| Onderwijstaal : Nederlands |
| Studiepunten: 3,0 | | | | Periode: semester 1 (3sp)  | | | | | 2de Examenkans1: Ja | | | | | Eindcijfer2: Numeriek |
|
Volgtijdelijkheid
|
| |
|
Geen volgtijdelijkheid
|
|
|
De studenten moeten vertrouwd geraken met de inzetbaarheid van milieutechnologie binnen het bedrijfsleven. In de milieutechnologie wordt het ontstaan van de afvalstoffen en problemen door de interactie van mens met milieu , uitvoerig geschetst. Vervolgens wordt dieper ingegaan op de bruikbaarheid van de beschikbare verwerkingstechnieken (end of pipe) in functie van de afvalsoort en compartiment (lucht, water, bodem, vaste afvalstoffen). Daarnaast worden ook de proces geïntegreerde technieken uitvoerig geïntroduceerd. Deze preventietechnieken worden besproken in een aantal relevante (industriële) sectoren. In een volgend deel wordt de afvalproblematiek in Vlaanderen besproken en wordt stil gestaan bij de nieuwe Vlaamse wetgeving ter zake mn. (het Vlarema). Tot slot wordt er nog uitgebreid ingegaan op duurzaamheid/MVO . De recentste ontwikkeling binnen Cleantechnology en de timing van de inzetbaarheid hiervan vormt het slot van dit opleidingsonderdeel.
|
|
|
Semester 1 (3,00sp)
| Evaluatievorm | |
|
| Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 35 % |
|
| Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
|
| Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
| Voorwaarden | 1. Een student dient minstens deel te nemen aan alle onderdelen van de evaluatie. De indiening en presentatie van de paper dient te gebeuren binnen de vooraf bepaalde periode. 2. Een student moet op elk onderdeel een tolereerbaar examenresultaat (>8/20) behalen om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
| Gevolg | 1. Indien een student niet deelneemt aan alle onderdelen van de evaluatie, dan krijgt hij/zij als resultaat voor het opleidingsonderdeel een N: examenonderdeel niet volledig afgelegd: ongewettigd afwezig voor onderde(e)len van de evaluatie. 2. Een student die op een (of meerdere) onderdelen een niet-tolereerbaar cijfer behaalt, krijgt als eindresultaat fail. |
|
|
|
| Extra info | Voor het indienen van de paper wordt als deadline de dag voor aanvang van de kerstvakantie gehanteerd. De laatste les wordt besteed aan de presentatie van de goedgekeurde paper. |
|
Tweede examenkans
| Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
| Toelichting evaluatievorm | Enkel het schriftelijk examen dat telt voor 65% kan hernomen worden in tweede zit. De andere deelcijfers worden overgenomen. De beoordeling vindt plaats via een schriftelijk examen met open boek. Het schriftelijk examen bestaat uit open vraagstukken en inzichtvragen waarin getoetst wordt in hoeverre de behandelde onderwerpen verworven zijn en/of kunnen toegepast worden. |
|
|
|
|
 
|
| Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
| |
Cursus 1:
Subtitel: Eigen syllabus. Extra info: |
|
 
|
| Aanbevolen literatuur |
| |
Titel: Milieuproblemen en -technologie: Lucht, water en bodem: Rol van de industrie Auteur: Carlo Vandecasteele; Chantal Block Editie: / Uitgever: Lannoo Uitgeverij ISBN: 9789020966831 Extra info: /
Titel: Environmental Chemistry Auteur: Peter O'Neill Editie: 3 Uitgever: CRC Press ISBN: 9780751404838 Extra info: /
Titel: Basisboek milieukunde Auteur: Jan J. Boersema; J.W. Copius Peereboom Editie: / Uitgever: Boom Uitgevers Amsterdam ISBN: 9789060095744 Extra info: /
Titel: Understanding our Environment: An Introduction to Environmental Chemistry and Pollution Auteur: R.M. Harrison Editie: 3 Uitgever: Royal Society of Chemistry ISBN: 9780854045846 Extra info: Beschikbaar als e-book: https://ebookcentral.proquest.com/lib/ubhasselt/detail.action?docID=1186 204&pq-origsite=summon
Titel: Environmental Science and Engineering Auteur: J. Glynn Henry; Gary W. Heinke Editie: 2 Uitgever: Pearson ISBN: 9780131206502 Extra info: / |
|
 
|
| Aanbevolen studiemateriaal |
| |
Leren om te keren:https://www.vmm. be/publicaties/leren-om-te-keren
Naast een eigen cursustekst wordt selectief verwezen naar een set van aanbevolen literatuur.
- Prof. C. Vandecasteele, Milieuproblemen, KUL, Chemische Ingenieurstechnieken.
- Peter O'Neil, Environmental Chemistry
- Chapman and Hole
- Boersema, Basisboek Milieukunde, Boom Meppem Amsterdam.
- MIRA rapport, Leren om te keren, Vlaamse Milieumaatschappij, Garant, Leuven.
- R.M. Harrison, Understanding our Environment: An introduction to environmental chemistry and pollution.
- J. Glyn Henry and G.W. Heinke, Environmental Science and Engineering, Pearson.
|
|
 
|
| Opmerkingen |
| |
Voor het indienen van de paper wordt als deadline de dag voor aanvang van de kerstvakantie gehanteerd. De laatste les wordt besteed aan de presentatie van de goedgekeurde paper. |
|
|
Eindcompetenties bachelor in de chemie
|
- EC
| EC 1: De bachelor in de chemie heeft kennis van en inzicht in de structuur van de materie, de onderlinge interacties tussen materiebouwstenen, de wisselwerking tussen materie en energie, en de daaruit voortvloeiende relaties tussen structuur en eigenschappen. | - EC
| EC 2: De bachelor in de chemie heeft daartoe een grondige kennis in de voornaamste disciplines van de chemie, is vertrouwd met hun denkwijze en hun wetenschappelijke methodologie, en kan die toepassen voor het oplossen van een chemisch probleem, met name in: - de analytische chemie - de anorganische chemie - de fysische en de theoretische chemie - de organische chemie - de beginselen van biochemie en macromoleculaire chemie - de levende wereld op moleculair, cellulair, genetisch en organismaal niveau, voor de bachelor chemie in de optie Biochemie - elementen van de fysische chemie in het domein van anorganische, organische en theoretische chemie, voor de bachelor chemie in de optie Materiaalchemie en deels ook in de optie Onderwijs | - EC
| EC 3: Debachelor in de chemie heeft kennis van en inzicht in aanverwante wetenschappelijke disciplines zoals fysica, biologie, geologie en ingenieurswetenschappen. Hij/zij is in staat adequaat te communiceren met vertegenwoordigers uit deze vakgebieden. | - EC
| EC 6: De bachelor in de chemie toont een gezonde kritische ingesteldheid en kan rigoureus en zorgvuldig redeneren, abstraheren en formuleren. | - EC
| EC 10: De bachelor in de chemie kan mondeling en schriftelijk rapporteren en presenteren in het Nederlands en Engels en een beargumenteerd standpunt innemen over topics uit zijn/haar vakgebied. Hij/zij kan communiceren over het vakgebied met vakgenoten en niet-vakgenoten. | - EC
| EC 11: De bachelor in de chemie is in staat op een efficiënte manier gegevens op te zoeken, te verzamelen, er de internationaal relevante informatie uit te selecteren en te verwerken. |
|
|
|
| | EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
| Aangeboden in | Tolerantie3 |
|
3de bachelorjaar in de chemie pakket vrije keuze aanvulling
|
J
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
| 2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.
|
|