Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
Groep 1 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Lineaire algebra en 2D-analyse (3822)
|
5.0 stptn |
|
|
Nucleaire meettechniek (4480)
|
7.0 stptn |
|
|
Statistiek + (4084)
|
4.0 stptn |
|
Of groep 2 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Nucleaire meettechniek (4480)
|
7.0 stptn |
|
|
Statistiek schakel (2915)
|
3.0 stptn |
|
|
Wiskunde 1 schakel (2829)
|
5.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2de bachelor in de industriële wetenschappen - nucleaire technologie | Verplicht | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1 - De Bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeen wetenschappelijke en technologisch toepassingsgerichte kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang van het specifieke domein. (kennis bezitten) | | - DC
| NT 1.1 De student heeft een doorgedreven kennis van de stralingsfysica en de kernfysica, de radiometrische en dosimetrische grootheden en de kernreacties. | | | - BC
| kan de elementaire begrippen verbonden aan kernfysica en stralingsbescherming definiëren en bezit een toepassingsgerichte kennis van deze begrippen. | | - DC
| NT 1.3 De student kent de theoretische grondslagen en wetten in de stralingsbescherming en stralingshygiëne. | | | - BC
| kan theoretische afleidingen van formules zelfstandig uitvoeren. | - EC
| EC2 - De Bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeen wetenschappelijk en ingenieurstechnisch disciplinegebonden inzicht in de basisbegrippen, methodes, denkkaders en onderlinge relaties van het specifieke domein. (begrijpen) | | - DC
| NT 2.1 De student heeft een doorgedreven inzicht in de stralingsfysica en de kernfysica, de radiometrische en dosimetrische grootheden en de kernreacties. | | | - BC
| kan theoretische kennis in eigen woorden formuleren en achtergronden verklaren. | | - DC
| NT 2.3 De student heeft inzicht in de grondslagen en wetten in de stralingsbescherming en stralingshygiëne. | | | - BC
| kan theoretische achtergrondkennis transfereren naar concrete voorbeelden. | | | - BC
| kan relaties leggen tussen de verschillende leerstofonderdelen binnen het opleidingsonderdeel, met andere opleidingsonderdelen (chemie, fysica), tussen nucleaire toepassingen en de achterliggende theorieën, en gedetailleerd of samengevat formuleren. | - EC
| EC4 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan doelgericht relevante wetenschappelijke en/of technische informatie opzoeken en verzamelen of efficiënt en nauwgezet de benodigde informatie meten en correct refereren. (data verwerven) | | - DC
| 4.1 De student kan doelgericht wetenschappelijke en/of technische informatie opzoeken. | | | - BC
| kan de resultaten van uitgevoerde labo-opdrachten op een wetenschappelijke en gestructureerde manier rapporteren met correcte manier van refereren. | | - DC
| 4.2 De student kan op gestructureerde wijze meetresultaten verzamelen. | | | - BC
| kan op een nauwkeurige, veilige manier zelf labo-opdrachten initiëren en plannen vanuit het oogpunt van stralingsbescherming. | | - DC
| 4.3 De student kan correct refereren. | | | - BC
| kan op een wetenschappelijke en gestructureerde manier rapporteren met correcte manier van refereren. | - EC
| EC5 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen analyseren, opsplitsen in deelproblemen, logisch structureren, de randvoorwaarden bepalen en de gegevens op een wetenschappelijke manier interpreteren. (analyseren) | | - DC
| 5.1 De student kan op gestructureerde wijze meetresultaten, resultaten uit simulaties, statistische data en/of technische informatie interpreteren. | | | - BC
| kan specifieke radiologische topics in detail uitleggen op een logisch gestructureerde manier. | | - DC
| 5.2 De student kan toepassingsgerichte opgaven vertalen naar een 'gegeven-gevraagde-formule'-structuur. | | | - BC
| kan domeinspecifieke oplossingsmethoden uitwerken om specifieke problemen binnen de kernfysica en stralingsbescherming aan te pakken en specifieke eigenschappen te bepalen. | | - DC
| 5.3 De student kan een gegeven probleemstelling symbolisch/parametrisch correct (her)formuleren. | | | - BC
| (her)formuleert een gegeven probleemstelling symbolisch/parametrisch correct. | | - DC
