Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Imperatief Programmeren (4860)
|
10.0 stptn |
|
|
Problem Solving (4861)
|
10.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P3 SBU | P3 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 1ste bachelorjaar in de informatica | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De afgestudeerde bachelor informatica kan een probleem uit de praktijk als informaticaprobleem modelleren en analyseren, de eigen creativiteit aanwenden om deelproblemen op te lossen en de gevonden oplossingen te combineren tot een oplossing voor het oorspronkelijke probleem. | | - DC
| De student kan een probleem uit de praktijk als informaticaprobleem modelleren. | | - DC
| De student kan de eigen creativiteit aanwenden om een matig complex informaticaprobleem op te lossen en deze oplossing te beschrijven. | | - DC
| De student kan oplossingen van deelproblemen combineren tot een oplossing van het grotere probleem, en deze totaaloplossing beschrijven. | - EC
| De afgestudeerde bachelor informatica kan gefundeerd redeneren, abstraheren en formaliseren, gebruik makend van kennis van en inzicht in de wiskundige basis van de informatica. | | - DC
| De student kan een correcte logische redenering opbouwen. | | - DC
| De student kan basisbegrippen en -eigenschappen uit de wiskunde reproduceren, verklaren en toepassen. | | - DC
| De student kan basisbegrippen en -eigenschappen uit de wiskunde toepassen bij het construeren van informatica-oplossingen. | - EC
| De afgestudeerde bachelor beschikt over een breed referentiekader waardoor hij/zij de eigen kennis en vaardigheden van het vakgebied voortdurend kan actualiseren. | | - DC
| De student heeft grondige kennis over belangrijke deelgebieden van de informatica: programmeertalen en -paradigma''s, computerarchitectuur, human computer interaction, data management, algoritmen en datastructuren, software engineering, computernetwerken, logica, theoretische informatica, besturingssystemen en computer graphics. | | - DC
| De student kan denken en handelen vanuit de fundamenten van de informatica. | - EC
| De afgestudeerde bachelor informatica hecht belang aan de technische kwaliteit van het geleverde eindproduct, werkt nauwgezet en systematisch en kan de hieraan verbonden specificaties correct naar software vertalen. | | - DC
| De student kan nauwgezet werken aan opdrachten en projecten. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student kent de taal van de verzamelingen, relaties en functies en kan ze gebruiken. De student kent ook elementaire bewijstechnieken en kan ze toepassen.
|
|
|
Voortbouwend op de informele en formele bewijstechnieken die in het opleidingsonderdeel "Problem Solving" aan bod gekomen zijn, bouwt "Discrete wiskunde" in een eerste deel hierop verder door inductiebewijzen in de context van recursieve datatypes te bestuderen en in te oefenen. Dit deel omvat verschillende vormen van inductie: - het wel-ordeningsprincipe; - volledige en sterke inductie; en - recursieve datatypes en structurele inductie.
Het tweede en derde deel van dit opleidingsonderdeel behandelen belangrijke datastructuren in de Informatica: grafen en bomen. Beide delen bestaan uit een theoretische en praktische component.
Het tweede deel omvat: - de definitie van verschillende soorten grafen (ook gezien als recursief datatype); - nuttige datastructuren voor grafen; - bipartite grafen en het kleuren van grafen; - wandelingen en paden in grafen en samenhangendheid; en - vlakke grafen.
Het derde deel behandelt bomen en omvat: - definitie van een boom (en een boom met wortel); - bomen als recursief data type; - binaire bomen; - efficiente codering van bomen - spanning trees en tree transversal-methoden inclusief depth en breadth first search algoritmen.
In delen twee en drie komen ook de implementaties van algoritmen van grafen en bomen aan bod.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Project ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 3 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Punten op programmeerproject mogen behouden worden indien meer dan 40%. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Studiemateriaal in de vorm van slides zal op Blackboard ter beschikking worden gesteld |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Discrete Mathematics, L Lovasz, J Pelikan, K Vesztergombi, 2020, Springer, 9798644588923
Discrete Mathematics with Graph Theory, E Goodaire, M Parmenter, 3rd Edition, Pearson, 9780134689555, Modern Classics for Advanced Mathematics Series |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|