De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





Methodologie 2: Juridisch schrijven (1878)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Jonas VOORTER 
  
Lid van het onderwijsteam :Mevrouw Amber JANS 
 Mevrouw Ayke VOORJANS 
 Mevrouw Katrien VANDEKERKHOF 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 3,0
  
Periode: kwartiel 4 (3sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Geen volgtijdelijkheid

Begincompetenties
  • De student kent de bronnen van het recht zoals aangeleerd in het opleidingsonderdeel beginselen van het recht en kan deze duidelijk onderscheiden van andere bronnen bij het beantwoorden van een rechtsvraag of een casus.
  • De student heeft inzicht in de hiërarchie der normen zoals aangeleerd in het opleidingsonderdeel Beginselen van het recht en kan rekening houden met deze hiërarchie bij het beantwoorden van een rechtsvraag of een casus.
  • De student kan ter beantwoording van een rechtsvraag of een casus alle relevante (desnoods Franse) rechtsbronnen opzoeken zoals aangeleerd in het opleidingsonderdeel Methodologie1: Oplossen van juridische problemen.
  • De student kan rechtsbronnen lezen en correct begrijpen zoals aangeleerd in het opleidingsonderdeel Methodologie 1: Oplossen van juridische problemen.
  • De student kan rechtsvragen identificeren in een gerechtelijke uitspraak of een casus en daarbij de bijbehorende feitelijke elementen en rechtsregels detecteren zoals aangeleerd in het opleidingsonderdeel Methodologie 1: Oplossen van juridische problemen.
  • De student kan reflecteren over oplossingen die aan rechtsvragen zijn gegeven in gerechtelijke uitspraken en deze linken aan de diverse interpretatiemethoden die er bestaan zoals aangeleerd in het opleidingsonderdeel Methodologie 1: Oplossen van juridische problemen.
  • De student kan de V&A-regels correct toepassen zoals aangeleerd in het opleidingsonderdeel Methodologie 1: Oplossen van juridische problemen.
  • De student kan een tekst in het Nederlands schrijven zonder taalfouten.


Inhoud

Dit opleidingsonderdeel bouwt voort op Methodologie 1: Oplossen van juridische problemen. De studenten moeten de verworven vaardigheden toepassen in dit opleidingsonderdeel.

In dit opleidingsonderdeel leert de student academische schrijfvaardigheden aan. De student leert de basisvaardigheden voor het uitschrijven van een rechtswetenschappelijk onderzoek. Daartoe worden de vaardigheden verworven bij Methodologie 1 aangevuld met het daadwerkelijk uitschrijven van een onderzoek (opbouw, lay-out en stijl). Dit gebeurt aan de hand van de redactie van een noot onder een vonnis of arrest.

Daarnaast wordt in dit opleidingsonderdeel aandacht besteed aan een toegankelijke juridische communicatie en de vormen die dit kan aannemen. De student leert gebruikersgericht en doelgericht schriftelijk te communiceren door gebruik te maken van de nieuwste inzichten en technieken zoals heldere rechtstaal en legal technology ('Legal Tech'). Deze vaardigheden worden ingeoefend aan de hand van een gezamenlijk project, zoals de redactie van een krantenartikel of een juridische poster.



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Individueel begeleidingsmoment  
Practicum  
Responsiecollege  
Werkvormen  
Groepswerk  
Oefeningen  
Paper  
Portfolio  
Presentatie  


Evaluatie

Periode 4    Studiepunten 3,00

Evaluatievorm
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode75 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaarIndien de totaalscore minder dan 50% bedraagt, zullen de deelscores worden behouden van die opdrachten waarvoor minstens 50% van de punten werden behaald. De andere opdrachten moeten worden herwerkt in het kader van de tweede examenkans.
Reflectieopdracht
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode15 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaarIndien de totaalscore minder dan 50% bedraagt, zal de deelscore voor de presentatie(s) worden behouden indien minstens 50% van de punten werden behaald. Indien de presentaties werden beoordeeld met een onvoldoende, zal een nieuw mondeling evaluatiemoment worden georganiseerd tijdens de tweede examenkans.
Presentatie
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode10 %
Andere:Permanente evaluatie tijdens de onderwijsgroepen.
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Extra info

Het groepswerk omvat ook peerevaluatie gebruikmakend van het programma Buddy Check. 
De factor die door dit programma wordt berekend, kan worden vermenigvuldigd met de score van het groepswerk voor iedere student.