| 5.4 De student kan problemen opsplitsen in deelproblemen. | | | - BC
| kan de experimentele data, bekomen gedurende labo-opdrachten, analyseren en op een wetenschappelijke, gestructureerde manier rapporteren over de resultaten. | | | - BC
| kan op een nauwkeurige, veilige manier een oplossingsmethode selecteren en hanteren in labo om specifieke experimentele eigenschappen te bepalen. | - EC
| EC7 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan de geselecteerde methodes en hulpmiddelen innovatief aanwenden om domeinspecifieke oplossingen en ontwerpen planmatig te implementeren met aandacht voor de praktische en economische randvoorwaarden en bedrijfsgebonden implicaties. (implementeren en operationaliseren) | | - DC
| 7.1 De student kan een experiment opbouwen en/of uitvoeren. | | | - BC
| De student bouwt in het practicum experimenten op en voert deze uit om meetresultaten te bekomen. | | - DC
| 7.2 De student kan technische hulpmiddelen zoals rekentoestellen, meettoestellen en software gebruiken. | | | - BC
| gebruikt technische hulpmiddelen zoals rekentoestellen, meettoestellen en software om zijn project tot een goed einde te brengen | | - DC
| NT 7.2 De student kan de basisprincipes van stralingsbescherming implementeren in specifieke cases. | | | - BC
| kan op een nauwkeurige, veilige manier de labo-opdrachten individueel en in team planmatig uitvoeren (vanuit het oogpunt stralingsbescherming, ALARA). | - EC
| EC8 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan (onvolledige) resultaten interpreteren, kan omgaan met onzekerheden en beperkingen en kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren) | | - DC
| 8.1 De student kan (berekende, gemeten of gesimuleerde) resultaten toetsen aan de literatuur en de werkelijkheid. | | | - BC
| kan de resultaten van uitgevoerde labo-opdrachten op een wetenschappelijke en gestructureerde manier rapporteren, kritisch evalueren en interpreteren. | | - DC
| 8.4 De student kan omgaan met onzekere en/of beperkende context. | | | - BC
| kan kritisch reflecteren over de resultaten van domeinspecifieke experimenten en kent de beperkingen van de uitgevoerde experimenten. | - EC
| EC9 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan met vakgenoten mondeling en schriftelijk (grafisch) communiceren over domeingebonden aspecten in een relevante taal en met gebruik van de toepasselijke terminologie. (communiceren) | | - DC
| 9.1 De student kan correct, gestructureerd en gepast schriftelijk communiceren in relevante talen voor zijn vakgebied. | | | - BC
| kan bondig en duidelijk in een gepast jargon resultaten argumenteren. | | | - BC
| kan een correct en volledig laboverslag schrijven: volledige beschrijving van het verloop van de proef, resultaten weergeven met correcte eenheden en beduidende cijfers en onzekerheidsanalyse. | | | - BC
| tijdens de uitvoering van een proef de theoretische beginselen van een praktische proef uitleggen en correct communiceren over de uitvoering van de proef en constatering en remediëring van eventuele problemen. | | - DC
| 9.3 De student kan correct, gestructureerd en gepast grafisch communiceren. | | | - BC
| kan de resultaten van uitgevoerde labo-opdrachten op een grafische en gestructureerde manier correct rapporteren. | - EC
| EC10 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan op een constructieve en verantwoordelijke wijze functioneren als lid van een (multidisciplinair) team. (samenwerken) | | - DC
| 10.1 De student heeft oog voor en draagt bij tot het bepalen van de werkwijze die best gevolgd wordt om een gemeenschappelijke opdracht aan te pakken. | | | - BC
| kan in teamverband werken en verantwoordelijkheden opnemen. | | - DC
| 10.2 De student kan op een actieve constructieve manier samenwerken met anderen om een gemeenschappelijk doel te bereiken (product). | | | - BC
| kan op een nauwkeurige, veilige manier de labo-opdrachten individueel en in team uitvoeren. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
In deze cursus maakt de student kennis met de basisbegrippen uit de kernfysica en de stralingsbescherming. Diverse theoretische, praktische en wetenschappelijke toepassingen in het vervolgstudietraject en het latere beroepsleven zijn gebaseerd op inzichten in het opleidingsonderdeel.
