De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





Structuuranalyse en onderzoeksproject in de organische chemie (1400)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Peter ADRIAENSENS 
  
Co-titularis :Prof. dr. Wouter MAES 
  
Met medewerking van :Mevrouw Hilde BREEMANS 
  
Lid van het onderwijsteam :dr. Elien DERVEAUX 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 4,0
  
Periode: semester 2 (4sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
  Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
    Basisvaardigheden in de chemie (3461) 10.0 stptn
    Biological Research Techniques (3127) 5.0 stptn
    Chemie voor levenswetenschappen 1 (2919) .0 stptn
    Inleiding tot chemie (3462) 5.0 stptn
    Structuur en reactiviteit van organische verbindingen (3312) 5.0 stptn
 
   Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 

Begincompetenties

De student(e) is vertrouwd met de basisconcepten atomen en moleculen en begrijpt het concept van de chemische binding . Hij/zij is verder vertrouwd met Lewis-voorstelling van moleculen en kent de concepten oxidatiegetal en formele lading. Hij/zij is vertrouwd met basisconcepten uit de thermodynamica zoals Gibbs vrije energie, enthalpie en entropie, snelheidsvergelijkingen en de relatie tussen de evenwichtsconstante en thermodynamische grootheden. Hij/zij heeft kennis van zuur-base evenwichten. De student(e) is eveneens vertrouwd met de structuur (naamgeving, conformaties, isomeren, resonantie structuren) en reactiviteit van organische verbindingen.



Inhoud
  1. De student kent de principes van moleculaire spectroscopie, zijnde de theoretische beginselen van UV/Vis spectroscopie, infrarood (IR) spectroscopie, nucleaire magnetische resonantie (NMR) spectroscopie en massaspectroscopie (MS).
  2. De student verwerft de vaardigheid om op basis van spectroscopische gegevens een éénduidige structuuridentificatie van organische verbindingen te realiseren.
  3. De student kan de principes van moleculaire spectroscopie toepassen in de biochemie.
  4. De student verwerft de initiële vaardigheden om een wetenschappelijk onderzoeksproject uit te voeren. In de context van een organische synthese betekent dit: in staat zijn de problematiek van een syntheseopdracht te analyseren (doelstelling), een literatuurstudie hieromtrent uit te voeren, de veiligheids- en kostprijsaspecten te evalueren, de experimentele opzet te plannen, de experimenten uit te voeren en de resultaten te analyseren en verwerken.
  5. De student verwerft de vaardigheid om wetenschappelijke resultaten schriftelijk en mondeling te rapporteren onder de vorm van een posterpresentatie.


Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Project  
Werkzittingen  


Evaluatie

Periode 2    Studiepunten 4,00

Evaluatievorm
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode25 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Schriftelijk examen75 %
Mondelinge toelichting
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
VoorwaardenInleveren van het MRI-werkstuk.
GevolgIndien een student het MRI-werkstuk niet inlevert dan mag hij/zij niet deelnemen aan het examen en krijgt hij/zij als eindresultaat voor het opleidingsonderdeel een N: examenonderdeel niet volledig afgelegd: ongewettigd afwezig voor onderde(e)len van de evaluatie.

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
 

Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel)
 

Cursus 1:

Subtitel: Cursustekst Structuuranalyse
Extra info:

Cursus 2:

Subtitel: Tabellenboek
Extra info:

 

Verplicht studiemateriaal
 
  1. Practicumleidraad voor het onderzoeksproject (2e Ba Chemie)
  2. Leidraad voor de zelfstudieopdrachten MRI (3e Ba Biologie en Fysica)
  3. Studiemateriaal aangeboden via Blackboard (o.a. de slides gebruikt in de hoorcolleges)


Eindcompetenties
bachelor in de fysica
  •  EC 
  • EC 7: De bachelor Fysica kan de in de fysica gebruikte wiskundige methodes toepassen en beschikt over een goede rekenvaardigheid, met inbegrip van computationele technieken en programmeervaardigheden.

 

bachelor in de biologie
  •  EC 
  • EC 1: De bachelor Biologie heeft een grondige kennis en inzicht verworven in de levende wereld op moleculair, cellulair , functioneel, organismaal, populatie en ecosysteemniveau.

  •  EC 
  • EC 3: De bachelor Biologiehoudt rekening metde noodzaak van de inter- en multidisciplinaire benadering om de levende wereld in al zijn aspecten te onderzoeken. Hij/zij heeft daartoe een grondige kennis en inzicht in andere relevantewetenschappelijke disciplines (chemie, fysica, geologie),

  •  EC 
  • EC 5: De bachelor Biologie kan met inzicht metingen verrichten en observeren waarbij hij/zij de hoogst mogelijke precisie nastreeft en integer handelt in zijn/haar observaties en metingen.

  •  EC 
  • EC 8: De bachelor Biologie kan mondeling en schriftelijk rapporteren en presenteren in het Nederlands en het Engels. Hij/zij kan communiceren over het vakgebied met vakgenoten en niet-vakgenoten.

  •  EC 
  • EC 11: De bachelor Biologiegedraagt zich volgens de ethische, morele, filosofische, wettelijke en veiligheidsaspecten van zijn wetenschapsdiscipline.

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
3de bachelorjaar in de biologie optie biochemie J
3de bachelorjaar in de biologie optie keuzeopleidingsonderdelen biologie J
3de bachelorjaar in de biologie pakket keuzeopleidingsonderdelen biologie J
3de bachelorjaar in de fysica optie vrije keuze aanvulling J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.