Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| voorbereidingsprogramma industriële wetenschappen bouwkunde | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
Situering binnen curriculum/leerdomein Het opleidingsonderdeel maakt deel uit van het leerdomein Materialen- en constructieleer. Het bouwt verder op Sterkteleer en is de basis voor Structuurmechanica 2, Structuurmechanica 3 en de opleidingsonderdelen m.b.t. het dimensioneren van constructieonderdelen.
|
|
|
In het opleidingsonderdeel Structuurmechanica 1 worden de begrippen die behandeld werden in het opleidingsonderdeel Sterkteleer, toegepast op specifieke structuren in de bouwkunde. Een andere stap die gezet wordt is deze van het oplossen van isostatische systemen naar het oplossen van hyperstatische systemen. Worden behandeld in Structuurmechanica 1 - Zelfstudie:
- isostatische en hyperstatische balken: invloedslijnen,
- hyperstatische balken: bepaling van de graad van hyperstaticiteit,
- hyperstatische balken: bepaling van de snedekrachten via een toegevoegd isostatisch stelsel (superpositie- of krachtenmethode),
- bepaling van de vervormingen via de integratie van de momentenlijn, voor isostatische balken (herhaling uit Sterkteleer) en hyperstatische balken,
- bepaling van de vervormingen via de integralen van Mohr voor isostatische en hyperstatische balken,
- stellingen van Clapeyron en Pasternak,
- hyperstatische raamwerken met al dan niet vooraf gekende knooppuntsverplaatsingen: bepaling van de snedekrachten via de vereffeningsmethode van Cross.
|
|
|
|
|
|
|
Individueel begeleidingsmoment ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 0 % |
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 0 % |
|
|
|
|
Extra info | Schriftelijk examen van de theorie (30%) en oefeningen (70%). |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Aanvullend leermateriaal: elektronisch leerplatform. |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Analysesoftware voor 2D-structuren: Ftool (https://www.ftool.com.br/Ftool/). |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Relatie met onderzoek
De cursus verwijst naar resultaten van onderzoek en verwijst naar voorbeelden uitgevoerd in het kader van dienstverlening. Speciale aandacht gaat naar het opstellen van een model voor een reëel probleem (bv. het voorspellen en analyseren van een overmatige doorbuiging van een ligger). Relatie met het werkveld
De ingenieur gebruikt de basiskennis uit de structuurmechanica bij het ontwerp en beoordeling van elke bouwkundige constructie. Zonder gedetailleerde berekeningen te maken, kan de ingenieur toch aangeven waar zwakke plekken in een constructie kunnen optreden.
Duurzaamheidsaspecten
Binnen het domein van de structuurmechanica leert de student constructies op een efficiënte manier ontwerpen. D.w.z. dat er met zo weinig mogelijk materiaal nog steeds voldaan kan worden aan de gestelde eisen op vlak van sterkte, stabiliteit en stijfheid. Vanuit die optiek wordt bijgedragen aan een materiaalefficiëntere en dus duurzamere constructie. |
|
|
|
|
|
| schakel IW Bouwkunde: pba bouw - deel 1 | Na selectie | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
Situering binnen curriculum/leerdomein Het opleidingsonderdeel maakt deel uit van het leerdomein Materialen- en constructieleer. Het bouwt verder op Sterkteleer en is de basis voor Structuurmechanica 2, Structuurmechanica 3 en de opleidingsonderdelen m.b.t. het dimensioneren van constructieonderdelen.
|
|
|
In het opleidingsonderdeel Structuurmechanica 1 worden de begrippen die behandeld werden in het opleidingsonderdeel Sterkteleer, toegepast op specifieke structuren in de bouwkunde. Een andere stap die gezet wordt is deze van het oplossen van isostatische systemen naar het oplossen van hyperstatische systemen. Worden behandeld in Structuurmechanica 1 - Zelfstudie:
- isostatische en hyperstatische balken: invloedslijnen,
- hyperstatische balken: bepaling van de graad van hyperstaticiteit,
- hyperstatische balken: bepaling van de snedekrachten via een toegevoegd isostatisch stelsel (superpositie- of krachtenmethode),
- bepaling van de vervormingen via de integratie van de momentenlijn, voor isostatische balken (herhaling uit Sterkteleer) en hyperstatische balken,
- bepaling van de vervormingen via de integralen van Mohr voor isostatische en hyperstatische balken,
- stellingen van Clapeyron en Pasternak,
- hyperstatische raamwerken met al dan niet vooraf gekende knooppuntsverplaatsingen: bepaling van de snedekrachten via de vereffeningsmethode van Cross.
|
|
|
|
|
|
|
Individueel begeleidingsmoment ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 0 % |
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 0 % |
|
|
|
|
Extra info | Schriftelijk examen van de theorie (30%) en oefeningen (70%). |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Aanvullend leermateriaal: elektronisch leerplatform. |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Analysesoftware voor 2D-structuren: Ftool (https://www.ftool.com.br/Ftool/). |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Relatie met onderzoek
De cursus verwijst naar resultaten van onderzoek en verwijst naar voorbeelden uitgevoerd in het kader van dienstverlening. Speciale aandacht gaat naar het opstellen van een model voor een reëel probleem (bv. het voorspellen en analyseren van een overmatige doorbuiging van een ligger). Relatie met het werkveld
De ingenieur gebruikt de basiskennis uit de structuurmechanica bij het ontwerp en beoordeling van elke bouwkundige constructie. Zonder gedetailleerde berekeningen te maken, kan de ingenieur toch aangeven waar zwakke plekken in een constructie kunnen optreden.
Duurzaamheidsaspecten
Binnen het domein van de structuurmechanica leert de student constructies op een efficiënte manier ontwerpen. D.w.z. dat er met zo weinig mogelijk materiaal nog steeds voldaan kan worden aan de gestelde eisen op vlak van sterkte, stabiliteit en stijfheid. Vanuit die optiek wordt bijgedragen aan een materiaalefficiëntere en dus duurzamere constructie. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|