| Onderwijstaal : Nederlands |
| Studiepunten: 6,0 | | | | Periode: semester 1 (6sp)  | | | | | 2de Examenkans1: Ja | | | | | Eindcijfer2: Numeriek |
| | | Examencontract: niet mogelijk |
|
Volgtijdelijkheid
|
| |
|
Geen volgtijdelijkheid
|
|
|
De student weet wat een bedrijf is en kan voorbeelden geven van relevante stakeholders
De student kan de supply chain, de value chain, en het business model van een bedrijf op een generieke wijze omschrijven en identificeren voor een specieke case.
De student kent de berekeningswijze(s) van het BBP en kan de berekening van consumenten- en producentensurplus uitvoeren.
De student kan de uitkomst van een (lineair) regressiemodel interpreteren.
De student kent de bronnen van het recht en hiërarchie van de bronnen.
|
|
|
|
Het betreft een overgangscurriculum. Er worden standaard geen contactmomenten voorzien. De student dient enkel deel te nemen aan de evaluatie.
Het onderdeel Milieurecht wil de studenten vertrouwd maken met dit rechtsgebied, dat voortdurend evolueert. De rode draden in de selectie en behandeling van de thema’s die aan bod komen, zijn tijdsbestendigheid en praktijkrelevantie. De studenten verwerven inzicht en een houvast in onder meer het instrumentendebat, de milieubeleidsbeginselen, de milieueffectrapportage, de omgevingsvergunning en handhavingsvraagstukken. De hoorcolleges putten uit sprekende maatschappelijke debatten en praktijkgevallen.
Het onderdeel milieu-economie introduceert duurzaamheid en duurzaamheidsbeoordelingsmethodes. Duurzame ontwikkeling is ontwikkeling die in de noden van de huidige generaties voorziet zonder te schaden in de mogelijkheden van toekomstige generaties om in hun noden te voorzien. De leerdoelen van deze cursus zijn daarom: (1) het kunnen aantonen van de nood en complexitieit van duurzame ontwikkeling; (2) het kunnen onderscheiden van zwakke en sterke visies op duurzaamheid en het kunnen verklaren hoe transitie (management) in zijn werk gaat; (3) het kunnen voorstellen, motiveren en opzetten van een geschikte duurzaamheidsbeoordelingsmethode voor een gegeven probleem; (4) het kunnen bekomen, interpreteren en nuanceren van de resultaten van een duurzaamheidsbeoordelingsmethode.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Semester 1 (6,00sp)
|
| Extra info | Beide delen van het opleidingsonderdeel worden mondeling afgenomen en zijn gesloten boek. Voor het deel van Prof. Lizin wordt geen voorbereidingstijd voorzien. Voor het deel van Prof. Voorter wordt voorbereidingstijd voorzien. Beide delen wegen even zwaar door in de eindbeoordeling. |
|
Tweede examenkans
| Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
| Verplichte handboeken (boekhandel) |
| |
Milieurecht in kort bestek,Carole M. Billiet, Anna Vanhellemont en Bernard Vanheusden,2023,Intersentia |
|
 
|
| Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
| |
Milieurecht,Bundeling van wetteksten |
|
 
|
| Opmerkingen |
| |
Het betreft een overgangscurriculum. Er worden standaard geen contactmomenten voorzien. De student dient enkel deel te nemen aan de evaluatie. |
|
|
Eindcompetenties | | EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
| Aangeboden in | Tolerantie3 |
|
Educatieve master in de economie cluster duurzaamheid
|
J
|
|
master TEW - minor beleidsmanagement
|
J
|
|
master TEW-BM
|
J
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
| 2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.
|
|