Onderwijstaal : Nederlands |
Studiepunten: 5,0 | | | Periode: semester 1 (5sp) | | | 2de Examenkans1: Ja | | | Eindcijfer2: Numeriek |
| Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Chemie voor levenswetenschappen 2 (2920)
|
3.0 stptn |
|
|
Ecology: organisms in their environment (3123)
|
8.0 stptn |
|
|
|
De student begrijpt hoe organismen interageren met hun omgeving. De student heeft een basiskennis over de planeet Aarde en anorganische chemische processen in de biosfeer (bv pH)
|
|
|
Dit opleidingsonderdeel heeft als doel om de student een brede kijk te geven op de dieperliggende oorzaken van onze globale milieuproblemen. Onder druk van demografische ontwikkelingen groeit de impact van de mens op het systeem aarde . Het wanbeheer van de natuur en de grondstoffen, ons economische handelen, de verontreinigingen van de omgeving, de armoede zijn alle factoren die bijdragen aan de verstoringen van biogeochemische cycli, welke leiden tot markante veranderingen in atmosfeer hydrosfeer en lithosfeer. Deze veranderingen beïnvloeden de biosfeer, ons welzijn, onze gezondheid. We onderzoeken hoe we de oorzaken van de verstoringen kunnen beheren en de veranderingen kunnen temperen. Thema s die aan bod komen zijn klimaatverandering, beschikbaarheid van water, onze ecologische voetafdruk, duurzaam handelen. In een project rond globale voedselvoorziening gaan we op zoek naar de factoren die maken dat deze activiteit verre van duurzaam is. Studenten maken een plan van aanpak om voedselvoorziening duurzamer te maken.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Project ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 5,00
Evaluatievorm | |
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 25 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Het deelcijfer op het project (1/4) of theorie (3/4) kan overgedragen
worden naar een volgende examenperiode. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Mondeling examen | 75 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Het deelcijfer op het project (1/4) of theorie (3/4) kan overgedragen
worden naar een volgende examenperiode. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Het maken van een project/presentatie is verplicht en is een voorwaarde om te kunnen slagen. |
|
|
|
Gevolg | Het maken van een project is verplicht en is een voorwaarde om te kunnen slagen. Studenten die niet voldoen aan deze voorwaarde krijgen als eindresultaat een N: examenonderdeel niet volledig afgelegd: ongewettigd afwezig voor onderde(e)len van de evaluatie, zelfs als ze slagen op het theoretisch gedeelte. |
|
|
|
Extra info | Het deelcijfer op het project (1/4) of theorie (3/4) kan overgedragen worden naar een volgende examenperiode.
Mondeling examen tijdens examenperiode met schriftelijke voorbereiding |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De deelscore van de presentatie blijft behouden tijdens de 2e
examenkans. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Handboek 1:
Living in the Environment, G. Tyler Miller Jr. & Scott Spoolman, International Edition, Brooks/Cole |
|
|
Eindcompetenties bachelor in de biologie
|
- EC
| EC 1: De bachelor Biologie heeft een grondige kennis en inzicht verworven in de levende wereld op moleculair, cellulair , functioneel, organismaal, populatie en ecosysteemniveau. | - EC
| EC 2: De bachelor Biologieheeft inzicht in de processen die de grondslag vormen van de evolutie van het leven. Hij/zijkan nieuwe kennis verzameld op de verschillende biologische niveausintegreren in de evolutietheorie. | - EC
| EC 6: De bachelor Biologie kan onder begeleiding een beperkt onderzoek concipiëren: hij/zij is in staat een biologisch(e) probleem en hypothese te formuleren en een onderzoeksplan op te stellen en uit te voeren. Hiertoe kan hij/zij wetenschappelijke bronnen, inclusief anderstalige, raadplegen en gebruiken. | - EC
| EC 8: De bachelor Biologie kan mondeling en schriftelijk rapporteren en presenteren in het Nederlands en het Engels. Hij/zij kan communiceren over het vakgebied met vakgenoten en niet-vakgenoten. | - EC
| EC 9: De bachelor Biologie is in staat de eigen leerprocessen te plannen, te bewaken, te sturen, te evalueren en zo nodig bij te sturen (zelf management). | - EC
| EC 10: De bachelor Biologie is in staat als lid van een team te functioneren. | - EC
| EC 11: De bachelor Biologiegedraagt zich volgens de ethische, morele, filosofische, wettelijke en veiligheidsaspecten van zijn wetenschapsdiscipline. | - EC
| EC 12: De bachelor Biologie heeft inzicht in de maatschappelijke relevantie van de biologie, hij/zij kent de actoren in het werkveld. De bachelor Biologie kent de impact van de mens op de natuur, hij/zij gedraagt zich als pleitbezorger van de biosfeer en respecteert de principes van duurzaamheid. |
|
|
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
Aangeboden in | Tolerantie3 |
3de bachelorjaar in de biologie
|
J
|
bachelor in de wiskunde - verbreding vrije keuze
|
J
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.
|
|