Gevorderde technieken in operationeel onderzoek (1705) |
| Onderwijstaal : Nederlands |
| Studiepunten: 3,0 | | | | Periode: semester 2 (3sp)  | | | | | 2de Examenkans1: Ja | | | | | Eindcijfer2: Numeriek |
| | | Examencontract: niet mogelijk |
|
Volgtijdelijkheid
|
| |
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
| |
| |
| |
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
| |
|
Operationeel onderzoek (1546)
|
6.0 stptn |
| |
|
|
|
De student is vertrouwd met Lineair Programmeren. Hij/Zij kan een LP formulering opstellen en kan deze oplossen aan de hand van de simplex-methode of duale simplex.
|
|
|
|
Het betreft een overgangscurriculum. Er worden standaard geen contactmomenten voorzien. De student dient enkel deel te nemen aan de evaluatie.
Voor een modern bedrijfsbeleid is een goede kennis van kwantitatieve methoden en technieken absoluut noodzakelijk. Deze cursus betreft het formuleren en oplossen van optimalisatieproblemen in bedrijfsmanagement aan de hand van case studies en toepassingen, met een focus op productie en logistiek (personeelsplanning, productiebeslissingen, faciliteitenlocatie, rittenplanning). Daarbij wordt aandacht besteed aan de relatie tussen modelleringskeuzes en oplossingsmethodes.
De student verwerft vaardigheden in het modelleren van realistische cases in productie en logistiek als (integere) lineaire programmeringsproblemen. De volgende beleidsmethoden worden toegepast ter oplossing van deze problemen: simplexmethode, branch-and-bound, branch-and-cut en diverse (meta)heuristieken. Daarnaast wordt de student vertrouwd gemaakt met het gebruik van optimalisatiesoftware ter ondersteuning van operationele beslissingen.
Ten slotte wordt de student vertrouwd gemaakt met de principes van speltheorie, toegepast op bedrijfseconomische beslissingen in een competitieve omgeving.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Semester 2 (3,00sp) Tweede examenkans
| Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
| Eerder aangekochte verplichte handboeken |
| |
Introduction to Operations Research,Hillier, F.S. and Lieberman, G.J.,11th edition,McGraw-Hill,2019 |
|
 
|
| Verplicht studiemateriaal |
|
 
|
| Opmerkingen |
| |
Het betreft een overgangscurriculum. Er worden standaard geen contactmomenten voorzien. De student dient enkel deel te nemen aan de evaluatie. |
|
|
Eindcompetenties | | EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
| Aangeboden in | Tolerantie3 |
|
1ste masterjaar handelsingenieur in de beleidsinformatica
|
J
|
|
1ste masterjaar in de toegepaste economische wetenschappen: handelsingenieur
|
J
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
| 2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.
|
|