Hoorcollege:
- Atoomstructuur
- Atomen en energie
- Nucleaire transformatie
- Kernreacties
- Stralingsbescherming
Practicum:
Het labo kernfysica vormt één geheel met het labo nucleaire meettechniek. De student onderzoekt de eigenschappen van bèta- en gammastraling; factoren die nucleaire metingen beïnvloeden; eigenschappen van GMbuis; primaire dosimetrische analyse; elementaire nucleaire metingen uitvoeren en apparatuur kalibreren; de interactie van straling en materie; bepalen van kernfysische grootheden; statistische verwerking van meetresultaten waarbij de corresponderende meetonzekerheden correct worden bepaald; bepalen van fysische grootheden, operationele kenmerken van contaminatiemonitors.
Werkzitting:
Wiskunde voor kern -en stralingsfysica.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Onderwijsleergesprek ✔
|
|
|
Procesevaluatie ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 5,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 25 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De punten van het practicum blijven behouden bij de tweede examenkans. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 0 % |
|
Andere: | Verplichte aanwezigheid tijdens de werkzittingen wiskunde voor kern -en stralingsfysica en verplichte deelname aan de test(en). |
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Verplichte aanwezigheid bij de presentaties van veiligheidsrichtlijnen. Verplichte aanwezigheid tijdens alle labo's. Verplichte aanwezigheid tijdens de werkzittingen en test(en) wiskunde voor kern -en stralingsfysica.
Een student moet op het schriftelijk examen met mondelinge toelichting een tolereerbaar examenresultaat (≥8/20) behalen om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Gevolg | Bij gewettigde afwezigheid voor een practicum dient de student de docent binnen de 48 uur te contacteren voor een mogelijke vervangopdracht. Bij ongewettigde afwezigheid tijdens een labo worden de behaalde punten per gemist labo door ongewettigde afwezigheid met 10 % verminderd. Vanaf meer dan één ongewettigde afwezigheid voor het practicum krijgt de student als eindresultaat een code N (dwz. evaluatie niet volledig afgelegd) voor het volledige opleidingsonderdeel. Dit betekent dat dit opleidingsonderdeel volgend academiejaar moet hernomen worden.
Wanneer de student aan minder dan 75 % van de werkzittingen en test(en) wiskunde voor kern -en stralingsfysica deelneemt, wordt het eindcijfer van het volledige opleidingsonderdeel maximum 8/20.
Wanneer de student op het schriftelijk examen met mondelinge toelichting van dit opleidingsonderdeel minder dan 8/20 behaalt, wordt dit laagste deelcijfer het eindcijfer van het volledige opleidingsonderdeel voor de betreffende examenkans. |
|
|
|
Extra info | De studenten worden zowel beoordeeld op de ingeleverde verslagen als op de inzet en het inzicht om praktische problemen op te lossen. Hij/zij wordt hierbij permanent geëvalueerd waarbij gekeken wordt hoe opdrachten, ontwerpen en berekeningen voorbereid worden. Er wordt verwacht dat de student zelfstandig de labozittingen tot een goed einde kan brengen.
Voor de permanente evaluatie van de practica is het kunnen afronden van de opdracht(en) in het voorziene tijdsbestek onderdeel van de evaluatie. Studenten in bijzondere omstandigheden die als faciliteit een relatieve meertijd kregen toegekend kunnen hierop daarom geen beroep doen voor de bovenstaande deelevaluaties. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Voor de permanente evaluatie is er geen tweede examenkans. De behaalde punten van de eerste examenkans blijven behouden.
