Object-georiënteerd programmeren (1339) |
| Onderwijstaal : Nederlands |
| Studiepunten: 6,0 | | | | Periode: semester 2 (6sp)  | | | | | 2de Examenkans1: Ja | | | | | Eindcijfer2: Numeriek |
|
Volgtijdelijkheid
|
| |
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
| |
| |
| |
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
| |
|
Programmeren en algoritmisch denken (5480)
|
6.0 stptn |
| |
|
|
|
De student kan imperatief programmeren met behulp van de programmeertaal Python. In het bijzonder kan hij/zij gebruik maken van primitieve en samengestelde types, van herhalings- en voorwaardelijke opdrachten, en van procedures en functies.
De student begrijpt het belang van precieze syntaxis en semantiek bij het programmeren. Hij/zij kent het onderscheid tussen beide.
De student kan redeneren over programma's en kan programma's debuggen.
De student weet wat algoritmen zijn, kan deze zelf opstellen (voor eenvoudige problemen), en kan hierover redeneren.
De student is vertrouwd met de principes van computationeel denken en kan deze toepassen.
|
|
|
|
De basisprincipes van object-georiënteerd programmeren worden behandeld aan de hand van de programmeertaal Python. Begrippen zoals abstracte-datatypes, klassen, constructors, overerving komen hierbij aan bod. Daarnaast gaan we ook dieper in op reguliere expressies, recursie, werken met bestanden en het gebruiken van wetenschappelijke softwarebibliotheken.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Semester 2 (6,00sp)
|
| Extra info | Examen bestaat uit 2 delen:
- gesloten boek zonder computer
- open boek (zonder internet) waarbij op een computer oplossingen geïmplementeerd moeten worden
|
|
Tweede examenkans
| Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
| Verplicht studiemateriaal |
| |
Slides en informatie voorzien op Blackboard en Dodona |
|
|
Eindcompetenties bachelor handelsingenieur in de beleidsinformatica
|
- EC
| EC 16: De bachelor BI kan met kennis van de hedendaagse hardware, software en ICT-infrastructuur, de functionele vereisten voor informatica-toepassingen in het bedrijfsleven modelleren en vertalen naar logische ontwerpen. (Opleidingsspecifieke competenties) | | | - DC
| De student kan een objectgeoriënteerd ontwerp omzetten naar een werkend computerprogramma in Python en kan daarbij gebruikmaken van inheritance en operator overloading. | | | - DC
| De student kan gebruik maken van wetenschappelijke software bibliotheken. | - EC
| EC 17: De bachelor BI hanteert ICT-toepassingen en bezit de nodige programmeervaardigheden om bedrijfseconomische en –technische data te vertalen naar bedrijfsrelevante informatie. (Opleidingsspecifieke competenties) | | | - DC
| De student kan bestanden van verschillende formaten inlezen en wegschrijven m.b.v. Python | | | - DC
| De student kan een probleem oplossen m.b.v. recursie | | | - DC
| De student kan reguliere expressies in Python gebruiken |
|
|
|
| | EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
| Aangeboden in | Tolerantie3 |
|
3de bachelorjaar handelsingenieur in de beleidsinformatica
|
J
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
| 2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.
|
|