Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 3de bachelor in de industriële wetenschappen - informatica | Verplicht | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1 - De Bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeen wetenschappelijke en technologisch toepassingsgerichte kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang van het specifieke domein. (kennis bezitten) | | - DC
| INF 1.6 De student kan de kenmerken en toepassingsgebieden van algoritmes en datastructuren benoemen. | | | - BC
| kent de voorgestelde algoritmen en datastructuren, hun eigenschappen en toepassingen. | | | - BC
| kent de principes en eigenschappen van tijds- en ruimtecomplexiteit. | - EC
| EC2 - De Bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeen wetenschappelijk en ingenieurstechnisch disciplinegebonden inzicht in de basisbegrippen, methodes, denkkaders en onderlinge relaties van het specifieke domein. (begrijpen) | | - DC
| INF 2.6 De student begrijpt de werking van en de noodzaak aan gepaste algoritmes en datastructuren bij het ontwerp en de ontwikkeling van software. | | | - BC
| begrijpt het belang van gepaste algoritmen en datastructuren, in het bijzonder wanneer, hoe en waarom bepaalde algoritmen en datastructuren te gebruiken. | | | - BC
| begrijpt het belang van de voorgestelde algoritmen en datastructuren, alsook hun werking en eigenschappen. | | | - BC
| begrijpt hoe tijds- en ruimtecomplexiteit aangewend, berekend en geïnterpreteerd kunnen worden. | - EC
| EC4 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan doelgericht relevante wetenschappelijke en/of technische informatie opzoeken en verzamelen of efficiënt en nauwgezet de benodigde informatie meten en correct refereren. (data verwerven) | | - DC
| 4.1 De student kan doelgericht wetenschappelijke en/of technische informatie opzoeken. | | | - BC
| kan relevante delen uit softwarebibliotheken en documentatie selecteren, exploreren en aanwenden. | | | - BC
| kan nieuwe, aanverwante algoritmen en datastructuren opzoeken, exploreren en aanwenden. | - EC
| EC5 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen analyseren, opsplitsen in deelproblemen, logisch structureren, de randvoorwaarden bepalen en de gegevens op een wetenschappelijke manier interpreteren. (analyseren) | | - DC
| EA-INF 5.1 De student kan voor een specifieke probleemstelling of toepassing analyseren op welke manieren de software ontworpen en gebouwd kan worden en alternatieven afwegen op basis van relevante criteria. | | | - BC
| kan uit een algemene omschrijving van het probleem de vereisten voor de software opstellen met betrekking tot gepaste algoritmen en datastructuren. | | | - BC
| kan analyseren op welke manieren de software ontworpen en gebouwd kan worden met behulp van algoritmen en datastructuren. | | | - BC
| kan algoritmen en datastructuren analyseren en alternatieven afwegen op basis van vooropgestelde criteria, in het bijzonder wat betreft complexiteit en efficiëntie. | - EC
| EC6 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan adequate oplossingsmethodes selecteren om niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen op te lossen en kan methodologisch te werk gaan in ontwerp en hierin gefundeerde keuzes maken. (oplossen en ontwerpen) | | - DC
| 6.7 De student kan een modulair en onderhoudbaar ontwerp van software maken. | | | - BC
| kan software ontwerpen met gepaste algoritmen en datastructuren en hierbij gefundeerde keuzes maken. | - EC
| EC7 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan de geselecteerde methodes en hulpmiddelen innovatief aanwenden om domeinspecifieke oplossingen en ontwerpen planmatig te implementeren met aandacht voor de praktische en economische randvoorwaarden en bedrijfsgebonden implicaties. (implementeren en operationaliseren) | | - DC
| 7.3 De student kan correcte en kwaliteitsvolle code schrijven aan de hand van een gepaste ontwikkel-, test- en onderhoudsstrategie. | | | - BC
| kan bij het ontwikkelen van software de nodige algoritmen en datastructuren op een kwaliteitsvolle, efficiënte manier aanwenden, implementeren, testen, analyseren en optimaliseren. | | | - BC
