Methodologie 1: Oplossen van juridische problemen (1876)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Emma Suzanne VAN AGGELEN 
  
Lid van het onderwijsteam :Mevrouw Britt BOCKEN 
 Mevrouw Isabelle VANWALLEGHEM 
 De heer Jochen PANIS 
 De heer Lode VOS 
 De heer Roel SPRENGHERS 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 3,0
  
Periode: kwartiel 1 (3sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Geen volgtijdelijkheid

Inhoud

Het opleidingsonderdeel Methodologie 1.Oplossen van Juridische Problemen beoogt eerstejaarsstudenten te bekwamen in de basisvaardigheden waarover zij in de rest van zijn studie moeten beschikken. Daarbij wordt gekeken naar alle aspecten van de juridische studie.

De vaardigheden worden verworven door het uitvoeren van opdrachten (oefeningen), het grondig analyseren van rechtspraak en het gezamenlijk evalueren hiervan, en het zoeken van relevante bronnen rond een rechtsvraag. De inhoud van de opdrachten sluit zo veel mogelijk aan bij verschillende essentiële thema's: waar vinden we het recht, welke rechtbanken bestaan en hoe lezen we hun gerechtelijke uitspraken, wat is de waarde van rechtsleer als bron van recht, e.d.m. Studeervaardigheden stellen de student in staat zo efficiënt mogelijk juridische kennis te verwerven. Dat betreft in de eerste plaats het vinden, evalueren, beoordelen, selecteren en gebruiken van bronnen. Daarnaast gaat het over het werken met het wetboek en het lezen van juridische teksten.

Mondelinge vaardigheden worden hoofdzakelijk geoefend door actieve participatie tijdens onderwijsbijeenkomsten, o.m. via het formuleren van feiten, rechtsvragen, argumenten.

De studenten zullen concreet leren werken met een wetboek en zelfstandig eenvoudige concrete casussen leren oplossen. De studentenworden ook geoefend in het zoeken van relevante bronnen voor de beoordeling van een rechtsvraag.

Schriftelijke vaardigheden (in ruime zin) worden hoofdzakelijk georiënteerd op het schrijven van een motivering bij gevonden bronnen relevant voor een rechtsvraag, maar kunnen bijvoorbeeld ookgeoefend worden via o.m.hetanalyseren van een contract, een argumentatie... De studenten leren ook correct verwijzen naar de juridische bronnen (V&A).

Vaardigheden: functioneren in groep, studeervaardigheden, analytische vaardigheden, leesvaardigheden, mondelinge vaardigheden, schriftelijke vaardigheden.



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Practicum  


Evaluatie

Kwartiel 1 (3,00sp)

Evaluatievorm
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode25 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaarIndien 50% van de punten voor de opdracht behaald werd, zal dit deelcijfer worden overgedragen naar de tweede examenkansperiode. Indien minder dan 50% van de punten voor de opdracht werd behaald, zal in de tweede examenkansperiode een vervangopdracht gemaakt moeten worden.
Huiswerktaken
Schriftelijk examen75 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaarIndien 50% van de punten voor het examen behaald werd, zal dit deelcijfer worden overgedragen naar de tweede examenkansperiode. Indien minder dan 50% van de punten voor het examen werd behaald, zal in de tweede examenkansperiode een herexamen gemaakt moeten worden.
Gesloten-boek
Casus
Open vragen
Extra info

Schriftelijk examen (telt mee voor 15 van de in totaal te behalen 20 punten) en een praktische opdracht (telt mee voor 5 van de in totaal te behalen 20 punten).

Indien de totaalscore minder dan 50% bedraagt, zullen de deelscores worden behouden van die evaluatieonderdelen (schriftelijke examen of taak) waarvoor minstens 50% van de punten werd behaald. Voor de andere delen wordt een nieuw evaluatiemoment voorzien in tweede zit (schriftelijk examen/vervangtaak).

