Structuuranalyse en onderzoeksproject in de organische chemie (1400) |
Onderwijstaal : Nederlands |
Studiepunten: 4,0 | | | Periode: semester 2 (4sp) | | | 2de Examenkans1: Ja | | | Eindcijfer2: Numeriek |
| Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Basisvaardigheden in de chemie (3461)
|
10.0 stptn |
|
|
Biological Research Techniques (3127)
|
5.0 stptn |
|
|
Chemie voor levenswetenschappen 1 (2919)
|
.0 stptn |
|
|
Inleiding tot chemie (3462)
|
5.0 stptn |
|
|
Structuur en reactiviteit van organische verbindingen (3312)
|
5.0 stptn |
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
De student(e) is vertrouwd met de basisconcepten atomen en moleculen en begrijpt het concept van de chemische binding . Hij/zij is verder vertrouwd met Lewis-voorstelling van moleculen en kent de concepten oxidatiegetal en formele lading. Hij/zij is vertrouwd met basisconcepten uit de thermodynamica zoals Gibbs vrije energie, enthalpie en entropie, snelheidsvergelijkingen en de relatie tussen de evenwichtsconstante en thermodynamische grootheden. Hij/zij heeft kennis van zuur-base evenwichten. De student(e) is eveneens vertrouwd met de structuur (naamgeving, conformaties, isomeren, resonantie structuren) en reactiviteit van organische verbindingen.
|
|
|
- De student kent de principes van moleculaire spectroscopie, zijnde de theoretische beginselen van UV/Vis spectroscopie, infrarood (IR) spectroscopie, nucleaire magnetische resonantie (NMR) spectroscopie en massaspectroscopie (MS).
- De student verwerft de vaardigheid om op basis van spectroscopische gegevens een éénduidige structuuridentificatie van organische verbindingen te realiseren.
- De student kan de principes van moleculaire spectroscopie toepassen in de biochemie.
- De student verwerft de initiële vaardigheden om een wetenschappelijk onderzoeksproject uit te voeren. In de context van een organische synthese betekent dit: in staat zijn de problematiek van een syntheseopdracht te analyseren (doelstelling), een literatuurstudie hieromtrent uit te voeren, de veiligheids- en kostprijsaspecten te evalueren, de experimentele opzet te plannen, de experimenten uit te voeren en de resultaten te analyseren en verwerken.
- De student verwerft de vaardigheid om wetenschappelijke resultaten schriftelijk en mondeling te rapporteren onder de vorm van een posterpresentatie.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Project ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 4,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 25 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Inleveren van het MRI-werkstuk. |
|
|
|
Gevolg | Indien een student het MRI-werkstuk niet inlevert dan mag hij/zij niet deelnemen aan het examen en krijgt hij/zij als eindresultaat voor het opleidingsonderdeel een N: examenonderdeel niet volledig afgelegd: ongewettigd afwezig voor onderde(e)len van de evaluatie. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
Cursus 1:
Subtitel: Cursustekst Structuuranalyse Extra info:
Cursus 2:
Subtitel: Tabellenboek Extra info: |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
- Practicumleidraad voor het onderzoeksproject (2e Ba Chemie)
- Leidraad voor de zelfstudieopdrachten MRI (3e Ba Biologie en Fysica)
- Studiemateriaal aangeboden via Blackboard (o.a. de slides gebruikt in de hoorcolleges)
|
|
|
Eindcompetenties bachelor in de fysica
|
- EC
| EC 7: De bachelor Fysica kan de in de fysica gebruikte wiskundige methodes toepassen en beschikt over een goede rekenvaardigheid, met inbegrip van computationele technieken en programmeervaardigheden. |
|
|
|
bachelor in de biologie
|
- EC
| EC 1: De bachelor Biologie heeft een grondige kennis en inzicht verworven in de levende wereld op moleculair, cellulair , functioneel, organismaal, populatie en ecosysteemniveau. | - EC
| EC 3: De bachelor Biologiehoudt rekening metde noodzaak van de inter- en multidisciplinaire benadering om de levende wereld in al zijn aspecten te onderzoeken. Hij/zij heeft daartoe een grondige kennis en inzicht in andere relevantewetenschappelijke disciplines (chemie, fysica, geologie), | - EC
| EC 5: De bachelor Biologie kan met inzicht metingen verrichten en observeren waarbij hij/zij de hoogst mogelijke precisie nastreeft en integer handelt in zijn/haar observaties en metingen. | - EC
| EC 8: De bachelor Biologie kan mondeling en schriftelijk rapporteren en presenteren in het Nederlands en het Engels. Hij/zij kan communiceren over het vakgebied met vakgenoten en niet-vakgenoten. | - EC
| EC 11: De bachelor Biologiegedraagt zich volgens de ethische, morele, filosofische, wettelijke en veiligheidsaspecten van zijn wetenschapsdiscipline. |
|
|
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
Aangeboden in | Tolerantie3 |
3de bachelorjaar in de biologie optie biochemie
|
J
|
3de bachelorjaar in de biologie optie keuzeopleidingsonderdelen biologie
|
J
|
3de bachelorjaar in de biologie pakket keuzeopleidingsonderdelen biologie
|
J
|
3de bachelorjaar in de fysica optie vrije keuze aanvulling
|
J
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.
|
|