Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Onderzoeksmethoden in de gezondheidszorg (4746)
|
10.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| schakelprogramma master in systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Nee | Numeriek | |
schakelprogramma master verpleegkunde en vroedkunde | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Nee | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De student kan onderzoeksdesigns en -methoden in de gezondheidszorg duiden en evalueren op hun geschiktheid voor het beantwoorden van specifieke onderzoeksvragen. | | - DC
| De student kan reflecteren over de juistheid en de kwaliteit van de gebruikte onderzoeksdesigns en -methodieken van primaire studies. | | | - BC
| De student selecteert wetenschappelijke studies die relevant zijn voor het systematisch literatuuronderzoek. | | | - BC
| De student beoordeelt de kwaliteit van de studies volgens de gepaste methodologie. | - EC
| De student kan wetenschappelijke publicaties en rapporten beoordelen en op een systematische manier samenvatten. | | - DC
| De student kan een beperkt systematisch literatuuronderzoek uitvoeren conform de gepaste wetenschappelijke richtlijnen. | | | - BC
| De student kan, in functie van het toegewezen onderwerp, een klinisch relevante probleemstelling formuleren en vertalen in een correcte en pertinente onderzoeksvraag. | | | - BC
| De student kan vanuit een onderzoeksvraag een review protocol opstellen conform de gepaste wetenschappelijke richtlijnen. | | | - BC
| De student kan een beperkt systematisch literatuuronderzoek uitvoeren conform de gepaste wetenschappelijke richtlijnen. | | | - BC
| De student gebruikt gepaste reporting guidelines op een correcte wijze. | | | - BC
| De student kan goed omschreven inclusie- en exclusiecriteria opstellen voor het uitvoeren van een systematisch literatuuronderzoek. | | | - BC
| De student kan een zoekstrategie opstellen met gestructureerde zoektermen, vrije tekstwoorden, truncation, wild cards en Boolean operators. | | | - BC
| De student kan relevante studies opzoeken in de elektronische wetenschappelijke databanken voor geneeskunde, verpleegkunde, vroedkunde en allied professions. | | | - BC
| De student past alternatieve zoekmethodes toe, bv. reference searching, citation searching, author searching. | | | - BC
| De student kan op een systematische manier relevante informatie uit wetenschappelijke literatuur extraheren en tabuleren. | | | - BC
| De student kan de kwaliteit en het risico op bias beoordelen van wetenschappelijke studies aan de hand van methodologische kwaliteitsbeoordelingsinstrumenten. | | | - BC
| De student kan inzichten uit wetenschappelijke literatuur analyseren en synthetiseren in een systematisch literatuuronderzoek. | | - DC
| De student kan criteria identificeren waaraan populair-wetenschappelijke teksten moeten beantwoorden. | | | - BC
| De student kan een bestaande populair-wetenschappelijke tekst beoordelen aan de hand van beoordelingscriteria. | | | - BC
| De student kan een bestaande digitale bron (bv. website of blog) beoordelen aan de hand van beoordelingsriteria. | | - DC
| De student kan de criteria voor populair-wetenschappelijke teksten zelf toepassen in het uitwerken van dergelijke teksten. | | | - BC
| De student kan een populair-wetenschappelijke tekst schrijven overeenkomstig de gestelde richtlijnen. | - EC
| De student kan op onderbouwde en kritische wijze een eigen visie formuleren in zowel schriftelijke als mondelinge communicatie. | | - DC
| De student beheerst de domeinspecifieke terminologie in het kader van systematisch literatuuronderzoek in de gezondheidszorg en gebruikt deze in mondelinge en schriftelijke communicatie. | | | - BC
| De student maakt gebruik van domeinspecifieke terminologie bij het rapporteren van de stappen van het systematisch literatuuronderzoek. | | - DC
| De student maakt bewuste keuzes op basis van bewijsmateriaal en gegevens. | | | - BC
| De student rapporteert het proces van kwaliteitsbeoordeling van de primaire bronnen. | | - DC
| De student kan een onderbouwde visie vormen en deze schriftelijk rapporteren. | | | - BC
| De student maakt gebruik van erkende guidelines voor wetenschappelijke rapportering van het systematisch literatuuronderzoek. | | | - BC
| De student houdt rekening met de voorziene vereisten voor vormgeving en lay-out van de wetenschappelijke paper. | | | - BC
| De student past het gebruik van referentie software correct toe. | | - DC
| De student kan wetenschappelijke ideeën of resultaten duidelijk formuleren in een pitch alsook in een uitgebreide presentatie en voordragen aan een breed publiek. | | | - BC
| De student kan een pitch geven over wetenschappelijke ideeën of resultaten. | | | - BC
| De student kan een uitgebreide presentatie geven over wetenschappelijke ideeën of resultaten. | - EC
| De student kan de eigen competenties evalueren en vanuit deze analyse leernoden formuleren. | | - DC
| De student kan op basis van feedback op een schriftelijk werk of mondelinge presentatie werkpunten opstellen. | | | - BC
| De student kan door middel van feedback reflecteren, wetenschappelijk redeneren en zijn werk bijsturen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student beheerst een correcte schrijf- en leesvaardigheid in het Engels.