Overdracht van het cijfer van de permanente evaluatie naar een volgend academiejaar gebeurt automatisch indien de student minimaal 12/20 behaalde. De student kan er voor kiezen om toch de permanente evaluatie te hernemen, maar hij moet dit expliciet melden aan de betrokken docent(en) tijdens de eerste ontmoeting. Studenten die minder dan 12/20 behaalden dienen de permanente evaluatie volledig opnieuw uit te voeren. Het is de verantwoordelijkheid van de student om tijdens de eerste ontmoeting met de docent navraag te doen naar het behaalde punt van het vorig academiejaar. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Karlsruher Nuklidkarte,J. Magill, R. Dreher, Zs. Soti,10th ed.,Nucleonica GmbH,9783943868548 |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Physics for Radiation Protection,James E Martin,Wiley,9783527411764 |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Situering binnen leerdomein/curriculum: Nucleaire wetenschappen. Kernfysica is een typisch basisvak voor de opleiding tot industrieel ingenieur nucleaire technologie. De aangeboden vorming geeft de nodige wetenschappelijke en technische kennis als voorbereiding voor andere opleidingsonderdelen in de verdere jaren, voor ondermeer kernfysica 2,stralingsfysica, nucleaire meettechniek, reactortechnologie, radiobiologie en stralingsbescherming. Het biedt een fundamentele basis voor een goed verloop van de volgende studiejaren.
Relatie met onderzoek: Het opleidingsonderdeel legt een wetenschappelijke basis met voldoende diepgang om aan de hand van redeneervaardigheden te worden toegepast bij het oplossen van eenvoudige concrete problemen uit de radiochemie, kernfysica en stralingsbescherming.
Relatie met werkveld:
- Naast vakspecifieke competenties komen ook andere competenties aan bod die in een latere fase in het werkveld van nut kunnen zijn.
- Persoonsgebonden competenties zoals inzet en doorzettingsvermogen.
- Cognitieve competenties zoals analytisch vermogen creativiteit abstractievermogen en probleemoplossend vermogen.
|
|
|
|
|
|
| schakel IW Nucleaire technologie - gemeenschappelijk - deel 1 | Verplicht | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
In deze cursus maakt de student kennis met de basisbegrippen uit de kernfysica en de stralingsbescherming. Diverse theoretische, praktische en wetenschappelijke toepassingen in het vervolgstudietraject en het latere beroepsleven zijn gebaseerd op inzichten in het opleidingsonderdeel.
Hoorcollege:
- Atoomstructuur
- Atomen en energie
- Nucleaire transformatie
- Kernreacties
- Stralingsbescherming
Practicum:
Het labo kernfysica vormt één geheel met het labo nucleaire meettechniek. De student onderzoekt de eigenschappen van bèta- en gammastraling; factoren die nucleaire metingen beïnvloeden; eigenschappen van GMbuis; primaire dosimetrische analyse; elementaire nucleaire metingen uitvoeren en apparatuur kalibreren; de interactie van straling en materie; bepalen van kernfysische grootheden; statistische verwerking van meetresultaten waarbij de corresponderende meetonzekerheden correct worden bepaald; bepalen van fysische grootheden, operationele kenmerken van contaminatiemonitors.
Werkzitting:
Wiskunde voor kern -en stralingsfysica.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Onderwijsleergesprek ✔
|
|
|
Procesevaluatie ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 5,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 25 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De punten van het practicum blijven behouden bij de tweede examenkans. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 0 % |
|
Andere: | Verplichte aanwezigheid tijdens de werkzittingen wiskunde voor kern -en stralingsfysica en verplichte deelname aan de test(en). |
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Verplichte aanwezigheid bij de presentaties van veiligheidsrichtlijnen. Verplichte aanwezigheid tijdens alle labo's. Verplichte aanwezigheid tijdens de werkzittingen en test(en) wiskunde voor kern -en stralingsfysica.
