Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2de bachelorjaar in de informatica | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De afgestudeerde bachelor informatica kan in teamverband werken aan een project van matige complexiteit. Hierbij zijn niet alleen vakinhoudelijke aspecten van belang maar ook communicatieve en sociale vaardigheden en het kunnen maken van goede taakafspraken. | | - DC
| De student is vertrouwd met de principes van effectief en efficiënt groepswerk. | | - DC
| De student kan constructief samenwerken aan een opdracht of project. | | - DC
| De student kan op een constructieve manier communiceren met groepsleden over het project. | | - DC
| De student kan in samenwerking met groepsleden de prioriteiten van een opdracht of project bepalen. | | - DC
| De student kan in samenwerking met groepsleden een taakverdeling opstellen en, indien nodig, bijsturen. | | - DC
| De student kan in samenwerking met groepsleden een werkplan opstellen en, indien nodig, bijsturen. | | - DC
| De student kan reflecteren op het eigen functioneren in een groepswerk en, indien nodig, het eigen handelen bijsturen. | | - DC
| De student kan reflecteren op het functioneren van de groepsleden binnen de samenwerking. | - EC
| De afgestudeerde bachelor informatica kan over het eigen werk rapporteren en communiceren, en kan het presenteren, aan informatici. | | - DC
| De student kan de principes van een goede communicatie uitleggen. | | - DC
| De student kan een geschikte tool voor een presentatie selecteren en gebruiken. | | - DC
| De student kan het eigen werk mondeling presenteren aan informatici. | | - DC
| De student kan het eigen werk mondeling verdedigen tegenover informatici. | - EC
| De afgestudeerde bachelor informatica kan reflecteren over kritiek en kan op basis hiervan het eigen functioneren aanpassen. | | - DC
| De student kan reflecteren op het eigen functioneren en, indien nodig, bijsturen. | | - DC
| De student kan op een systematische manier reflecteren over feedback van docenten, medestudenten of externen en deze gebruiken om het eigen werk te verbeteren. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Luik Communicatievaardigheden:
Presentatievaardigheden: De student leert basispresentatievaardigheden om toegankelijke en interessante voordrachten te geven voor diverse doelgroepen: vragen die aan bod komen, zijn hoe je mondelinge voordracht voorbereid, hoe je een voordracht ondersteunt met slides, waarop je moet letten tijdens de eigenlijke presentatie, en tips die je kan gebruiken tijdens het geven van een voordracht. De student past aangeleerde technieken toe in een voordracht voor het onderwijsteam en medestudenten.
Luik Projectvaardigheden ("soft skills"):
Zelfreflectie-skills:Door het toepassen van zelfreflectievaardigheden, zoals het gebruik van een reflectiecirkel, leren studenten om bewust na te denken over hun ervaringen, prestaties en uitdagingen. Zo krijgen zij inzicht in het eigen functioneren en leren ze hun sterke en zwakke punten identificeren en indien nodig bij te sturen.
Groepsdynamiek & teamwork: Er worden thema's geselecteerd die betrekking hebben op het optimaal functioneren als lid van een (werk)team zoals kenmerken van groepen, groepsdoelen, groepsfuncties, conflicthantering en teamontwikkeling. Verder leren studenten om effectief in groep samen te werken, om de theoretische concepten uit de groepsdynamica te identificeren, toe te passen en zo nodig bij te sturen en om hierover te reflecteren binnen het eigen groepswerk.
De student past aangeleerde skills en technieken toe in een groepswerk leidend tot een voordracht voor het onderwijsteam en medestudenten. De student maakt tevens een reflectieverslag.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 40 % |
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 60 % |
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Het studiemateriaal wordt ter beschikking gesteld via blackboard en/of wordt tijdens de les verspreid. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Confessions of a Public Speaker,Scott Berkun,2011,O'Reilly Media,9781449301958 |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|