student kan relevante wetenschappelijke literatuur identificeren en hanteren om een gegeven zorgcontext te contextualiseren of gemaakte keuzes te onderbouwen. | - EC
| EC 11. De Master of Science systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg kan complexe data en informatie uit diverse bronnen capteren, verwerken en vertalen naar relevante inzichten. | | - DC
| / | | | - BC
| De student kan data en informatie uit een waarheidsgetrouwe zorgcontext correct hanteren tijdens het in kaart brengen en analyseren van een proces of outcome, evenals tijdens het formuleren van voorstellen ter verbetering van een proces of outcome. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Dit opleidingsonderdeel is de verdieping van het gelijknamige basisopleidingsonderdeel. Vereiste voorkennis is schrijf- en leesvaardigheid in het Engels (vereist) en algemene kennis van de gezondheidszorg (aanbevolen).
Verder worden volgende begincompetenties geformuleerd:
- De student kent de basisprincipes van de opzet van (bio)medische studies.
- De student is vertrouwd met descriptieve data-analyse inbegrepen grafische voorstellingen.
- De student heeft basiskennis omtrent statistisch modelleren binnen het (bio)medische toepassingsdomein.
- De student kan output van statistische software lezen en interpreteren en kan hierover in een heldere taal rapporteren en communiceren.
- De student kan een eenvoudige statistische analyse uitvoeren in R.
|
|
|
Dit opleidingsonderdeel situeert zich binnen de competentiecluster procesinnovatie, waarbij de student de nodige kennis vergaart en vaardigheden ontwikkelt om, in samenwerking met de zorgprofessionals, een cruciale rol te spelen in de innovatie van processen binnen de gezondheidszorg. Binnen deze competentiecluster komen twee thematische clusters aan bod: (1) meten en monitoren en (2) procesinnovatie. Bij meten en monitoren, de eerste thematische cluster, ligt de klemtoon op het meten en opvolgen van kwaliteit en veiligheid binnen de gezondheidszorg. De tweede thematische cluster, procesinnovatie, focust zich op het doordacht vormgeven van nieuwe of sterk verbeterde wijzen om zorgprocessen en ondersteunende processen binnen gezondheidszorginstellingen te organiseren.
Het opleidingsonderdeel “Procesinnovatie - verdieping” zorgt voor verdere verdieping van de kennis en vaardigheden van studenten met betrekking tot de twee thematische clusters. Hierbij gaat er in belangrijke mate aandacht uit naar het toepassen van deze kennis en vaardigheden in een waarheidsgetrouwe zorgcontext. Om het geheel tastbaar te maken werken we met voorbeelden uit de voor de opleiding relevante toepassingsgebieden.
Keywords: meten en monitoren; procesinnovatie.
|
|
|
|
|
|
|
Afstandsonderwijs ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 7,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 45 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student kan zijn deelcijfer enkel overdragen indien hij de helft of meer van de punten behaald heeft tijdens de eerste examenkans van dit opleidingsonderdeel |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 5 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student kan zijn deelcijfer enkel overdragen indien hij de helft of meer van de punten behaald heeft tijdens de eerste examenkans van dit opleidingsonderdeel |
|
|
|
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 50 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student kan zijn deelcijfer enkel overdragen indien hij de helft of meer van de punten behaald heeft tijdens de eerste examenkans van dit opleidingsonderdeel |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Een student moet geslaagd zijn (≥10/20) op elk onderdeel om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel. Bovendien moeten de paper en de reflectieopdracht tijdig worden ingediend. |
|
|
|
Gevolg | Een student die op een of meerdere onderdelen een onvoldoende behaalt, krijgt als eindresultaat in zijn studentendossier 9/20 of het rekenkundig gewogen gemiddelde indien de score lager is. |
|
|
|
Extra info | De schriftelijke evaluatie tijdens de onderwijsperiode bestaat uit een paper (30%) en een (zelf)reflectieopdracht (15%). Dit opleidingsonderdeel maakt gebruik van peer evaluatie om inzicht te verwerven in de groepswerking in het kader van het projectwerk (verplichte deelname). De resultaten van de peer evaluatie kunnen aanleiding geven tot een differentiatie in de score van individuele teamleden in functie van de geleverde bijdrage. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Indien de student een onvoldoende behaalt voor de evaluatievormen tijdens de onderwijsperiode, wordt er een individuele opdracht gedefinieerd tijdens de tweede examenkans. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Op BlackBoard aangeboden studiemateriaal. |
|
Fundamentals of business process management, Dumas M, La Rosa M, Mendling J, & Reijers HA, 2018, Heidelberg: Springer, 9783662585856, Full text online: https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-662-56509-4 |
|
Statistical Methods in Healthcare, Faltin FW, Kenett RS & Ruggeri F, 2012, John Wiley & Sons, Incorporated, 9781119940005, Full text online: https://ebookcentral.proquest.com/lib/ubhasselt/detail.action?docID=978385. |
|
The Epidemiologist R Handbook, Batra N et al., 2021, Applied Epi Incorporated, Full text online: https://epirhandbook.com/index.html |
|
Dit opleidingsonderdeel maakt gebruik van 'DataCamp For The Classroom', aangeboden door DataCamp (www.datacamp.com). |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- R for data science,Wickham, H., & Grolemund, G.,2017,Sebastopol: O'Reilly,9781491910399,ISBN-13: 978-1491910399 OF ISBN-10: 1491910399
- Nonparametric Statistical Process Control,Chakraborti, S., & Graham, M.,2019,Chichester: Wiley.,9781118456033
- Handbook of healthcare operations management,Denton BT (ed.),2013,Heidelberg: Springer,9781461458852
- Simulation: the practice of model development and use,Robinson, S.,Red Globe Press,9781137328021
|
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|