| kan hierbij gepaste tools en technieken, programmeertalen en softwarebibliotheken aanwenden. | - EC
| EC8 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan (onvolledige) resultaten interpreteren, kan omgaan met onzekerheden en beperkingen en kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren) | | - DC
| 8.2 De student kan kritisch reflecteren met betrekking tot een technisch-wetenschappelijk project. | | | - BC
| kan sterktes en zwaktes qua algoritmen en datastructuren in een oplossing identificeren. | | | - BC
| kan kritisch reflecteren over het geleverde werk en de aanpak. | - EC
| EC9 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan met vakgenoten mondeling en schriftelijk (grafisch) communiceren over domeingebonden aspecten in een relevante taal en met gebruik van de toepasselijke terminologie. (communiceren) | | - DC
| 9.1 De student kan correct, gestructureerd en gepast schriftelijk communiceren in relevante talen voor zijn vakgebied. | | | - BC
| kan een analyse correct en gestructureerd neerschrijven. | | | - BC
| kan het geleverde werk schriftelijk documenteren en verdedigen. | | - DC
| 9.2 De student kan correct, gestructureerd en gepast mondeling communiceren in relevante talen voor zijn vakgebied. | | | - BC
| kan het geleverde werk mondeling presenteren en verdedigen. | - EC
| EC10 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan op een constructieve en verantwoordelijke wijze functioneren als lid van een (multidisciplinair) team. (samenwerken) | | - DC
| 10.2 De student kan op een actieve constructieve manier samenwerken met anderen om een gemeenschappelijk doel te bereiken (product). | | | - BC
| kan het softwareontwikkelingsproces in team iteratief en incrementeel, nauwgezet en resultaatgericht doorlopen. | - EC
| EC12 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan toepassings- en oplossingsgericht, met het vereiste doorzettingsvermogen, professioneel en academisch handelen met oog voor realisme en efficiëntie en geeft blijk van een onderzoekende houding tot levenslang leren. (ingenieursattitude) | | - DC
| 12.1 De student heeft een open houding om te leren uit ervaring, feedback en fouten. | | | - BC
| kan op basis van kritisch reflecteren, analyses en feedback een oplossing bijsturen. | | - DC
| 12.3 De student eigent zich een gepaste ingenieursattitude toe (nauwkeurig, efficiënt, veilig, resultaatgericht,...). | | | - BC
| kan iteratief en incrementeel, nauwgezet en resultaatgericht werken. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student kan een programmeertaal en aanverwante tools aanwenden om binnen dit opleidingsonderdeel algoritmen en datastructuren te implementeren, testen en profileren. De student is bekend met eenvoudige wiskundige concepten en technieken om tijds- en ruimtecomplexiteit te kunnen analyseren, zoals reeksen.
|
|
|
In dit opleidingsonderdeel worden algoritmen en datastructuren behandeld in de context van de ontwikkeling van softwaresystemen. Het opleidingsonderdeel bouwt verder op de eerder opgedane kennis en vaardigheden met betrekking tot het oplossen van problemen, computationeel denken en coderen van oplossingen. Dankzij het referentiekader dat verder uitgebreid wordt in dit opleidingsonderdeel, kan de student zelfstandig nieuwe algoritmen en datastructuren analyseren, gebruiken en implementeren.
Een aantal van de behandelde onderwerpen (in een niet-bindende lijst):
- diverse toepassingen en implementaties van algoritmen en datastructuren in moderne softwaresystemen;
- elementaire zoek- en sorteeralgoritmen, waaronder binary search, selection sort, mergesort en quicksort;
- elementaire datastructuren, waaronder verschillende soorten lineaire datastructuren, bomen en grafen;
- implementatie-, zoek- en manipulatietechnieken, zoals recursie, hashing en breadth-first search;
- analyse van algoritmen en datastructuren op basis van relevante criteria, zoals complexiteit;
- aanvullende concepten en algoritmen, zoals greedy algoritmen en dynamic programming.
