Strategie (2025)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Sigrid VANDEMAELE 
  
Met medewerking van :Mevrouw Emelie WOJCIK 
 Mevrouw Marleen CUPERS 
  
Lid van het onderwijsteam :dr. Annabel SELS 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 3,0
  
Periode: semester 1 (3sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Geen volgtijdelijkheid

Inhoud

Dit opleidingsonderdeel start met een inleiding op strategisch denken vanuit de economische wetenschap. Strategie heeft betrekking op het lange termijnbeleid van een organisatie waarbij zowel de externe als interne (bedrijfs)omgeving worden geanalyseerd. We gaan in op concurrentie analyse en de adequate concurrentiestrategieën voor je organisatie/bedrijf. Vervolgens wordt gefocust op strategische verandering en veerkrachtige formulering van strategieën. Je krijgt ook inzicht in de determinanten van waardecreatie voor je organisatie/bedrijf. Na de strategie op business unit niveau wordt deze op concernniveau bekeken waarbij we diversificatiebeslissingen onder de loep nemen. Strategische beslissingen zoals fusies en overnames, verticale integratie, outsourcing, strategische allianties en het zoeken naar goede partnerships worden in een kader geplaatst. Tenslotte bestuderen we modellen van internationale toetreding tot nieuwe producten en diensten en/of nieuwe geografische markten.



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Responsiecollege  
Werkvormen  
Casestudy  
Huiswerktaken  
Paper  


Evaluatie

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
 

Verplicht studiemateriaal
 
  • Hand-outs. De hand outs zijn in het Engels en gebaseerd op handboeken en artikels uit de academische en praktijkgerichte literatuur.
  • Wetenschappelijke artikelen
  • Case studies


Eindcompetenties
Postgraduaat Bedrijfskunde
  •  EC 
  • EC 05: De deelnemer is in staat een kritische evaluatie te maken van de huidige situatie van een organisatie/een bedrijf binnen de markt waarin zij opereert en kan op basis daarvan de krijtlijnen uitzetten van de toekomstige ontwikkeling op lange termijn. Op basis daarvan kan de cursist doelstellingen ontwikkelen, hiervoor middelen en budgetten inzetten en beslissingen te nemen die maatschappelijk en financieel waarde creëren.

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
Module 2 Marketing en Strategie N



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.