Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Gezondheidszorg bekeken vanuit de mens, de verstrekker en het systeem - basis (4790)
|
5.0 stptn |
|
|
Gezondheidszorg bekeken vanuit de mens, de verstrekker en het systeem - verdieping (4791)
|
10.0 stptn |
|
|
Implementeren van systeem- en procesinnovatie - basis (4797)
|
3.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| master in systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg | Verplicht | 189 | 7,0 | 189 | 7,0 | Ja | Nee | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 6. De Master of Science systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg draagt op planmatige en wetenschappelijk onderbouwde wijze bij aan de implementatie van systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg. | | - DC
| DC 6.3 De student kan op basis op een implementatievraagstuk een geschikt onderzoeksdesign en -methode aanbevelen. | | | - BC
| De student kan onderzoeksvragen, onderzoeksmethoden, studie-ontwerpen, en strategieën die geschikt zijn voor implementatie wetenschap beschrijven verduidelijken. | | | - BC
| De student kan onderzoeks- en evaluatiemethoden, om belemmerende en faciliterende factoren te identificeren en te beoordelen, vergelijken en toepassen. | | | - BC
| De student kan het bewijs voor implementatiestrategieën die vaak worden gebruikt in gezondheidszorg evalueren en toepassen bij het ontwikkelen, optimaliseren, aanpassen, specificeren en afstemmen van strategieën. | | - DC
| DC 6.4 De student kan voor de implementatiewetenschappen relevante theorieën, modellen en frameworks vertalen naar voor de praktijk bruikbare hulpmiddelen. | | | - BC
| De student kan voor de implementatie wetenschappen relevante theorieën, modellen en frameworks vertalen naar voor de praktijk bruikbare hulpmiddelen. | | | - BC
| De student kan de factoren die de vertaling van innovaties en evidence-based inzichten naar effectieve verbeterprogramma's beïnvloeden identificeren en kwantificeren. | | | - BC
| De student kan praktijkvoorbeelden contextualiseren en verklaren waarom interventies faalden of slaagden. | | - DC
| DC 6.5 De student kan op methodologische wijze een onderbouwd implementatieplan opstellen. | | | - BC
| De student kan determinanten van implementatie benoemen en classificeren volgens relevante theorieën, modellen en frameworks. | | | - BC
| De student kan strategieën en methoden geschikt om belemmerende factoren voor implementatie weg te nemen en tijdige opschaling van bewezen interventies met een hoge mate van zekerheid en effectiviteit aanbevelen. | | | - BC
| De student kan op basis van een contextanalyse implementatiestrategieën formuleren. | - EC
| EC 7. De Master of Science systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg kan binnen een projectteam, in goede afstemming en samenwerking, op succesvolle wijze een leiderschapsrol opnemen. | | - DC
| DC 7.3 De student kan de factor leiderschap in het implementeren van zorginnovatie analyseren, evalueren, en hieromtrent een advies formuleren. | | | - BC
| De student kan aangeven welke elementen bijdragen tot de beïnvloeding van actoren in de context van het bevorderen van ('clinical') engagement en in de context van hiërarchische macht. | | | - BC
| De student kan aspecten van transformationeel leiderschap analyseren en daaromtrent een advies formuleren in concrete contexten van zorginnovatie. | | | - BC
| De student kan de meerwaarde van leiderschapsontwikkeling onderzoeken in concrete contexten. | | - DC
| DC 7.4 De student kan een coachende rol opnemen naar leidinggevenden en andere actoren. | | | - BC
| De student kan de 7 vaardigheden van inspirerend coachen definiëren en verduidelijken. | | | - BC
| De student demonstreert de 7 vaardigheden van inspirerend coachen in een waarheidsgetrouwe context. | | | - BC
| De student kan zorgprofessionals op een actieve, helpende manier bevragen, zodat hij/zij goed zicht krijgt op de specificiteit van de werkcontext en bijdrage, en bijhorende uitdagingen in de context van zorginnovatie. | | - DC
