Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Statistiek I (4739)
|
6.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P3 SBU | P3 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2de bachelorjaar in de sociale wetenschappen | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De afgestudeerde bachelor in de sociale wetenschappen beschikt over de nodige kwantitatieve, kwalitatieve en digitale methodologische vaardigheden om sociaalwetenschappelijk onderzoek onder begeleiding op te zetten en uit te voeren. | | - DC
| De student kan via kwantitatieve onderzoeksmethoden bestaande datasets modelleren, en hieruit inzichten distilleren. | | | - BC
| De student kent de basisbegrippen van meervoudige statistische analysetechnieken (meervoudige regressie, ANOVA, logistische regerssie) en kan ze correct toepassen. | | | - BC
| De student kent de basisbegrippen van verklarende statistiek in statistische modellen. | | | - BC
| De student kan variabelen classificeren aan de hand van de uitkomst en de associaties tussen gegevens met gepaste modellen en visualisatie technieken beschrijven, berekenen en interpreteren. | | | - BC
| De student kan op een correcte wijze een statistisch model opbouwen. | | - DC
| De student beheerst de vaardigheden van het modelleren van gegevens met de statistisch software SPSS. | | | - BC
| De student kan het software programma SPSS correct gebruiken voor het inlezen, manipuleren en analyseren van gegevens. | | | - BC
| De student kan output van het software pakket correct interpreteren. | - EC
| De afgestudeerde bachelor in de sociale wetenschappen kan mondeling, schriftelijk en visueel rapporteren over wetenschappelijk onderzoek op een onderbouwde, coherente en overtuigende wijze. | | - DC
| De student kan data en resultaten met betrekking tot sociaalwetenschappelijke onderzoeken mondeling en schriftelijk voostellen, zowel visueel als textueel, en correct interpreteren. | | | - BC
| De student kan resultaten van eigen modelleringsonderzoek mondeling en schriftelijk voorstellen op gepaste wijze. | - EC
| De afgestudeerde bachelor in de sociale wetenschappen kan probleemoplossend, zelfsturend en innovatief denken en handelen, op basis van kritisch reflecteren over het eigen leerproces. | | - DC
| De student evalueert zijn leerproces kritisch | | | - BC
| De student is in staat zijn eigen leerproces kritisch te evalueren en bij te sturen aan de hand van de oefeningen die behandeld worden tijdens de casussessies en aan de hand van de feedback over het project. | - EC
| De afgestudeerde bachelor in de sociale wetenschappen kan wetenschappelijke informatie op een effectieve manier delen en samen met anderen naar een resultaat toewerken. Daarvoor beschikt zij/hij over de vaardigheden om op een correcte, gestructureerde, toegankelijke en overtuigende manier te communiceren. Zij/hij is ook in staat om vlot en constructief met anderen samen te werken in een multidisciplinair en divers team. | | - DC
| De student kan constructief en oplossingsgericht met anderen naar een resultaat toewerken. | | | - BC
| De student is in staat om een sociaalwetenschappelijk onderzoeksvraag op een constructieve manier te onderzoeken in een groepsproject | | | - BC
| De student is in staat om op een constructieve manier te communiceren in een groepsproject | - EC
| De afgestudeerde bachelor in de sociale wetenschappen kan sociaalwetenschappelijke onderzoeksmethoden toepassen en resultaten aanwenden om maatschappelijke uitdagingen en concrete beleidsvraagstukken te analyseren en aan te pakken, met focus op digitalisering, diversiteit en/of democratie. | | - DC
| De student begrijpt het belang van regressie en ANOVA methoden in sociaalwetenschappelijk onderzoek | | | - BC
| De student begrijpt de fundamentele concepten van sociaalwetenschappelijk onderzoek en de impact van covariaten op associaties, niet-lineariteit, multicollineariteit en interactieffecten. | | | - BC
| De student begrijpt hoe statistische modellen helpen bij het begrijpen van sociaalwetenschappelijke problemen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Het is sterk aangeranden om Statistiek I met succes te hebben afgerond
|
De student(e) kent de basisbegrippen rond beschrijvende statistiek (zoals steekproef, populatie, gemiddelde, proportie, type variabelen, etc.).
|
De student(e) kan een puntschatting voor gemiddelde en proportie bekomen op basis van een steekproef.
|
De student(e) kan een betrouwbaarheidsinterval opstellen en het resultaat interpreteren.
|
De student(e) kan een hypothese toetsen (voor 1 of meer gemiddeldes en proporties) en de resultaten interpreteren.
|
De student(e) kan een eenvoudige lineaire regressie uitvoeren en de resultaten interpreteren.
|
De student(e) kan elementaire statistische analyses uitvoeren met software (SPSS), en de resultaten interpreteren
|
|
|
Afgestudeerden in de Sociale Wetenschappers moeten gebruik kunnen maken van een gamma van aangepaste onderzoeksmethoden, zowel om vraagstukken in een discipline te analyseren als om interdisciplinaire ‘grand challenges’ te analyseren en te onderzoeken.
In het opleidingsonderdeel Statistiek II worden de basis kwantitatieve methoden uit Statistiek I aangevuld met meervoudige regressie modellen, ANOVA methoden en logistische regressie modellen.
De aangereikte kennis en vaardigheden stelt de student in staat met de nodige kritisch ingesteldheid associaties tussen gegevens te analyseren en te modelleren, en verantwoorde conclusies te trekken over de mate waarin gegevens zich tot elkaar verhouden in een populatie. Het statistiche pakket SPSS wordt gebruikt als hulpmiddel voor toepassingen van de aangeleerde statistische methoden.
|
|
|
|
|
|
|
Casussessie ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Periode 3 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
Andere: | Groepsproject met behulp van SPSS. Een student moet minimum een 10/20 behalen op elke deelevaluatie om te kunnen slagen op het opleidingsonderdeel. Onder deelevaluaties verstaan we 1) het geheel van evaluaties tijdens de onderwijsperiode en 2) de evaluatie tijdens de examenperiode. Eventuele resultaten op aanwezigheid of voorbereiding tellen mee als deel van de evaluaties tijdens de onderwijsperiode. |
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Dit betreft een groepspresentatie, die niet kan ingehaald worden. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Mondeling examen | 70 % |
|
|
|
Andere: | Studenten presenteren individueel een deel van hun project, gevolgd door vragen over het project en de cursus algemeen. |
|
|
|
|
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | Studenten krijgen enkele examenvragen, die ze individueel schriftelijk mogen voorbereiden gedurende 30 min. De studenten presenteren individueel een deel van hun project, gevolgd door vragen over het project, de voorbereiding van de examenvragen en de cursus algemeen. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Het punt voor de presentaties tijdens de onderwijsperiode wordt integraal overgenomen naar de 2de examenkans. |
|
|
|
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
Statistical Methods for the Social Sciences. Global Edition.,Alan Agrest,2018,5th edition,Pearson,1292220317 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
- SPSS
- Slides, extra handouts, oefeningen en ondersteunend materiaal via Blackboard
|
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Statistiek in de sociale wetenschappen,Howitt D. en Cramer D.,2007,3e editie
- Statistics for Business and Economics,Anderson, Sweeney, Williams, Freeman & Shoesmith,2020,5de editie
- Discovering statistics using IBM SPSS statistics,Field A,2018,5th edition
- Adventures in social research : data analysis using IBM® SPSS® statistics,Babbie ER, Wagner WE, Zaino JS.,2019,10th edition
|
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|