Marketing (1312)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Sara LEROI-WERELDS 
  
Lid van het onderwijsteam :Mevrouw Klara VROLIX 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 6,0
  
Periode: semester 2 (6sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Geen volgtijdelijkheid

Begincompetenties

De student begrijpt wat een bedrijf is en kan uitleggen wat de rol van bedrijven is binnen een ruimere maatschappij.

De student begrijpt wat bedrijfseconomie betekent.



Inhoud

In dit opleidingsonderdeel komen de basisprincipes en basisconcepten van marketing aan bod, zoals:

  • Marketinganalyse
  • Klantwaarde
  • Klantgerichtheid
  • Marketingstrategie
  • Segmentatie - Doelgroepkeuze - Positionering
  • Marketingimplementatie
  • Marketingmix (Product, Plaats, Prijs, Promotie, People)
  • Marketingevaluatie
  • Klantervaring (customer experience)


Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Responsiecollege  
Werkzittingen  
Werkvormen  
Casestudy  
Groepswerk  
Oefeningen  


Evaluatie

Semester 2 (6,00sp)

Evaluatievorm
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode20 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Paper
Schriftelijk examen80 %
Gesloten-boek
Casus
Meerkeuzevragen
Open vragen

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
 

Verplichte handboeken (boekhandel)
 

Handboek 1:

Marketing: The fundamentals, Leroi-Werelds, S., Verleye, K., De Keyser, A., Geuens, M., Verbeken, K. & Larivière, B., 2023, Acco

ISBN: 9789464674507

 

Opmerkingen
  Dit opleidingsonderdeel komt niet in aanmerking voor een examencontract.


Eindcompetenties
bachelor in de toegepaste economische wetenschappen
  •  EC 
  • EC 11: De bachelor TEW houdt rekening met de regionale en (inter)nationale beleids- en bedrijfscontext bij het nemen van beslissingen. (Stakeholder Awareness)

  •  EC 
  • EC 12: De bachelor TEW is zich bewust van ethische en duurzaamheidsaspecten bij de bedrijfsvoering. (Stakeholder Awareness)   

  •  EC 
  • EC 13: De bachelor TEW kan strategische beleidsvraagstukken benaderen vanuit een conceptueel en analytisch denken en gebruikt hiervoor bedrijfseconomische denkkaders. (Probleemoplossend vermogen)

  •  EC 
  • EC 14: De bachelor TEW kan evidence based de strategische beleidskeuzes voor een organisatie onderbouwen. (Probleemoplossend vermogen)

  •  EC 
  • EC 15: De bachelor TEW kan inzichten uit bedrijfseconomische en relevante ondersteunende/aanverwante wetenschappen toepassen bij de analyse van strategische beleidsvraagstukken. (Probleemoplossend vermogen)

  •  EC 
  • EC 16: De bachelor TEW kan het strategisch beleid van een organisatie evalueren met het oog op het creëren van bedrijfseconomische en/of maatschappelijke waarde. (Opleidingsspecifieke competenties)

  •  EC 
  • EC 17: De bachelor TEW kan veranderende omgevingsfactoren identificeren die een impact hebben op een organisatie en haar beleid. (Opleidingsspecifieke competenties)

 

bachelor handelsingenieur
  •  EC 
  • EC 11: De bachelor HI houdt rekening met de regionale en (inter)nationale beleids- en bedrijfscontext bij het nemen van beslissingen. (Stakeholder awareness)

  •  EC 
  • EC 12: De bachelor HI is zich bewust van ethische en duurzaamheidsaspecten bij de bedrijfsvoering. (Stakeholder awareness)

  •  EC 
  • EC 13: De bachelor HI past inzichten uit bedrijfseconomische en relevante ondersteunende/aanverwante wetenschappen toe bij de analyse van bedrijfseconomische en –technische problemen. (Probleemoplossend vermogen)

 

bachelor handelsingenieur in de beleidsinformatica
  •  EC 
  • EC 11: De bachelor BI houdt rekening met de regionale en (inter)nationale beleids- en bedrijfscontext bij het nemen van beslissingen. (Stakeholder awareness)

  •  EC 
  • EC 12: De bachelor BI is zich bewust van ethische en duurzaamheidsaspecten bij de bedrijfsvoering. (Stakeholder awareness)

  •  EC 
  • EC 13: De bachelor BI past inzichten uit bedrijfseconomische en relevante ondersteunende/aanverwante wetenschappen toe bij de analyse van bedrijfseconomische en –informatietechnische problemen. (Probleemoplossend vermogen)

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
2de bachelorjaar handelsingenieur J
2de bachelorjaar handelsingenieur in de beleidsinformatica J
2de bachelorjaar in de toegepaste economische wetenschappen J
schakelprogramma TEW J
voorbereidingsprogramma handelsingenieur J
voorbereidingsprogramma TEW J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.