Inleiding tot de sterrenkunde en astrofysica (1598) |
| Onderwijstaal : Nederlands |
| Studiepunten: 5,0 | | | | Periode: semester 2 (5sp)  | | | | | 2de Examenkans1: Ja | | | | | Eindcijfer2: Numeriek |
|
Volgtijdelijkheid
|
| |
|
Geen volgtijdelijkheid
|
|
|
Basiskennis fysica en wiskunde
|
|
|
|
Na het bestuderen van dit opleidingsonderdeel heeft de student een kaleidoscopisch overzicht van de actuele stand van de kennis over het heelal: zonnestelsel, sterren, melkwegstelsel, het heelal als geheel en kosmologie. Bovendien heeft de student inzicht verworven in meer klassieke thema's, zoals sferische sterrenkunde, hemelmechanica en eclipsen, die ertoe bijdragen het standpunt van de aardse waarnemer beter in perspectief te plaatsen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Semester 2 (5,00sp)
|
| Extra info | Schriftelijk examen over theorie (2/3 van het geheel) en oefeningen (1/3 van het geheel). Een kwart van de punten voor het theoriegedeelte kan worden behaald door het maken van een taak over een aspect van de cursus. |
|
Tweede examenkans
| Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
| Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
| |
Cursus 1:
Subtitel: Cursustekst. Extra info: Oefeningen, denkvragen, zelfstudie-opdrachten en mini-projecten zijn in de cursustekst verwerkt of worden verstrekt via Blackboard. Ondersteunend en/of aanvullend materiaal wordt eveneens aangeboden via Blackboard of tijdens de colleges verstrekt. |
|
 
|
| Aanbevolen literatuur |
| |
An Introduction to Modern Astrophysics,Bradley W. Carroll; Dale A. Ostlie,2,Pearson,9780805304022
An Introduction to Astrobiology,David A. Rothery; Iain Gilmour; Mark A. Sephton,2,Cambridge University Press,9781107600935
An Introduction to the Sun and Stars,Simon F. Green; Mark H. Jones,2,Cambridge University Press,9781107492639
An Introduction to Galaxies and Cosmology,Mark H. Jones; Robert J. A. Lambourne; Stephen Serjeant,Cambridge University Press,9781107492615
The Cambridge Encyclopedia of Stars,James B. Kaler,Cambridge University Press,9780521818032
An Introduction to Modern Cosmology,Andrew Liddle,3,Wiley,9781118502143
An Introduction to the Solar System,David A. Rothery; Neil McBride; Iain Gilmour,2,Cambridge University Press,9781107600928
Astrochemistry: From Astronomy to Astrobiology,Andrew M. Shaw,Wiley,9780470091364
De wetenschap van de kosmos: Over de universaliteit van de natuurwetten,Christoffel Waelkens,ACCO Uitgeverij,9789033466601 |
|
|
Eindcompetenties bachelor in de wiskunde
|
- EC
| EC 6: De bachelor Wiskunde kan de reeds verworven kennis integreren in nieuwe wiskundige onderwerpen. Hij/zij begrijpt de samenhang tussen onderwerpen. | - EC
| EC 9: De bachelor Wiskunde is in staat als lid van een team te functioneren. | - EC
| EC 11: De bachelor Wiskunde heeft elementaire kennis verworven in nog een ander wetenschappelijk vakgebied. |
|
|
|
bachelor in de fysica
|
- EC
| EC 2: De bachelor Fysicakan verschillende basistheorieën van de fysica combineren in de bestudering van meer complexe verschijnselen zoals die bijvoorbeeld voorkomen in de fysica van de gecondenseerde materie, de astrofysica, de atomaire fysica, de kern- en deeltjesfysica en de biofysica. | - EC
| EC 3: De bachelor Fysica kan modellen en technieken uit de fysica en andere wetenschappelijke domeinen gebruiken voor het oplossen van multidisciplinaire problemen. | | | - DC
| 3.5: De bachelor Fysica heeft zicht op het bredere multidisciplinaire kader waarin de fysica zich situeert. | - EC
| EC13: De bachelor Fysica heeft inzicht in de maatschappelijke en historische context van de fysica. | | | - DC
| 13.1: De bachelor Fysica is bekend met de historische context van de fysica. |
|
|
|
bachelor in de chemie
|
- EC
| EC 3: Debachelor in de chemie heeft kennis van en inzicht in aanverwante wetenschappelijke disciplines zoals fysica, biologie, geologie en ingenieurswetenschappen. Hij/zij is in staat adequaat te communiceren met vertegenwoordigers uit deze vakgebieden. | - EC
| EC 4: De bachelor in de chemie heeft kennis van en inzicht inwiskunde, hij of zij kan mathematische en statistische concepten en methoden correct inzetten voor het benaderen, oplossen en analyseren van chemische problemen en kan op basis hiervan een gefundeerde conclusie formuleren. | - EC
| EC 12: De bachelor in de chemie kan projectmatig op een constructieve wijze samenwerken met anderen als lid van een team. |
|
|
|
bachelor in de biologie
|
- EC
| EC 3: De bachelor Biologiehoudt rekening metde noodzaak van de inter- en multidisciplinaire benadering om de levende wereld in al zijn aspecten te onderzoeken. Hij/zij heeft daartoe een grondige kennis en inzicht in andere relevantewetenschappelijke disciplines (chemie, fysica, geologie), | - EC
| EC 8: De bachelor Biologie kan mondeling en schriftelijk rapporteren en presenteren in het Nederlands en het Engels. Hij/zij kan communiceren over het vakgebied met vakgenoten en niet-vakgenoten. | - EC
| EC 10: De bachelor Biologie is in staat als lid van een team te functioneren. |
|
|
|
Educatieve master in de wetenschappen en technologie
|
- EC
| 5.4 De educatieve master is een domeinexpert WET: de EM heeft gevorderde kennis van en inzicht in de domeindisciplines relevant voor de specifieke vakdidactiek(en). |
|
|
|
| | EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
| Aangeboden in | Tolerantie3 |
|
1ste bachelorjaar in de fysica
|
J
|
|
3de bachelorjaar in de biologie pakket keuzeopleidingsonderdelen verbreding
|
J
|
|
3de bachelorjaar in de chemie pakket vrije keuze aanvulling
|
J
|
|
bachelor in de wiskunde - verbreding vrije keuze
|
J
|
|
Educatieve master in de wetenschappen en technologie - keuze voor vakdidactiek fysica
|
J
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
| 2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.
|
|