| DC 7.5 De student kan methodieken inzetten als partner in, en facilitator van, cocreatie in de totstandkoming van zorginnovatie, en op die manier de samenwerking tussen zorgprofessionals stimuleren en tot ontwikkeling brengen. | | | - BC
| De student kan de rol van procesadvisering in organisatieverandering toelichten. | | | - BC
| De student kan de principes van multi-actor samenwerking toelichten. | | | - BC
| De student kan diverse collaboratieve methodieken schetsen en kan op basis hiervan een collaboratieve aanpak ontwerpen voor een bepaalde stap in een concreet zorginnovatie-proces. | | | - BC
| De student kan in concrete contexten van zorginnovatie een advies formuleren over gepaste collaboratieve methodieken. | | | - BC
| De student stelt zich op als een teamplayer. | - EC
| EC 8. De Master of Science systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg kan op een systematische en kritische manier reflecteren over conceptuele en operationele vraagstukken binnen het vakgebied. | | - DC
| / | | | - BC
| De student heeft een reflecterende houding ten aanzien van zijn eigen leiderschap in samenwerkingsverbanden. | | | - BC
| De student kan op constructief-kritische manier de kwaliteit van samenwerking in groepsopdrachten bevragen. | | | - BC
| De student hanteert een kritisch denkende houding naar de verschillende elementen van een situatie, eigen veronderstellingen en die van anderen, de context en de diepere oorzaken of bijdragende factoren beoordelen. | | | - BC
| De student toont geduld, veerkracht en de bereidheid om de status quo ter discussie te stellen in het proces; geeft blijk van flexibiliteit en wendbaarheid bij tegenslagen tijdens de uitvoering van een implementatietraject. | - EC
| EC 9. De Master of Science systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg kan communiceren met, en op maat van, alle actoren en belanghebbenden in de gezondheids- en welzijnszorg, en is daarbij in staat complexe informatie op een begrijpbare wijze te verstrekken gebruikmakend van diverse media. | | - DC
| / | | | - BC
| De student kan mondeling en schriftelijk een implementatieplan formuleren en beargumenteren | | | - BC
| De student kan zorgprofessionals op een actieve, helpende manier bevragen, zodat hij/zij goed zicht krijgt op de specificiteit van hun werkcontext en bijdrage, en bijhorende uitdagingen in de context van zorginnovatie. | | | - BC
| De student benadert een implementatietraject vanuit een empathische houding, met respect voor autonomie en kwetsbaarheden van de betrokken stakeholders | | | - BC
| De student geeft blijk van een authentieke belangstelling voor de wijze waarop de plaatselijke actoren en de context de uitvoeringsprocessen vorm zullen geven. | - EC
| EC 10. De Master of Science systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg kan zelfsturend kennis opbouwen en heeft een houding tot het zich voortdurend eigen maken van nieuwe inzichten in het vakgebied. | | - DC
| / | | | - BC
| De student is tolerant naar onzekerheid en dubbelzinnigheid en zoekt tegelijk duidelijkheid. | | | - BC
| De student kan de belangrijkste wetenschappelijke bronnen binnen het domein van de implementatiewetenschappen gebruiken. | | | - BC
| De student vertrekt vanuit een transdisciplinaire benaderingen door het waarderen en gebruiken van verschillende manieren van weten en diversiteit van deskundigheid tussen disciplines om wederzijds en transformatief leren tot stand te brengen. | - EC
| EC 11. De Master of Science systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg kan complexe data en informatie uit diverse bronnen capteren, verwerken en vertalen naar relevante inzichten. | | - DC
| / | | | - BC
| De student maakt bewuste keuzes op basis van bewijsmateriaal en gegevens. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Vereiste voorkennis is schrijf- en leesvaardigheid in het Engels (vereist) en algemene kennis van de gezondheidszorg (aanbevolen).