De docent bepaalt in overleg met het Onderwijsmanagementteam en de studentenadministratie de planning en de examenvorm voor een eventueel inhaalexamen. De examenvorm kan afwijken van de examenvorm die werd gebruikt tijdens de reguliere examenperiode. De planning en examenvorm worden aan de student meegedeeld nadat de aanvraag van een inhaalexamen is goedgekeurd.


Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
Toelichting evaluatievorm De tweede kans is dezelfde. Indien de totaalscore minder dan 50%
bedraagt, zullen de deelscores worden behouden van die
evaluatieonderdelen (schriftelijke examen of taak) waarvoor minstens 50%
van de punten werd behaald. Voor de andere delen wordt een nieuw
evaluatiemoment voorzien in tweede zit (schriftelijk
examen/vervangtaak).
 

Verplichte handboeken (boekhandel)
 

Handboek 1:

Praktijkboek Rechtsmethodologie, F. Eggermont, S. Smis, P. Paepe en W. Schreurs, Laatste editie, die Keure

ISBN: 9789048650408

 

Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel)
 

Cursus 1:

Subtitel: Blokboek.
Extra info:

 

Verplicht studiemateriaal
 

VRG Codex, Kluwer, recentste editie.

 

Aanbevolen literatuur
  De Valks juridisch woordenboek,Bernard Tilleman, Steven Lierman en Vincent Sagaert,2020,Intersentia,9789400011465,xii + 824 p.


Eindcompetenties
bachelor in de rechten
  •  EC 
  • De afgestudeerde bachelor in de rechten heeft volgende algemeen-wetenschappelijke onderzoekscompetentie: kan in toenemende mate van zelfstandigheid omgaan met verschillende (digitale) bronnen van het juridische vakgebied, zowel Nederlandstalige, Franstalige als Engelstalige.

  •  EC 
  • De afgestudeerde bachelor in de rechten heeft volgende algemeen-wetenschappelijke onderzoekscompetentie: kan wetgeving, rechtspraak, rechtsleer en andere juridische teksten en bronnenmateriaal verzamelen, selecteren, analyseren en kritisch verwerken.

  •  EC 
  • De afgestudeerde bachelor in de rechten heeft volgende algemene competentie: kan een eenvoudig juridisch probleem onderkennen, benaderen vanuit het betrokken rechtsgebied  en de bijhorende elementen en relevante rechtsregels detecteren. Hij kan een aan bachelorniveau aangepaste casus oplossen door het toepassen van oplossingsstrategieën onder andere vanuit een rechtsvergelijkende benadering.

  •  EC 
  • De afgestudeerde bachelor in de rechten heeft volgende algemene competentie: onderkent ethische en sociaal-maatschappelijke aspecten in een juridische context. Hij kan deze aspecten laten meewegen bij het richting geven aan zijn oordeelsvorming.

  •  EC 
  • De afgestudeerde bachelor in de rechten heeft volgende algemene competentie: is in staat zijn eigen aanpak en leerprocessen (in toenemende mate zelfstandig en zelfgestuurd) te plannen en te evalueren en hij doet dit vanuit een ingesteldheid tot levenslang leren.

  •  EC 
  • De afgestudeerde bachelor in de rechten heeft volgende algemene competentie: kan op een actieve en constructieve manier bijdragen aan een gemeenschappelijke doelstelling en dit al dan niet in teamverband (formeel of informeel).

  •  EC 
  • De afgestudeerde bachelor in de rechten heeft volgende algemene competentie: kan op zelfstandige en heldere wijze mondeling en schriftelijk adequaat communiceren over juridische informatie, ideeën, argumenten, problemen en oplossingen. De student maakt hierbij desgevallend gebruik van de meest adequate gespreks- of presentatietechnieken.

  •  EC 
  • De afgestudeerde bachelor in de rechten heeft volgende algemene competentie: toont een kritische attitude en is in staat het recht en juridische standpunten naar waarde te schatten, in vraag te stellen en hierover te reflecteren. Hij kan een argumentatie opbouwen en verdedigen.

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
1ste bachelorjaar in de rechten J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.