De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





Europese Integratie (2120)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Kristel DE SMEDT 
  
Lid van het onderwijsteam :De heer Job FLEKKEN 
 dr. Manuela MUHL 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 6,0
  
Periode: kwartiel 1 (6sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Geen volgtijdelijkheid

Begincompetenties

Voor dit vak zijn in beginsel geen begincompetenties vereist. Wel is het aangewezen dat studenten de opleidingsonderdelen Europees en Internationaal Recht en Foundations of Law van de leerlijn Europees Recht met succes gevolgd hebben of de erin beoogde competenties op een andere manier hebben verworven. 



Inhoud

De cursus Europese Integratie is een multidisciplinaire, meta-juridische cursus die studenten uitnodigt om open te staan voor inzichten buiten het juridische domein. De cursus maakt gebruik van benaderingen uit de geschiedenis, politicologie en economie, aangezien deze disciplines onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn bij het bestuderen van het Europese integratieproces.

We starten met een historisch overzicht van de Europese integratie en verdiepen ons in de belangrijkste theoretische kaders die gebruikt worden om dit proces te analyseren. Vervolgens onderzoeken we hoe de EU heeft gereageerd op recente crises, zoals de Eurozone crisis, de migratiecrisis en de Brexit. Ook bespreken we actuele uitdagingen zoals het opkomend Euroscepticisme, de rechtsstaatcrisis en de uitbreiding van de EU in tijden van crisis. De cursus sluit af met een kritische reflectie op de toekomst van het Europese integratieproces.

Het doel van deze cursus is om studenten een brede en kritische kijk te geven op het Europese project. Studenten leren om na te denken over het ‘waarom’ achter bepaalde ontwikkelingen en om de gevolgen van historische en actuele gebeurtenissen te doorgronden. Omdat Europese integratie zich blijft ontwikkelen—vaak als reactie op interne spanningen of externe schokken—is het essentieel dat toekomstige juristen inzicht hebben in het geheel van de EU, de achtergronden van crises, en hun (mogelijke) impact op beleid en wetgeving.

Naast hoorcolleges wordt in onderwijsgroepen (OWG’s) gewerkt volgens het Probleemgestuurd Onderwijs (PGO). In de OWG’s worden ook debatten gevoerd om actuele kwesties en EU-gerelateerde thema’s vanuit verschillende invalshoeken te bespreken.



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Onderwijsgroep  


Evaluatie

Periode 1    Studiepunten 6,00

Evaluatievorm
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode10 %
Andere:De student wordt beoordeeld op de wijze waarop hij/zij optreedt als gespreksleider en deelneemt aan de discussies tijdens de onderwijsbijeenkomsten.
Schriftelijk examen90 %
Open vragen
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
VoorwaardenTeneinde een cijfer te kunnen krijgen voor de permanente evaluatie, moet de student minimum 5 van de 7 onderwijsbijeenkomsten bijwonen. De student kan, met andere woorden, slechts 2 keer ongewettigd afwezig zijn.
GevolgIndien de student geen 5 onderwijsbijeenkomsten bijwoont, zal de student voor het onderdeel permanente evaluatie 0/2 krijgen.
Extra info

Het reguliere examen bestaat uit een combi-examen van dranghekvragen en open vragen (Studenten krijgen de mogelijkheid om oefenvragen te maken, via Blackboard of in de onderwijsgroepen) (90%).

De overige 10% staan op de wijze waarop de student optreedt als gespreksleider en deelneemt aan de discussies tijdens de onderwijsbijeenkomsten.

De docent bepaalt in overleg met het Onderwijsmanagementteam en de studentenadministratie de planning en de examenvorm voor een eventueel inhaalexamen. De examenvorm kan afwijken van de examenvorm die werd gebruikt tijdens de reguliere examenperiode. De planning en examenvorm worden aan de student meegedeeld nadat de aanvraag van een inhaalexamen is goedgekeurd.


Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
Toelichting evaluatievorm In principe blijft de examenvorm dezelfde. Echter, afhankelijk van het aantal deelnemers kan de evaluatievorm bij de tweede kans gewijzigd worden: - beperkt aantal open (drang hek) vragen; - een of meer essay vragen; - volledig meerkeuze; - mondeling examen. De vorm wordt bekendgemaakt op Blackboard voorafgaand aan de herkansing.
 

Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel)
 

Cursus 1:

Subtitel: Europese Integratie Literatuurbundel
Extra info:

 

Verplicht studiemateriaal
 

Blokboek en reader. Het blokboek wordt op Blackboard digitaal ter beschikking gesteld. Een reader met cursusteksten zal ter beschikking worden gesteld via de campus boekhandel. 



Eindcompetenties
bachelor in de rechten
  •  EC 
  • De afgestudeerde bachelor in de rechten heeft volgende algemene competentie: onderkent ethische en sociaal-maatschappelijke aspecten in een juridische context. Hij kan deze aspecten laten meewegen bij het richting geven aan zijn oordeelsvorming.

  •  EC 
  • De afgestudeerde bachelor in de rechten heeft volgende algemene competentie: is in staat zijn eigen aanpak en leerprocessen (in toenemende mate zelfstandig en zelfgestuurd) te plannen en te evalueren en hij doet dit vanuit een ingesteldheid tot levenslang leren.

  •  EC 
  • De afgestudeerde bachelor in de rechten heeft volgende algemene competentie: kan op een actieve en constructieve manier bijdragen aan een gemeenschappelijke doelstelling en dit al dan niet in teamverband (formeel of informeel).

  •  EC 
  • De afgestudeerde bachelor in de rechten heeft volgende algemene competentie: kan op zelfstandige en heldere wijze mondeling en schriftelijk adequaat communiceren over juridische informatie, ideeën, argumenten, problemen en oplossingen. De student maakt hierbij desgevallend gebruik van de meest adequate gespreks- of presentatietechnieken.

  •  EC 
  • De afgestudeerde bachelor in de rechten heeft volgende algemene competentie: toont een kritische attitude en is in staat het recht en juridische standpunten naar waarde te schatten, in vraag te stellen en hierover te reflecteren. Hij kan een argumentatie opbouwen en verdedigen.

  •  EC 
  • De afgestudeerde bachelor in de rechten heeft volgende wetenschappelijk-disciplinaire kennis: heeft (basis)kennis van meta-juridische wetenschappen, waaronder historische, filosofische, sociale en politieke aspecten van het recht en economische beginselen.

  •  EC 
  • De afgestudeerde bachelor in de rechten heeft volgende wetenschappelijk-disciplinaire kennis: heeft inzicht in de problematiek van eenmaking van het recht, in het bijzonder binnen de Europese context.

  •  EC 
  • De afgestudeerde bachelor in de rechten heeft volgende wetenschappelijk-disciplinaire kennis: heeft inzicht in de voortdurende interactie tussen nationaal, supranationaal en internationaal recht.

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
3de bachelorjaar in de rechten J
Schakelprogramma Rechten, jaar 2, verplichte opleidingsonderdelen J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.