Het opleidingsonderdeel ‘Implementeren van systeem- en procesinnovatie - verdieping’ zorgt voor verdere verdieping van de kennis en vaardigheden van studenten met betrekking tot de thematische clusters implementation science en leiderschap in een veranderende wereld die in het basisopleidingsonderdeel 'Implementeren van systeem- en procesinnovatie - basis' aan bod zijn gekomen.
|
|
|
Dit opleidingsonderdeel situeert zich binnen de competentiecluster ‘Implementeren van systeem- en procesinnovatie’, waarbij de student de nodige kennis vergaart en vaardigheden ontwikkelt om een cruciale rol te spelen in het tot stand brengen van systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg. Binnen deze competentiecluster komen twee thematische clusters aan bod: (1) implementation science en (2) leiderschap in een veranderende wereld.
Implementation science, de eerste thematische cluster, verwijst naar de studie van methoden om de integratie van onderzoeksresultaten — en andere evidence-based praktijken — te bevorderen in het gezondheidszorgbeleid en de praktijk, met als doelstelling de kwaliteit van de gezondheidszorg, in al zijn dimensies, te verbeteren. Het omvat de studie van de invloeden op zowel het gedrag van zorgverleners als de organisatie. Daarnaast onderzoekt het de methoden om implementatie van innovatie effectiever te doen verlopen. De tweede thematische cluster, leiderschap, focust op het proces van beïnvloeding om actoren mee te nemen in het doordacht vormgeven van nieuwe of sterk verbeterde wijzen om zorg- en ondersteunende processen in gezondheidszorginstellingen te organiseren.
Het opleidingsonderdeel ‘Implementeren van systeem- en procesinnovatie - verdieping’ zorgt voor verdere verdieping van de kennis en vaardigheden van studenten met betrekking tot de twee thematische clusters. Hierbij gaat er in belangrijke mate aandacht uit naar het toepassen van deze kennis en vaardigheden in een waarheidsgetrouwe zorgcontext.
Keywords: Implementation Science; Leadership; Leiderschap in een veranderende wereld
|
|
|
|
|
|
|
Afstandsonderwijs ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 7,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijk examen | 50 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student kan zijn deelcijfer enkel overdragen indien hij de helft of meer van de punten behaald heeft tijdens de eerste examenkans van dit opleidingsonderdeel |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mondeling examen | 50 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student kan zijn deelcijfer enkel overdragen indien hij de helft of meer van de punten behaald heeft tijdens de eerste examenkans van dit opleidingsonderdeel |
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student moet het voorbereidende werk voor het mondeling examen tijdig indienen om te mogen deelnemen aan het mondeling examen. Een student moet geslaagd zijn (≥10/20) op elk onderdeel om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Gevolg | Indien de voorbereiding niet tijdig is ingediend kan de student niet deelnemen aan het mondeling examen. Een student die op een of meerdere onderdelen niet slaagt (<10/20), krijgt als eindresultaat in zijn studentendossier 9/20 of het rekenkundig gemiddelde indien de score lager is. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Inspirerend coachen,Clement J.,2015,Lannoo campus,9789401429306 |
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
Handbook on Implementation Science,Nilsen P,2020,Edward Elgar Publishing,9781788975988 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Op BlackBoard aangeboden studiemateriaal. |
|
Door de docenten samengestelde reader "Implementeren van systeem- en procesinnovatie". Deze bevat de handouts en een selectie papers en rapporten. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- How to implement evidence-based healthcare,Greenhalgh T,2018,John Wiley & Sons, Ltd.,9781119238522
- Implementation Science 3.0,Albers B, Shlonsky A, Mildon R,2020,Springer,9783030038731,eBook: https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-030-03874-8
- Systems engineering: a systemic and systematic methodology for solving complex problems,Kasser JE,2020,Taylor & Francis,9780367776534
- Systems thinker’s toolbox: tools for managing complexity,Kasser JE,2019,Taylor & Francis,9780367780883
|
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|