Milieubeleid (1692)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Sebastien LIZIN 
  
Co-titularis :Prof. dr. Jonas VOORTER 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 6,0
  
Periode: semester 1 (6sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


Overgangscurriculum
 
Volgtijdelijkheid
 
   Geen volgtijdelijkheid

Begincompetenties

De student weet wat een bedrijf is en kan voorbeelden geven van relevante stakeholders



De student kan de supply chain, de value chain, en het business model van een bedrijf op een generieke wijze omschrijven en identificeren voor een specieke case.



De student kent de berekeningswijze(s) van het BBP en kan de berekening van consumenten- en producentensurplus uitvoeren.



De student kan de uitkomst van een (lineair) regressiemodel interpreteren.



De student kent de bronnen van het recht en hiërarchie van de bronnen.



Inhoud

Het betreft een overgangscurriculum. Er worden standaard geen contactmomenten voorzien. De student dient enkel deel te nemen aan de evaluatie.

Het onderdeel Milieurecht wil de studenten vertrouwd maken met dit rechtsgebied, dat voortdurend
evolueert. De rode draden in de selectie en behandeling van de thema’s die aan bod komen, zijn
tijdsbestendigheid en praktijkrelevantie. De studenten verwerven inzicht en een houvast in onder
meer het instrumentendebat, de milieubeleidsbeginselen, de milieueffectrapportage, de
omgevingsvergunning en handhavingsvraagstukken. De hoorcolleges putten uit sprekende
maatschappelijke debatten en praktijkgevallen.

 

Het onderdeel milieu-economie introduceert duurzaamheid en duurzaamheidsbeoordelingsmethodes. Duurzame ontwikkeling is ontwikkeling die in de noden van de huidige generaties voorziet zonder te schaden in de mogelijkheden van toekomstige generaties om in hun noden te voorzien. De leerdoelen van deze cursus zijn daarom: (1) het kunnen aantonen van de nood en complexitieit van duurzame ontwikkeling; (2) het kunnen onderscheiden van zwakke en sterke visies op duurzaamheid en het kunnen verklaren hoe transitie (management) in zijn werk gaat; (3) het kunnen voorstellen, motiveren en opzetten van een geschikte duurzaamheidsbeoordelingsmethode voor een gegeven probleem; (4) het kunnen bekomen, interpreteren en nuanceren van de resultaten van een duurzaamheidsbeoordelingsmethode.



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Zelfstudieopdracht (ZSO)  


Evaluatie

Semester 1 (6,00sp)

Evaluatievorm
Mondeling examen100 %
Open vragen
Extra info

Beide delen van het opleidingsonderdeel worden mondeling afgenomen en zijn gesloten boek. Voor het deel van Prof. Lizin wordt geen voorbereidingstijd voorzien. Voor het deel van Prof. Voorter wordt voorbereidingstijd voorzien. Beide delen wegen even zwaar door in de eindbeoordeling.


Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
 

Verplichte handboeken (boekhandel)
  Milieurecht in kort bestek,Carole M. Billiet, Anna Vanhellemont en Bernard Vanheusden,2023,Intersentia
 

Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel)
  Milieurecht,Bundeling van wetteksten
 

Opmerkingen
 

Het betreft een overgangscurriculum. Er worden standaard geen contactmomenten voorzien. De student dient enkel deel te nemen aan de evaluatie.



Eindcompetenties
  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
Educatieve master in de economie cluster duurzaamheid J
master TEW - minor beleidsmanagement J
master TEW-BM J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.