Consumentengedrag (2150)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Lieve DOUCE 
  
Lid van het onderwijsteam :Mevrouw Klara VROLIX 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 6,0
  
Periode: semester 2 (6sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


Overgangscurriculum
 
Volgtijdelijkheid
 
   Geen volgtijdelijkheid

Begincompetenties

De student dient over een basiskennis marketing en psychologie te beschikken. Wat betreft marketing gaat dit over kennis van en inzicht in de marketingomgeving, marketingonderzoek (inclusief data-analyse viastatistisch softwareprogramma zoals SPSS), marktsegmentatie, doelgroepbepaling en positionering en de marketinginstrumenten. Voor psychologie gaat het over kennis van waarnemingsprocessen, zelfperceptie en sociale perceptie, sociale beïnvloeding, motivatie en emoties.



Inhoud

Het betreft een overgangscurriculum. Er worden standaard geen contactmomenten voorzien. De student dient enkel deel te nemen aan de evaluatie.

Dit opleidingsonderdeel handelt over de besluitvormingsprocessen van een consument waarbij inzicht wordt verkregen in de bewuste en onbewuste factoren die het gedrag als consument beïnvloeden. De student verwerft in dit opleidingsonderdeel de nodige state-of-the-art kennis, waarbij de consument zowel wordt bekeken als individu (perceptie, leren, motivatie, attitudes,...) alsook als lid van een gemeenschap (peergroep, gezin, (sub)cultuur,...). Daarnaast moet de student zich ook verdiepen in de bevindingen en aanpak van wetenschappelijk onderzoek in dit domein.



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Zelfstudieopdracht (ZSO)  


Evaluatie

Semester 2 (6,00sp)

Evaluatievorm
Mondeling examen100 %
Open vragen

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
 

Verplicht studiemateriaal
 

Lijst van wetenschappelijke artikels (beschikbaar via Blackboard). De docent zal in de lessen aangeven op welke manier deze papers gekend moeten zijn.

 

Aanbevolen literatuur
  Consumer Behaviour: A European Perspective,Solomon, Hogg, Askegaard, Bamossy,7de,Pearson,9781292245454
 

Opmerkingen
 

Het betreft een overgangscurriculum. Er worden standaard geen contactmomenten voorzien. De student dient enkel deel te nemen aan de evaluatie.

Dit opleidingsonderdeel komt niet in aanmerking voor een examencontract.



Eindcompetenties
  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
1ste master handelsingenieur - marketing intelligence J
2de masterjaar handelsingenieur in de beleidsinformatica minor Marketing Intelligence J
2de masterjaar handelsingenieur optie Marketing Intelligence J
Educatieve master in de economie cluster marketing J
master in de handelswetenschappen - marketing management J
master TEW - minor marketing J
master TEW-MAR J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.