De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





Problematiek van 'Global change' (2000)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Jan COLPAERT 
  
Co-titularis :Prof. dr. Tim NAWROT 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 3,0
  
Periode: semester 2 (3sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
  Voor volgende opleidingsonderdelen dient u een creditbewijs, vrijstelling, reeds getolereerde onvoldoende of ingezette tolereerbare onvoldoende behaald te hebben.
    Biofysica (3609) 4.0 stptn
    Biomoleculen (3606) 7.0 stptn
    Celbiologie (3408) 8.0 stptn
    Celfysiologie (5451) 10.0 stptn
    Chemische homeostase (3415) 4.0 stptn
    Functionele anatomie (3607) 4.0 stptn
    Functionele histologie (3608) .0 stptn
    Genetica en genomica (3410) 10.0 stptn
    Vaardigheidsonderwijs (3416) 3.0 stptn
 
  Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
    Statistiek in genetica (3411) 4.0 stptn
 

Inhoud

Dit opleidingsonderdeel heeft als doel om de student een brede kijk te geven op de dieperliggende oorzaken van onze globale milieuproblemen. Onder druk van demografische ontwikkelingen groeit de impact van de mens op het systeem 'aarde' . Het wanbeheer van de natuur en de grondstoffen, ons economische handelen, de verontreinigingen van de omgeving, de armoede zijn alle factoren die bijdragen aan de verstoringen van biogeochemische cycli, welke leiden tot markante veranderingen in atmosfeer en hydrosfeer. Deze veranderingen beïnvloeden de biosfeer, ons welzijn, onze gezondheid. We onderzoeken hoe we de oorzaken van de verstoringen kunnen beheren en de veranderingen kunnen temperen. Thema 's die aan bod komen zijn klimaatverandering, beschikbaarheid van water, onze ecologische voetafdruk, duurzaam handelen.

In een project rond globale voedselvoorziening gaan we op zoek naar de factoren die maken dat deze activiteit verre van duurzaam is. Studenten maken een plan van aanpak om voedselvoorziening duurzamer te maken.



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Project  
Werkvormen  
Casestudy  
Presentatie  


Evaluatie

Periode 3    Studiepunten 3,00

Evaluatievorm
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode25 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Presentatie
Mondeling examen75 %
Open vragen

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Ja
Toelichting evaluatievorm De presentatie van het groepswerk is niet herneembaar in de tweede examenkans.
 

Verplicht studiemateriaal
 

Teksten en ander studiemateriaal worden via BB beschikbaar gesteld.

 

Aanbevolen literatuur
  Living in the Environment,GT Miller & S Spoolman,17 / 18 / 19,Cengage Learning,9780538735353


Eindcompetenties
bachelor in de biomedische wetenschappen
  •  EC 
  • EC 03. De bachelor in de biomedische wetenschappen heeft inzicht in de relatie tussen leefmilieu en gezondheid, met speciale aandacht voor preventie in de gezondheidszorg. [Leerlijn 3: Interactie gezondheid/omgeving]
  •  EC 
  • EC 10. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan communiceren over zijn vakgebied met wetenschappers uit eigen of aangrenzende vakgebieden en in een brede maatschappelijke context. [Leerlijn 7: Communiceren en presenteren]
  •  EC 
  • EC 11. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan werken in een team en kan de persoonlijke bijdrage of het groepsproces bijsturen met het oog op de groepsdynamiek en de kwaliteit van de samenwerking. [Leerlijn 8:Werken in een multidisciplinair team]
 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
3de bachelorjaar in de biomedische wetenschappen J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.