Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Voor volgende opleidingsonderdelen dient u een creditbewijs, vrijstelling, reeds getolereerde onvoldoende of ingezette tolereerbare onvoldoende behaald te hebben.
|
|
|
Chemische labotechnieken (2564)
|
3.0 stptn |
|
Risico's of veiligheidsproblemen op basis waarvan deze volgtijdelijkheid wordt opgelegd
De student komt in een bedrijf waar gewerkt wordt met risicohoudende stoffen ( o.a. toxische, corrosieve, sterk oxiderende, ontvlambare producten) en/of met risicovolle installaties waar strenge veiligheidsvoorschriften gelden. De veiligheid van de student en het bedrijf komen in gevaar indien de student onvoldoende kennis heeft van de veiligheidsrisico's van chemische activiteiten.
|
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
Advies
Vooraleer de stage te starten moet de student het merendeel van de vakken (min. 80%) van de bachelor of het schakelprogramma afgerond hebben waarvan zeker de vakken die relevant zijn voor de stageplaats.
|
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| master in de industriële wetenschappen: chemie | Na selectie | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1 - De Master in de industriële wetenschappen: chemie kan in eigen professioneel denken en handelen -- met een gepaste ingenieursattitude en met continue aandacht voor de eigen vorming -- adequaat communiceren, effectief samenwerken, en rekening houden met de duurzame, economische, ethische, maatschappelijke en/of internationale context en is zich hierbij bewust van de impact op de omgeving. | | - DC
| DC8 - De student kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren) | | | - BC
| De student reflecteert kritisch over zijn stage ervaring in het stageverslag en het self assessment. | | - DC
| DC9 - De student kan mondeling en schriftelijk (grafisch) communiceren. (communiceren) | | | - BC
| De student communiceert duidelijk met de medewerkers en de stagementor in het bedrijf. | | | - BC
| De student rapporteert zowel mondeling als schriftelijk op een gestructureerde manier en correct over zijn stage. | | - DC
| DC10 - De student kan constructief en verantwoordelijk functioneren als lid van een (multidisciplinair) team. (samenwerken) | | | - BC
| De student kan als beginnend industrieel ingenieur op een constructieve manier samenwerken in een multidisciplinair (en internationaal) team van een bedrijf. | | - DC
| DC11 - De student handelt maatschappelijk verantwoord en binnen een internationaal kader. (internationaal gericht en maatschappelijk verantwoord handelen) | | | - BC
| De student kan als beginnend industrieel ingenieur meedraaien in een multidisciplinair (en internationaal) team van een bedrijf. | | | - BC
| De student houdt zich aan de veiligheidsvoorschriften en de gedragscode van het bedrijf. | | - DC
| DC12 - De student geeft blijk van een gepaste ingenieursattitude. (ingenieursattitude) | | | - BC
| De student toont leergierigheid en geeft blijk van een houding tot levenslang leren. | | | - BC
| De student draagt op een professionele manier bij aan de organisatie. | - EC
| EC2 - De Master in de industriële wetenschappen: chemie beheerst een geheel van chemische technieken en technologieën en kan deze creatief concipiëren, plannen en uitvoeren als geïntegreerd deel van een methodologisch en projectmatig geordende reeks van handelingen binnen een multidisciplinair project met een belangrijke onderzoeks- en/of innovatiecomponent | | - DC
| DC6 - De student kan methodes selecteren en gefundeerde keuzes maken om problemen op te lossen of oplossingen te ontwerpen. (oplossen en ontwerpen) | | | - BC
| De student past zijn opgedane kennis en vaardigheden gericht toe. | | | - BC
| De student zoekt zelf naar oplossingen bij technische en multidisciplinaire problemen. | | - DC
| DC7 - De student kan geselecteerde methodes en hulpmiddelen aanwenden om oplossingen en ontwerpen te implementeren. (implementeren en operationaliseren) | | | - BC
| De student neemt zelf initiatief bij het uitvoeren van zijn werk. | | | - BC
| De student past zijn opgedane technische kennis en vaardigheden gericht toe. | | | - BC
| De student voert zijn opdrachten correct uit, zelfstandig of in team, onder begeleiding. | | - DC
| DC3 - De student kan problemen herkennen, activiteiten plannen en actie ondernemen. (initiëren en plannen) | | | - BC
| De student plant zelf overlegmomenten met de stagebegeleider en stagementor. | | | - BC
| De student zorgt dat zijn werk en het verslag binnen de afgesproken termijn is afgewerkt. | - EC