De docent bepaalt in overleg met het Onderwijsmanagementteam en de studentenadministratie de planning en de examenvorm voor een eventueel inhaalexamen. De examenvorm kan afwijken van de examenvorm die werd gebruikt tijdens de reguliere examenperiode. De planning en examenvorm worden aan de student meegedeeld nadat de aanvraag van een inhaalexamen is goedgekeurd.


Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
Toelichting evaluatievorm De evaluatie bij de tweede examenkans, zal gericht zijn op het - individueel of in groep - herwerken van de schriftelijke opdrachten waarvan de deelcijfers tijdens de eerste examenkans minder dan 50% bedragen. Indien ook de mondelinge evaluatie met een onvoldoende werd beoordeeld tijdens de eerste examenkans, zal een nieuw mondeling evaluatiemoment worden ingepland.
 

Verplichte handboeken (boekhandel)
 

Handboek 1:

Rechtswetenschappelijk schrijven, KESTEMONT, L., SCHOUKENS, P., HENDRICKX, K en TERRYN, E. (red.), laatste editie, Acco

ISBN: 9789463442206 

 

Eerder aangekochte verplichte handboeken
 

VRG Codex, Recentste editie, Wolters Kluwer

 

Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel)
 

Cursus 1:

Subtitel: Blokboek
Extra info: Het blokboek omvat een syllabus, modellen en de opdrachten die moeten worden uitgevoerd.

 

Verplicht studiemateriaal
 

Leidraad 'Juridische verwijzingen en afkortingen' (www.vena.be) 



Eindcompetenties
bachelor in de rechten
  •  EC 
  • De afgestudeerde bachelor in de rechten heeft volgende algemeen-wetenschappelijke onderzoekscompetentie: kan in toenemende mate van zelfstandigheid omgaan met verschillende (digitale) bronnen van het juridische vakgebied, zowel Nederlandstalige, Franstalige als Engelstalige.

  •  EC 
  • De afgestudeerde bachelor in de rechten heeft volgende algemeen-wetenschappelijke onderzoekscompetentie: kan wetgeving, rechtspraak, rechtsleer en andere juridische teksten en bronnenmateriaal verzamelen, selecteren, analyseren en kritisch verwerken.

  •  EC 
  • De afgestudeerde bachelor in de rechten heeft volgende algemene competentie: kan een eenvoudig juridisch probleem onderkennen, benaderen vanuit het betrokken rechtsgebied  en de bijhorende elementen en relevante rechtsregels detecteren. Hij kan een aan bachelorniveau aangepaste casus oplossen door het toepassen van oplossingsstrategieën onder andere vanuit een rechtsvergelijkende benadering.

  •  EC 
  • De afgestudeerde bachelor in de rechten heeft volgende algemene competentie: kan op een actieve en constructieve manier bijdragen aan een gemeenschappelijke doelstelling en dit al dan niet in teamverband (formeel of informeel).

  •  EC 
  • De afgestudeerde bachelor in de rechten heeft volgende algemene competentie: kan op zelfstandige en heldere wijze mondeling en schriftelijk adequaat communiceren over juridische informatie, ideeën, argumenten, problemen en oplossingen. De student maakt hierbij desgevallend gebruik van de meest adequate gespreks- of presentatietechnieken.

  •  EC 
  • De afgestudeerde bachelor in de rechten heeft volgende algemene competentie: toont een kritische attitude en is in staat het recht en juridische standpunten naar waarde te schatten, in vraag te stellen en hierover te reflecteren. Hij kan een argumentatie opbouwen en verdedigen.

  •  EC 
  • De afgestudeerde bachelor in de rechten heeft volgende wetenschappelijk-disciplinaire kennis: heeft juridische (basis)kennis van en inzicht in de leerstukken en systematiek van de belangrijkste rechtsgebieden behorende tot het nationale, internationale en supranationale recht gekoppeld aan de recente ontwikkelingen en aan het wetenschappelijk onderzoek in het vakgebied en met aandacht voor de maatschappelijke realiteit.

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
1ste bachelorjaar in de rechten J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.