De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





Inleiding tot de chemische procestechnologie (0620)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. ir. Leen THOMASSEN 
  
Co-titularis :Prof. dr. ir. Leen BRAEKEN 
  
Lid van het onderwijsteam :ing. Dries HERMANS 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 5,0
  
Periode: semester 2 (5sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
Volgtijdelijkheid
 
   Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
  Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
    Toegepaste wiskunde in de chemie 1 (3307) 5.0 stptn
 

Begincompetenties

De student heeft kennis van basisbegrippen uit de wiskunde zoals integraal- en differentiaalrekening, en oplossen van (differentiaal)vergelijkingen



Inhoud

In dit opleidingsonderdeel staat het toepassen van behoudswetten van massa en energie bij het beschrijven van chemische en fysische processen op macroscopische schaal centraal. Voorbeelden van processen zijn het laten verlopen van chemische reacties in al dan niet continu doorstroomde apparaten, het opwarmen en afkoelen van processtromen met warmtewisselaars en het uitvoeren van scheidingen. Hoofddoelstelling van dit opleidingsonderdeel is dat de student leert reële problemen te vertalen in eenvoudige vergelijkingen: er is een begin gemaakt met modellering van processen. Deze hoofddoelstelling wordt bereikt als:

  • de student(e) kennis heeft van batchgewijze-, continue-, en semi-continue procesvoering en deze begrippen zinvol kan toepassen
  • de student(e) kennis heeft van stationaire en niet-stationaire toestanden en deze begrippen zinvol kan toepassen
  • de student(e) kennis heeft van het concept ideale menging en dit concept zinvol kan toepassen
  • de student(e) kennis heeft van propstroming en dit begrip zinvol kan toepassen
  • de student(e) kennis heeft van het begrip reactiesnelheidsvergelijking, en dit begrip zinvol kan toepassen bij het berekenen van de omzettingsgraad bij het batchgewijs en continu uitvoeren van enkelvoudige en meervoudige chemische reacties in de vloeistoffase
  • de student(e) kennis heeft van warmtetransport door geleiding, warmteoverdracht en straling en deze mechanismen zinvol kan toepassen
  • de student(e) kennis heeft van weerstanden tegen warmtetransport in serie en dit concept zinvol kan toepassen
  • de student(e) kennis heeft van warmte uitwisseling en dit begrip zinvol kan toepassen bij het opwarmen en afkoelen van processtromen en bij fasenovergangen
  • de student(e) kennis heeft van scheiding door destillatie en extractie en deze scheidingstechnieken zinvol kan toepassen
  • de student(e) kennis heeft van het principe van mee- en tegenstroom contactprocessen en deze concepten zinvol kan toepassen
  • de student(e) eenvoudige processchema's kan lezen, stof- en energie balansen kan opstellen over eenvoudige al dan niet continu doorstroomde systemen en bij de uitwerking van deze balansen, benaderingen zinvol kan toepassen en relevante fysische constanten kan opzoeken in handboeken


Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Werkzittingen  


Evaluatie

Periode 3    Studiepunten 5,00

Evaluatievorm
Schriftelijk examen100 %
Gesloten-boek
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie
ToelichtingBij het deel 'Scheidingstechnieken' kan een formularium gebruikt worden dat de student zelf opstelt (1 pagina A4). Op dit formularium worden ENKEL formules genoteerd betreffende het deel scheidingstechnieken, geen tekst, geen afleidingen. Dit formularium wordt samen met het examen afgegeven. De studenten krijgen kopies uit het gegevensboek 'Transport Phenomena Data Companion. L.P.B.M. Janssen M.M.C.G. Warmoeskerken' ter beschikking (zie Toledo voor het pdf document).
Extra infoHet eindcijfer bestaat voor 50% uit de score behaald op het deel massa- en warmteleer en scheidingstechnieken en voor 50% uit de score behaald op het deel reactorkunde.

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
Toelichting evaluatievorm Het eindcijfer bestaat voor 50% uit de score behaald op het deel massa- en warmteleer en scheidingstechnieken en voor 50% uit de score behaald op het deel reactorkunde.
 

Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel)
 

Cursus 1:

Subtitel: Massa - en warmteleer en scheidingstechnieken
Extra info:

Cursus 2:

Subtitel: Inleiding tot de reactorkunde
Extra info:

 

Aanbevolen literatuur
 

Titel: Separation Process Principles: Chemical and Biochemical Operations
Auteur: J. D. Seader; Ernest J. Henley; D. Keith Roper
Editie: 3
Uitgever: Wiley
ISBN: 9780470481837
Extra info: /


Titel: Transport Processes and Separation Process Principles (Includes Unit Operations)
Auteur: Christie John Geankoplis
Editie: 4
Uitgever: Prentice Hall
ISBN: 9780131013674
Extra info: /

Titel: Chemical Reaction Engineering
Auteur: Octave Levenspiel
Editie: 3
Uitgever: Wiley
ISBN: 9780471254249
Extra info: /

 

Aanbevolen studiemateriaal
 

Slides die bij het college worden gebruikt worden beschikbaar gesteld via Toledo.



Eindcompetenties
bachelor in de chemie
  •  EC 
  • EC 1: De bachelor in de chemie heeft kennis van en inzicht in de structuur van de materie, de onderlinge interacties tussen materiebouwstenen, de wisselwerking tussen materie en energie, en de daaruit voortvloeiende relaties tussen structuur en eigenschappen.

  •  EC 
  • EC 3: Debachelor in de chemie heeft kennis van en inzicht in aanverwante wetenschappelijke disciplines zoals fysica, biologie, geologie en ingenieurswetenschappen. Hij/zij is in staat adequaat te communiceren met vertegenwoordigers uit deze vakgebieden.

  •  EC 
  • EC 4: De bachelor in de chemie heeft kennis van en inzicht inwiskunde, hij of zij kan mathematische en statistische concepten en methoden correct inzetten voor het benaderen, oplossen en analyseren van chemische problemen en kan op basis hiervan een gefundeerde conclusie formuleren.

  •  EC 
  • EC 6: De bachelor in de chemie toont een gezonde kritische ingesteldheid en kan rigoureus en zorgvuldig redeneren, abstraheren en formuleren.

  •  EC 
  • EC 8: De bachelor in de chemiehoudt rekening met denoodzaak van de inter- en multidisciplinaire benadering bij het analyseren van chemische en biochemische vraagstellingen.

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  

1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.