| EC3 - De Master in de industriële wetenschappen: chemie heeft gevorderde of gespecialiseerde kennis van en inzicht in principes, apparatuur, toepassingen en actuele technologische ontwikkelingen binnen het domein van de uitvoering, ontwikkeling en validatie van elektrochemische, chemische, materiaalkundige, oppervlakte analysetechnieken en/of verpakkingsgerelateerde technieken en kan hierin complexe, niet-vertrouwde stalen en materialen kritisch analyseren en praktijkgerichte problemen verbonden aan de analyse en apparatuur autonoom herkennen, kritisch analyseren en methodisch oplossen met oog voor dataverwerving en implementatie, bewust van mogelijke fouten en praktische beperkingen. | | - DC
| DC6 - De student kan methodes selecteren en gefundeerde keuzes maken om problemen op te lossen of oplossingen te ontwerpen. (oplossen en ontwerpen) | | | - BC
| zelfde beoordelingscriteria als EC2. | | - DC
| DC7 - De student kan geselecteerde methodes en hulpmiddelen aanwenden om oplossingen en ontwerpen te implementeren. (implementeren en operationaliseren) | | | - BC
| zelfde beoordelingscriteria als EC2. | - EC
| EC4 - De Master in de industriële wetenschappen: chemie heeft gevorderde of gespecialiseerde kennis van en inzicht in de principes, opbouw en gebruikte technologieën van diverse chemische industriële processen en kan hierin complexe, multidisciplinaire, niet-vertrouwde, praktijkgerichte ontwerp- of optimalisatieproblemen autonoom herkennen, kritisch analyseren en methodisch en gefundeerd oplossen met oog voor selectie van materialen, verpakking, duurzaamheid,veiligheid, milieu en kringloopsluiting, bewust van praktische beperkingen en met aandacht voor de actuele technologische ontwikkelingen. | | - DC
| DC6 - De student kan methodes selecteren en gefundeerde keuzes maken om problemen op te lossen of oplossingen te ontwerpen. (oplossen en ontwerpen) | | | - BC
| zelfde beoordelingscriteria als EC2. | | - DC
| DC7 - De student kan geselecteerde methodes en hulpmiddelen aanwenden om oplossingen en ontwerpen te implementeren. (implementeren en operationaliseren) | | | - BC
| zelfde beoordelingscriteria als EC2. | - EC
| EC5 - De Master in de industriële wetenschappen: chemie heeft gevorderde of gespecialiseerde kennis van en inzicht in de meeste eenheidsoperaties in de (bio)-chemische industrie en kan dit combineren om chemische processen creatief te concipiëren, zelfstandig aan te sturen en te simuleren, procesverbeteringen uit te werken en dit in een multidisciplinaire ontwerpcontext en met aandacht voor recente technologische ontwikkelingen en evoluties. | | - DC
| DC6 - De student kan methodes selecteren en gefundeerde keuzes maken om problemen op te lossen of oplossingen te ontwerpen. (oplossen en ontwerpen) | | | - BC
| zelfde beoordelingscriteria als EC2. | | - DC
| DC7 - De student kan geselecteerde methodes en hulpmiddelen aanwenden om oplossingen en ontwerpen te implementeren. (implementeren en operationaliseren) | | | - BC
| zelfde beoordelingscriteria als EC2. | - EC
| EC6 - De Master in de industriële wetenschappen: chemie heeft gevorderde of gespecialiseerde kennis van, inzicht en vaardigheden binnen een (bio)chemisch procestechnologisch, materiaalkundig of verpakkings- en voedingsgerelateerd specialisatiedomein naar keuze. | | - DC
| DC6 - De student kan methodes selecteren en gefundeerde keuzes maken om problemen op te lossen of oplossingen te ontwerpen. (oplossen en ontwerpen) | | | - BC
| zelfde beoordelingscriteria als EC2. | | - DC
| DC7 - De student kan geselecteerde methodes en hulpmiddelen aanwenden om oplossingen en ontwerpen te implementeren. (implementeren en operationaliseren) | | | - BC
| zelfde beoordelingscriteria als EC2. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De industriële stage heeft tot doel om de vaardigheden en kennis die de student tijdens zijn studie opdoet gedurende (minstens) 2 weken in de praktijk te brengen. De student leert de werking van bedrijven in de ruime chemische sector kennen. Verder komen ze op de werkvloer in contact met de verschillende rollen die een ingenieur binnen een bedrijf kan opnemen en met taken die een jonge ingenieur typisch uitvoert. De student werkt aan een specifieke opdracht, die door het bedrijf voorgesteld wordt. Op die manier kan de student inzicht krijgen in zijn eigen voorkeuren, kwaliteiten en tekortkomingen. Na afloop van de stage schrijft de student een inhoudelijk stageverslag en reflecteert de student over zijn eigen realisaties, betrokkenheid, groei, interesses en ambities.
De student wordt begeleid door de stagebegeleider van de school en door een stagementor op het bedrijf. De stagementor is een ingenieur (of equivalent door ervaring) die binnen het bedrijf een ingenieursfunctie uitvoert.
|
|
|
|
|
|
|
Stage ✔
|
|
|
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 40 % |
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
|
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De score van de praktijkevaluatie blijft behouden. Enkel 2e kans mogelijk voor verslag en mondelinge presentatie. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Info over de stage via Blackboard Ultra. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|