De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





Analytische basismethoden (1455)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Dries VANDAMME 
  
Co-titularis :Prof. dr. Wouter MARCHAL 
  
Met medewerking van :Mevrouw Hilde BREEMANS 
  
Lid van het onderwijsteam :De heer Bjarni SIMONYA 
 Mevrouw Eva MARTING 
 Mevrouw Nahal GHANEMNIA 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 5,0
  
Periode: semester 2 (5sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
  Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
    Basisvaardigheden in de chemie (3461) 10.0 stptn
    Inleiding tot chemie (3462) 5.0 stptn
 
   Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
  Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
    Beginselen van anorganische chemie en vastestofchemie 1 (1391) 5.0 stptn
    Chemische evenwichten en kinetica (3311) 5.0 stptn
    Chemische thermodynamica (3988) 5.0 stptn
 

Begincompetenties

De student kent elementaire begrippen uit het veld van structuurchemie, chemische thermodynamica, kinetica en chemische evenwichten zoals zuur-base chemie, neerslagreacties, redoxreacties en complexatie-evenwichten. De student kan deze
begrippen toelichten en gebruiken in het kader van chemische probleemstellingen. De student dient basistechnieken van het chemisch laboratorium te begrijpen, te kunnen omschrijven, te kunnen uitleggen en te kunnen toepassen (foutenanalyse, wegen, oplossingen maken, pipetteren, volumetrie) zoals bv. in het Opleidingsonderdeel structuurchemie en Basisvaardigheden wordt aangebracht.



Inhoud

De student verwerft basiskennis en kan problemen oplossen over:

  • de verschillende stappen van een analytische methode en de rol en het belang van de analytische chemie in verschillende sectoren
  • de basis laboratoriuminstrumenten benoemen en correct gebruiken
  • het toepassen van de foutentheorie op een meetresultaat en de statistische verwerking van analyseresultaten
  • concepten en begrippen van chemische evenwichten en berekningswijzen van complexe evenwichten
  • algemene principes van volumetrische bepalingen en verschillende methoden van eindpuntdetectie
  • de basisprincipes, beperkingen en toepassingen van neerslag-, zuurbase- en EDTA titraties
  • de concepten van primaire standaarden, rechtstreekse en terugtitraties
  • de algemene principes van electrochemische concepten in potentiometrie
  • de werking van verschillende indicatorelektroden en ionselectieve elektroden in de kwantitatieve analyse
  • redoxtritraties en hun verschillende mogelijkheden (cerimetrie, permanganometrie, kaliumdichromaat, jodo- en jodimetrie, ...)
  • de basisprincipes en apparatuur voor coulometrie, amperometrie, polarografie en voltammetrie
  • de verschillende concepten bij gravimetrische bepalingsmethoden: deeltjesgrootte, homogene precipitatie, eigenschappen van colloïdale en kristallijne neerslagen en foutenbronnen zoals co-precipitatie


Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Responsiecollege  
Werkzittingen  


Evaluatie

Periode 2    Studiepunten 5,00

Evaluatievorm
Schriftelijk examen60 %
Open-boek
Mondeling examen40 %
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
VoorwaardenDeelname aan de practica en inleveren van de verslagen van de practica is verplicht.
GevolgDe student(e) die om een ongewettigde reden niet heeft deelgenomen aan een of meerdere practica is en/of een of meer practicaverslagen niet heeft ingeleverd, krijgt voor het opleidingsonderdeel als eindresultaat een "N: examenonderdeel niet volledig afgelegd: ongewettigd afwezig voor onderde(e)len van de evaluatie". In geval van gewettigde afwezigheid, zal de student de docent vragen om een set experimentele data ter beschikking te stellen, op basis waarvan de student alsnog een verslag kan opmaken en inleveren. Een beoordeling van de voorbereiding als onvoldoende, en/of ontzegging tot het labo wegens gevaarlijk gedrag, leidt tot het niet mogen deelnemen aan het practicum hetgeen resulteert in een "N: examenonderdeel niet volledig afgelegd: ongewettigd afwezig voor onderde(e)len van de evaluatie".

