Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 1ste bachelorjaar in de toegepaste economische wetenschappen | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De bachelor TEW communiceert binnen een bedrijfscontext schriftelijk en mondeling en indien nodig met visuele ondersteuning. (Communiceren) | | - DC
| De student kan schriftelijk en mondeling communiceren. | - EC
| De bachelor TEW analyseert, interpreteert en evalueert onder begeleiding onderzoeksresultaten en rapporteert hierover. (Onderzoeksvaardigheden) | | - DC
| De student kan een onderwerp uit de hoorcolleges in recente media identificeren, wetenschappelijk duiden en kritisch analyseren. | - EC
| De bachelor TEW identificeert stakeholders en hun belangen en houdt hiermee rekening bij het nemen van beslissingen. (Stakeholder Awareness) | | - DC
| De student kan stakeholders, stakeholdergroepen en -typen en hun belangen identificeren en classificeren. | - EC
| De bachelor TEW houdt rekening met de regionale en (inter)nationale beleids- en bedrijfscontext bij het nemen van beslissingen. (Stakeholder Awareness) | | - DC
| De student kan de processen analyseren waarbij werkgevers en werknemers formeel overleggen en beslissingen nemen op verschillende niveaus en over diverse onderwerpen. | | - DC
| De student kan de rol van de overheid begrijpen in het toezicht houden op deze relaties, zoals in de groep van tien, de nationale arbeidsraad, en VESOC. | | - DC
| De student kan de betekenis en het belang van ondernemingsraden, collectieve arbeidsovereenkomsten (cao's), en interprofessionele akkoorden doorgronden. | | - DC
| De student kan de socialisatie van het nationaal inkomen onderzoeken en hoe dit bijdraagt aan de inrichting van de welvaartsstaat. | | - DC
| De student kan deze systemen plaatsen binnen een internationaal perspectief, met aandacht voor overheids- en sociale zekerheidsuitgaven in verschillende landen. | - EC
| De bachelor TEW is zich bewust van ethische en duurzaamheidsaspecten bij de bedrijfsvoering. (Stakeholder Awareness) | | - DC
| De student kan de Sustainable Development Goals (SDG's) te begrijpen en toepassen als leidraad voor duurzaamheidsinitiatieven binnen een bedrijf. | | - DC
| De student kan het concept van corporate social responsibility (CSR) doorgronden en hoe bedrijven hiermee bijdragen aan het welzijn van gemeenschappen en de samenleving. | | - DC
| De student kan de CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) begrijpen en toepassen voor transparante rapportage over duurzaamheidsinspanningen.
De student kan praktijkvoorbeelden analyseren over hoe bedrijven duurzaamheid kunnen bevorderen. | | - DC
| De student kan praktijkvoorbeelden analyseren over hoe bedrijven duurzaamheid kunnen bevorderen. | - EC
| De bachelor TEW kan veranderende omgevingsfactoren identificeren die een impact hebben op een organisatie en haar beleid. (Opleidingsspecifieke competenties) | | - DC
| De student kan de definities en soorten arbeid begrijpen, evenals de redenen waarom mensen werken. | | - DC
| De student kan de verschuiving van een agrarische en productie-economie naar een diensteneconomie herkennen en de daaruit voortvloeiende transformaties zoals automatisering, multiskilling, vervrouwelijking, desyndicalisering, werkonzekerheid en werkloosheid identificeren. | | - DC
| De student heeft inzicht in de oorzaken en gevolgen van flexibilisering in arbeidsrelaties en kan de verschillende vormen ervan identificeren. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
In de dynamische wereld van vandaag is de interactie tussen arbeid en maatschappij complexer en veelzijdiger dan ooit. Het opleidingsonderdeel “Arbeid en Maatschappij” biedt een diepgaande verkenning van deze interacties. Door de lens van drie kernmodules - Arbeid, Werk & Tewerkstelling, De Institutionele Context, en Duurzaamheid - zullen studenten de evolutie van de arbeidsmarkt, de institutionele inrichting van arbeidsrelaties en de integratie van duurzaamheidsprincipes binnen organisaties onderzoeken.
-
Arbeid, Werk & Tewerkstelling: Deze module behandelt de basisbegrippen van arbeid en de arbeidsmarkt, de evolutie van werksoorten, en de flexibilisering van arbeidsrelaties. Studenten leren over de transformaties in de arbeidsmarkt, zoals automatisering, multiskilling, en de veranderende arbeidsverhoudingen tussen werkgevers en werknemers.
-
De Institutionele Context: De focus ligt op de formele structuur van arbeidsmarktrelaties, de rol van de overheid, en de interactie tussen werkgevers- en werknemersorganisaties. Er wordt ingegaan op de welvaartsstaat, sociale zekerheid, en arbeidsverhoudingen, met een vergelijkend internationaal perspectief.
-
Duurzaamheid: Deze module verkent de integratie van duurzaamheid binnen bedrijven, geleid door de Sustainable Development Goals van de VN. Studenten leren over stakeholderanalyse en -management, en corporate social responsibility, inclusief praktijkvoorbeelden en gastcolleges.
Na elk module voeren studenten een groepsopdracht uit waarin ze de aangereikte concepten toepassen op een specifieke thematiek en presenteren ze de resultaten aan de medestudenten.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Paper ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 15 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student kan zijn deelcijfer enkel overdragen indien de student voor de paper en de presentatie samen 10/20 of meer behaald heeft. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 15 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student kan zijn deelcijfer enkel overdragen indien de student voor de paper en de presentatie samen 10/20 of meer behaald heeft. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Extra info | Om voor het opleidingsonderdeel te slagen moeten studenten deelnemen aan alle evaluatie-onderdelen. De student moet slagen (minstens 10/20) voor het schriftelijk examen om te kunnen slagen op het opleidingsonderdeel. Dus de punten van het groepsproject (of van de individuele opdracht bij vervanging of herkansing) worden pas in rekening genomen bij het geslaagd zijn op het schriftelijk examen. Studenten krijgen 'A- ongewettigd afwezig' als eindresultaat indien ze niet aan beide delen van de evaluatie deelnemen. Indien studenten deelnemen aan beide delen van de evaluatie maar minder dan 10/20 behalen op het schriftelijk examen, is het cijfer van het schriftelijk examen het eindcijfer van dit opleidingsonderdeel. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Herkansing voor het schriftelijke examen gebeurt in dezelfde vorm. Herkansing van de groepsopdracht en mondelinge presentatie gebeurt in de vorm van een vervangopdracht in overleg met de docent. |
|
|
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|