|
|
|
Dit opleidingsonderdeel (OPO) draagt bij aan de cluster ‘Academic skills’. Wetenschap maakt integraal deel uit van de maatschappij. De wijdverbreide toepassing van wetenschappelijke kennis en haar rol in politiek en beleid maakt het noodzakelijk dat je op de hoogte bent van wetenschappelijke resultaten en een gefundeerde mening kan vormen over de invloed van wetenschap in het persoonlijke leven en de samenleving als geheel.
Systematisch literatuuronderzoek is van essentieel belang voor zorgverleners, onderzoekers en beleidsmakers omdat men in de gezondheidszorg alsmaar meer geconfronteerd wordt met een overweldigende hoeveelheid onderzoeksliteratuur waarop men beslissingen kan baseren.
Je leert gebruik te maken van elektronische databanken om op een systematische manier wetenschappelijke literatuur 1) op te zoeken, 2) te selecteren, 3) te analyseren, 4) te evalueren en 5) samen te vatten. Tijdens het opleidingsonderdeel worden de inhoudelijke aspecten bij het opstellen van een review protocol en het uitvoeren van een systematisch literatuuronderzoek toegelicht.
Ook leer je in dit opleidingsonderdeel het rapporteren van wetenschappelijke ideeën en resultaten en de disseminatie ervan bij een divers publiek (wetenschappelijk en niet-wetenschappelijk), op diverse manieren (in een wetenschappelijke publicatie en een populaire publicatie) en met verschillende methodes (mondeling of schriftelijk).
Keywords: literatuuronderzoek, wetenschappelijke synthese, kritische reflectie, schrijf- en presentatietechnieken; wetenschappelijk schrijven; wetenschapscommunicatie.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 70 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student kan zijn deelcijfer enkel overdragen indien hij de helft of meer van de punten heeft behaald tijdens de eerste examenkans van dit opleidingsonderdeel. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 10 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student kan zijn deelcijfer enkel overdragen indien hij de helft of meer van de punten heeft behaald tijdens de eerste examenkans van dit opleidingsonderdeel. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Mondeling examen | 20 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student kan zijn deelcijfer enkel overdragen indien hij de helft of meer van de punten heeft behaald tijdens de eerste examenkans van dit opleidingsonderdeel. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Om een voldoende voor dit opleidingsonderdeel te behalen, moet de student op elk onderdeel minstens 50% behalen met een van totaalcijfer van ≥10/20. Alle opdrachten moeten tijdig worden ingediend. |
|
|
|
Gevolg | Een student die op een of meerdere onderdelen een onvoldoende behaalt, krijgt als eindresultaat in zijn studentendossier 9/20 of het rekenkundig gewogen gemiddelde indien de score lager dan 9/20 is. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Deelcijfers zijn enkel overdraagbaar indien de helft of meer van de punten behaald zijn tijdens de eerste examenkans van dit opleidingsonderdeel. Indien je een onvoldoende behaalt voor de schriftelijke en/of mondelinge evaluatie tijdens de eerste examenkans, dien je deze opnieuw af te leggen tijdens de tweede examenkans. De opdrachten kunnen herwerkt worden op basis van feedback. Je geeft in een begeleidend schrijven aan welke wijzigingen worden doorgevoerd. |
|
|
|
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
Nursing Research: Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice,Polit DF, Beck CT,11th edition, 2020,Wolters Kluwer,9781975110642 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Op Blackboard aangeboden studiemateriaal |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Op Blackboard aangeboden studiemateriaal |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|