Een student moet op het schriftelijk examen met mondelinge toelichting een tolereerbaar examenresultaat (≥8/20) behalen om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Gevolg | Bij gewettigde afwezigheid voor een practicum dient de student de docent binnen de 48 uur te contacteren voor een mogelijke vervangopdracht. Bij ongewettigde afwezigheid tijdens een labo worden de behaalde punten per gemist labo door ongewettigde afwezigheid met 10 % verminderd. Vanaf meer dan één ongewettigde afwezigheid voor het practicum krijgt de student als eindresultaat een code N (dwz. evaluatie niet volledig afgelegd) voor het volledige opleidingsonderdeel. Dit betekent dat dit opleidingsonderdeel volgend academiejaar moet hernomen worden.
Wanneer de student aan minder dan 75 % van de werkzittingen en test(en) wiskunde voor kern -en stralingsfysica deelneemt, wordt het eindcijfer van het volledige opleidingsonderdeel maximum 8/20.
Wanneer de student op het schriftelijk examen met mondelinge toelichting van dit opleidingsonderdeel minder dan 8/20 behaalt, wordt dit laagste deelcijfer het eindcijfer van het volledige opleidingsonderdeel voor de betreffende examenkans. |
|
|
|
Extra info | De studenten worden zowel beoordeeld op de ingeleverde verslagen als op de inzet en het inzicht om praktische problemen op te lossen. Hij/zij wordt hierbij permanent geëvalueerd waarbij gekeken wordt hoe opdrachten, ontwerpen en berekeningen voorbereid worden. Er wordt verwacht dat de student zelfstandig de labozittingen tot een goed einde kan brengen.
Voor de permanente evaluatie van de practica is het kunnen afronden van de opdracht(en) in het voorziene tijdsbestek onderdeel van de evaluatie. Studenten in bijzondere omstandigheden die als faciliteit een relatieve meertijd kregen toegekend kunnen hierop daarom geen beroep doen voor de bovenstaande deelevaluaties. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Voor de permanente evaluatie is er geen tweede examenkans. De behaalde punten van de eerste examenkans blijven behouden.
Overdracht van het cijfer van de permanente evaluatie naar een volgend academiejaar gebeurt automatisch indien de student minimaal 12/20 behaalde. De student kan er voor kiezen om toch de permanente evaluatie te hernemen, maar hij moet dit expliciet melden aan de betrokken docent(en) tijdens de eerste ontmoeting. Studenten die minder dan 12/20 behaalden dienen de permanente evaluatie volledig opnieuw uit te voeren. Het is de verantwoordelijkheid van de student om tijdens de eerste ontmoeting met de docent navraag te doen naar het behaalde punt van het vorig academiejaar. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Karlsruher Nuklidkarte,J. Magill, R. Dreher, Zs. Soti,10th ed.,Nucleonica GmbH,9783943868548 |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Physics for Radiation Protection,James E Martin,Wiley,9783527411764 |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Situering binnen leerdomein/curriculum: Nucleaire wetenschappen. Kernfysica is een typisch basisvak voor de opleiding tot industrieel ingenieur nucleaire technologie. De aangeboden vorming geeft de nodige wetenschappelijke en technische kennis als voorbereiding voor andere opleidingsonderdelen in de verdere jaren, voor ondermeer kernfysica 2,stralingsfysica, nucleaire meettechniek, reactortechnologie, radiobiologie en stralingsbescherming. Het biedt een fundamentele basis voor een goed verloop van de volgende studiejaren.
Relatie met onderzoek: Het opleidingsonderdeel legt een wetenschappelijke basis met voldoende diepgang om aan de hand van redeneervaardigheden te worden toegepast bij het oplossen van eenvoudige concrete problemen uit de radiochemie, kernfysica en stralingsbescherming.
Relatie met werkveld:
- Naast vakspecifieke competenties komen ook andere competenties aan bod die in een latere fase in het werkveld van nut kunnen zijn.
- Persoonsgebonden competenties zoals inzet en doorzettingsvermogen.
- Cognitieve competenties zoals analytisch vermogen creativiteit abstractievermogen en probleemoplossend vermogen.
|
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|