|
|
|
|
|
|
|
Applicatiecollege ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Onderwijsleergesprek ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 5,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 50 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | vanaf 12/20 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 50 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | vanaf 10/20 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student moet op elke deelevaluatie van het opleidingsonderdeel (dus op zowel de evaluatie tijdens de onderwijsperiode als het schriftelijk examen) minimaal 8,0/20 halen. |
|
|
|
Gevolg | Indien de student minder dan 8,0/20 haalt op een of meerdere deelevaluaties, kan de student als totale examencijfer voor het opleidingsonderdeel maximaal 9/20 halen. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
A Common-Sense Guide to Data Structures and Algorithms,Jay Wengrow,2nd edition,Pragmatic Bookshelf,9781680508055,e-book |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Slides en overig lesmateriaal worden ter beschikking gesteld via de elektronische leeromgeving en/of tijdens de les verspreid. Gebruikte software: Visual Studio Community (of andere IDE naar keuze) en Git. Al deze software is vrij beschikbaar. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Introduction to Algorithms,Thomas H. Cormen, Charles E. Leiserson, Ronald L. Rivest en Clifford Stein,4th edition,MIT Press,9780262367509,e-book
- Grokking Algorithms: An illustrated guide for programmers and other curious people,Aditya Y. Bhargava,Manning,9781638353348,e-book
|
|
|
|
|
|
| schakel IW informatica - deel 2 | Verplicht | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
De student kan een programmeertaal en aanverwante tools aanwenden om binnen dit opleidingsonderdeel algoritmen en datastructuren te implementeren, testen en profileren. De student is bekend met eenvoudige wiskundige concepten en technieken om tijds- en ruimtecomplexiteit te kunnen analyseren, zoals reeksen.
|
|
|
In dit opleidingsonderdeel worden algoritmen en datastructuren behandeld in de context van de ontwikkeling van softwaresystemen. Het opleidingsonderdeel bouwt verder op de eerder opgedane kennis en vaardigheden met betrekking tot het oplossen van problemen, computationeel denken en coderen van oplossingen. Dankzij het referentiekader dat verder uitgebreid wordt in dit opleidingsonderdeel, kan de student zelfstandig nieuwe algoritmen en datastructuren analyseren, gebruiken en implementeren.
Een aantal van de behandelde onderwerpen (in een niet-bindende lijst):
- diverse toepassingen en implementaties van algoritmen en datastructuren in moderne softwaresystemen;
- elementaire zoek- en sorteeralgoritmen, waaronder binary search, selection sort, mergesort en quicksort;
- elementaire datastructuren, waaronder verschillende soorten lineaire datastructuren, bomen en grafen;
- implementatie-, zoek- en manipulatietechnieken, zoals recursie, hashing en breadth-first search;
- analyse van algoritmen en datastructuren op basis van relevante criteria, zoals complexiteit;
- aanvullende concepten en algoritmen, zoals greedy algoritmen en dynamic programming.
|
|
|
|
|
|
|
Applicatiecollege ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Onderwijsleergesprek ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 5,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 50 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | vanaf 12/20 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 50 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | vanaf 10/20 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student moet op elke deelevaluatie van het opleidingsonderdeel (dus op zowel de evaluatie tijdens de onderwijsperiode als het schriftelijk examen) minimaal 8,0/20 halen. |
|
|
|
Gevolg | Indien de student minder dan 8,0/20 haalt op een of meerdere deelevaluaties, kan de student als totale examencijfer voor het opleidingsonderdeel maximaal 9/20 halen. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
A Common-Sense Guide to Data Structures and Algorithms,Jay Wengrow,2nd edition,Pragmatic Bookshelf,9781680508055,e-book |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Slides en overig lesmateriaal worden ter beschikking gesteld via de elektronische leeromgeving en/of tijdens de les verspreid. Gebruikte software: Visual Studio Community (of andere IDE naar keuze) en Git. Al deze software is vrij beschikbaar. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Introduction to Algorithms,Thomas H. Cormen, Charles E. Leiserson, Ronald L. Rivest en Clifford Stein,4th edition,MIT Press,9780262367509,e-book
- Grokking Algorithms: An illustrated guide for programmers and other curious people,Aditya Y. Bhargava,Manning,9781638353348,e-book
|
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|