Evaluation of Interactive Systems (2085)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Karin CONINX 
  
Lid van het onderwijsteam :Mevrouw Ayesha TAHIR 
 dr. Cécile KREMER 
 De heer Ernie SUN 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 6,0
  
Periode: semester 2 (6sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Geen volgtijdelijkheid
   Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
  Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
    Kansrekening en statistiek (2941) 6.0 stptn
 

Begincompetenties

De student heeft basiskennis van human-computer interaction, in het bijzonder is de student vertrouwd met eenvoudige concepten en methodes rond bruikbaarheid ("usability").

De student beschikt over een degelijke programmeerkennis en kan deze aanwenden om matig complexe programmeerprojecten uit te voeren.



Inhoud

De student wordt vertrouwd gemaakt met verschillende methoden en technieken om interactieve systemen te evalueren, met aandacht voor de user interface, algemene bruikbaarheid (usability en user experience) en aanvaarding van de applicatie door de eindgebruiker (technology acceptance). De student kan de voor- en nadelen van deze methoden en technieken afwegen om een interactief systeem op een correcte manier te evalueren. De student leert een formeel experiment te ontwerpen en statistische technieken toe te passen om de resultaten van een evaluatie te analyseren. De student leert tevens op een gepaste wijze rapporteren over een experiment, de gebruikte methoden en technieken, data analyse, de resultaten en de mogelijke impact van de resultaten. De student oefent in het kritisch oordelen over het gebruik van gepaste technieken voor de evaluatie van interactieve systemen (m.i.v. user interfaces).



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Werkzittingen  
Zelfstudieopdracht (ZSO)  
Werkvormen  
Huiswerktaken  
Oefeningen  


Evaluatie

Semester 2 (6,00sp)

Evaluatievorm
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode60 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaarIndien op het praktisch werk (de statistiek taken resp. de HCI taken) meer dan 60% wordt gehaald, mag het respectievelijk deelcijfer voor statistiek taken en/of HCI taken worden overgedragen naar de herkansing.
Huiswerktaken
Mondelinge toelichting
Mondeling examen40 %
Open vragen
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
VoorwaardenDe student dient aan alle onderdelen van de evaluatie deel te nemen (het mondelinge examen afleggen, taken statistiek en taken HCI) en op ieder van deze drie onderdelen minstens 40% te scoren. De student dient zijn/haar persoonlijke bijdrage in eventuele groepstaken te kunnen aantonen.
Gevolg

Indien niet aan de condities voldaan is, wordt geen eindscore toegekend maar een "N".


Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Ja
Toelichting evaluatievorm Bij een herkansing wordt het praktisch werk (taken) vervangen door
individuele taken/ praktisch werk of een extra vraag op het examen.
 

Verplichte handboeken (boekhandel)
 

Handboek 1:

Research Methods in Human-Computer Interaction, J. Lazar, J.H. Feng, H. Hochheiser, 2nd Edition, April 2017, Morgan Kaufman

ISBN: 9780128053904

 

Verplicht studiemateriaal
 

Digitale versies van presentaties, relevante papers en dergelijke worden ter beschikking gesteld.

 

Aanbevolen literatuur
  Probability and Statistics for Computer Scientists,Michael Baron,2,Chapman and Hall/CRC,9781439875902


Eindcompetenties
master in de informatica
  •  EC 
  • EC 1: De afgestudeerde heeft op het gebied van informatica inzicht in de belangrijkste technologische ontwikkelingen en de onderliggende wetenschappelijke principes.

  •  EC 
  • EC 2: De afgestudeerde is in staat om de evolutie in het vakgebied van de informatica (en aanverwante gebieden) bij te houden, om de nieuwe technologieën te evalueren en ze zich eigen te maken.

  •  EC 
  • EC 5: De afgestudeerde kan zelfstandig een complex informaticaprobleem modelleren, de nodige abstracties invoeren, de oplossing gestructureerd beschrijven en implementeren, en ten slotte tegenover de stakeholders argumenteren waarom de gekozen oplossing en de bijhorende implementatie voldoen aan de gestelde specificaties.

  •  EC 
  • EC 6: De afgestudeerde is in staat om zelfstandig een wetenschappelijk probleem te situeren, te analyseren, te evalueren, een onderzoeksvraag te formuleren en hiervoor op een wetenschappelijk onderbouwde manier een oplossing voor te stellen.

  •  EC 
  • EC 7: De afgestudeerde is in staat om informatie kritisch te analyseren en te evalueren, en op een efficiënte manier te verwerken.

  •  EC 
  • EC 9: De afgestudeerde is in staat om op heldere wijze zowel mondeling als schriftelijk te rapporteren over haar/zijn werk in een nationale en internationale context.

  •  EC 
  • EC 11: De afgestudeerde is in staat een oplossing voor een probleem te bepalen waarbij maatschappelijke, ethische en sociale aspecten in overweging worden genomen en hiernaar te handelen, door toepassing van basiskennis aangebracht op bachelorniveau. De afgestudeerde kan zelfstandig en kritisch een wetenschappelijk gefundeerd standpunt innemen en verdedigen, ook in informaticagerelateerde maatschappelijke problemen, en hierover kritisch reflecteren.

  •  EC 
  • EC 12: De afgestudeerde kan kritisch reflecteren over het eigen handelen, hierover verantwoording afleggen en zichzelf bijsturen waar nodig.

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
master informatica profiel Engineering Interactive Systems J
master informatica profiel Health Informatics J
master informatica volledig keuzepakket J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.