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
Toelichting evaluatievorm Practica kunnen niet hernomen worden in de 2e kans. Studenten die een 'N' kregen omdat hun practicumverslagen niet ingeleverd of niet in orde waren, kunnen bij de tweede examenkans deze verslagen alsnog in orde brengen en inleveren. Indien deze na nazicht voldoende worden beoordeeld, zal de 'N' vervallen.
 

Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel)
 

Cursus 1:

Subtitel: Practicum
Extra info:

Cursus 2:

Subtitel: Cursus
Extra info:

Cursus 3:

Subtitel: Oefeningen en probleemstellingen
Extra info:

 

Aanbevolen literatuur
 

Titel: Fundamentals of Analytical Chemistry
Auteur: Douglas A. Skoog; Donald M. West; F. James Holler; Stanley R. Crouch
Editie: /
Uitgever: Cengage Learning
ISBN: 9780495558286
Extra info: /

Titel: Quantitative Chemical Analysis
Auteur: Daniel C. Harris
Editie: 8
Uitgever: W. H. Freeman
ISBN: 9781429263092
Extra info: /



Eindcompetenties
bachelor in de fysica
  •  EC 
  • EC 3: De bachelor Fysica kan modellen en technieken uit de fysica en andere wetenschappelijke domeinen gebruiken voor het oplossen van multidisciplinaire problemen.

 

bachelor in de chemie
  •  EC 
  • EC 1: De bachelor in de chemie heeft kennis van en inzicht in de structuur van de materie, de onderlinge interacties tussen materiebouwstenen, de wisselwerking tussen materie en energie, en de daaruit voortvloeiende relaties tussen structuur en eigenschappen.

  •  EC 
  • EC 2: De bachelor in de chemie heeft daartoe een grondige kennis in de voornaamste disciplines van de chemie, is vertrouwd met hun denkwijze en hun wetenschappelijke methodologie, en kan die toepassen voor het oplossen van een chemisch probleem, met name in:

    - de analytische chemie

    - de anorganische chemie

    - de fysische en de theoretische chemie

    - de organische chemie

    - de beginselen van biochemie en macromoleculaire chemie

    - de levende wereld op moleculair, cellulair, genetisch en organismaal niveau, voor de bachelor chemie in de optie Biochemie

    - elementen van de fysische chemie in het domein van anorganische, organische en theoretische chemie, voor de bachelor chemie in de optie Materiaalchemie en deels ook in de optie Onderwijs

  •  EC 
  • EC 4: De bachelor in de chemie heeft kennis van en inzicht inwiskunde, hij of zij kan mathematische en statistische concepten en methoden correct inzetten voor het benaderen, oplossen en analyseren van chemische problemen en kan op basis hiervan een gefundeerde conclusie formuleren.

  •  EC 
  • EC 5: De bachelor in de chemie is in staat experimenten tebegrijpen en zelfstandig uit te voeren en daarover te rapporteren. Hij of zij is daarenboven in staat risico's in te schatten en de daarbij behorende veiligheidsprocedures toe te passen.

  •  EC 
  • EC 6: De bachelor in de chemie toont een gezonde kritische ingesteldheid en kan rigoureus en zorgvuldig redeneren, abstraheren en formuleren.

  •  EC 
  • EC 10: De bachelor in de chemie kan mondeling en schriftelijk rapporteren en presenteren in het Nederlands en Engels en een beargumenteerd standpunt innemen over topics uit zijn/haar vakgebied. Hij/zij kan communiceren over het vakgebied met vakgenoten en niet-vakgenoten.

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
2de bachelorjaar in de chemie J
3de bachelorjaar in de fysica optie vrije keuze aanvulling J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.