Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P3 SBU | P3 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| master in de verpleegkunde en de vroedkunde - verpleegkunde | Verplicht | 270 | 10,0 | 270 | 10,0 | Ja | Nee | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 1. De master in de verpleegkunde en vroedkunde kan zelfstandig een complexe zorgvraag analyseren, door middel van anamnese en klinisch onderzoek, om vervolgens een probleemanalyse te maken, klinisch te redeneren en verpleeg- of vroedkundige diagnoses te stellen op basis van de verzamelde informatie. | | - DC
| De student kan een uitgebreide en systematische patiënten evaluatie uitvoeren als basis voor het stellen van verpleegkundige diagnoses. | | | - BC
| De student kan op correcte wijze een anamnese afnemen. | | | - BC
| De student kan op correcte wijze een klinisch onderzoek uitvoeren. | | | - BC
| De student kan diagnostische hulpmiddelen correct toepassen bij het evalueren van de gezondheidstoestand. | | - DC
| De student kan een karakterisatie van de patiënt opstellen en is daarbij in staat de gezondheidstoestand van de patiënt te analyseren en de bevindingen te rapporteren. | | | - BC
| De student kan persoonsgericht communiceren met de zorgvrager over de bevindingen van het klinisch onderzoek. | | | - BC
| De student kan op een professionele manier mondeling communiceren met collega's in een interdisciplinair team. | | | - BC
| De student kan op een professionele manier schriftelijk rapporteren in het
patiëntendossier. | | - DC
| De student kan op basis van epidemiologische, pathofysiologische, omgevingsinformatie en klinische bevindingen de gezondheidstoestand van patiënten of populaties evalueren. | | | - BC
| De student kan een verpleegkundige diagnose stellen op basis van anamnese en eigen klinisch onderzoek. | | | - BC
| De student kan elementen uit het patiëntendossier integreren in de verpleegkundige besluitvorming. | | | - BC
| De student kan in overeenstemming met het klinisch onderzoek en door het toepassen van gedeelde besluitvorming met de patiënt aanbevelingen formuleren en een zorgplan opstellen. | - EC
| EC 3. De master in de verpleegkunde en vroedkunde kan relevante en wetenschappelijk onderbouwde kennis over pathofysiologie en farmacologie integreren in de klinische praktijk. | | - DC
| De student kent de basismechanismen in de farmacologie en heeft een basiskennis van de farmacologische effecten, bijwerkingen en therapeutische indicaties van de belangrijkste klassen van geneesmiddelen | | | - BC
| De student kan de basismechanismen in de farmacologie uitleggen. | | | - BC
| De student kan de ADME principes in farmacokinetiek toelichten. | | | - BC
| De student kan de therapeutische indicaties en contra-indicaties van de belangrijkste klassen van geneesmiddelen benoemen aan de hand van een casus. | | - DC
| De student kan farmacotherapeutisch mee redeneren in een interdisciplinair team met o.a. de arts en de apotheker. | | | - BC
| De student heeft inzicht in het gebruik van geneesmiddelen, de manier van toediening en kan de reden daarvoor benoemen. | | | - BC
| De student kent de groepen farmaca die bij frequent voorkomende ziekten worden gebruikt en kan de rationale daarvoor duiden. | | | - BC
| De student begrijpt het belang van interacties, bijwerkingen en van de individuele keuze van een specifiek geneesmiddel voor de patiënt. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Dit opleidingsonderdeel is gericht naar houders van een professioneel bachelor diploma in de verpleegkunde of vroedkunde, die voldoen aan de toelatingsvoorwaarden voor de MSc. in verpleegkunde en vroedkunde (cfr. Studiegids).
Vereiste voorkennis:
- chrijf- en leesvaardigheid in het Engels;
- Basis kennis anatomie;
- Basis kennis fysiologie;
- Basis kennis pathologie ntstaan en verloop van ziekten, aandoeningen van de orgaanstelsels).
|
|
|
Het opleidingsonderdeel ‘Klinisch onderzoek en redeneren' maakt deel uit van de ‘Master of Science in Verpleegkunde en Vroedkunde’ aangeboden door Universiteit Hasselt. Dit opleidingsonderdeel draagt bij aan de competentiecluster ‘de verpleegkundige als advanced practice zorgverstrekker’ en wordt georganiseerd tijdens het 3e kwartiel van het masterprogramma.
Dit opleidingsonderdeel voorziet de fundamenten om complexe zorgvragen te analyseren bij een breed spectrum aan zorgvragers. De opbouw bestaat uit drie thematische clusters: klinisch onderzoek, klinisch redeneren en toegepaste farmacologie. Je leert op een systematische wijze een anamnese af te nemen en klinisch onderzoek te verrichten. Dit stelt je in staat de gezondheidstoestand te evalueren, en dit zowel op fysiek, sociaal als psychologisch vlak.
Keywords: clinical reasoning; pharmacology; physical examination; advanced nursing practice
|
|
|
|
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 3 Studiepunten 10,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijk examen | 30 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student kan zijn deelcijfer enkel overdragen indien hij de helft of meer van de punten behaald heeft tijdens de eerste examenkans. |
|
|
|
|
|
|
Andere: | Open boek examen geldt voor het onderdeel 'toegepaste farmacologie'. |
|
|
|
|
|
Praktijkexamen | 70 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student kan zijn deelcijfer enkel overdragen indien hij de helft of meer van de punten behaald heeft tijdens de eerste examenkans. |
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Een student moet geslaagd zijn (≥10/20) op elk onderdeel om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Gevolg | Een student die op een of meerdere onderdelen niet slaagt (<10/20), krijgt als eindresultaat in zijn studentendossier 9/20 of het rekenkundig gemiddelde indien de score lager is. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
- Bates' Guide to Physical Examination and History Taking,Lynn S. Bickley, Peter G. Szilagyi, Richard M. Hoffman, Rainier P. Soriano,13th Edition, 2023,Wolters Kluwer,9781975210540
- Farmacologie,Roger McFadden,3e editie, 2021,Pearson Benelux,9789043037136
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Op BlackBoard aangeboden studiemateriaal. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|