Recht en samenleving (2157) |
Onderwijstaal : Nederlands |
Studiepunten: 6,0 | | | Periode: kwartiel 2 (6sp) | | | 2de Examenkans1: Ja | | | Eindcijfer2: Numeriek |
| Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
|
- Studenten kunnen sociaalwetenschappelijke academische teksten begrijpend lezen.
- Studenten kunnen een korte tekst schrijven met een duidelijke structuur en argumentatie op academisch niveau.
- Studenten zijn in staat om effectief samen te werken in groepsverband, taken te verdelen en gezamenlijk tot een eindproduct te komen.
|
|
|
Het opleidingsonderdeel Recht en Samenleving is gericht op het ontwikkelen van een diepgaand begrip van de dynamiek van beleidsvorming en de invloed van maatschappelijke actoren hierop. Het verschaft theoretische inzichten in de twee kernvragen van de rechtssociologie, met name de sociale wording van het recht en de sociale werking van het recht. Hoe worden in een gegeven samenleving maatschappelijke vragen omgezet in rechtsvormen en in welke mate kunnen deze de samenleving wijzigen?
Het aanknopingspunt voor de lessenreeks is het systeemmodel van Easton. Er wordt ingezoomd op het belang van burgerschap, de rol van politieke partijen, de media en het openbaar bestuur in het besluitvormingsproces. Het vak is interdisciplinair opgevat en ontleent inzichten uit de sociologie, de politicologie en de bestuurskunde.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Onderwijsgroep ✔
|
|
|
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Paper ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 25 % |
|
Andere: | De studenten krijgen in groep de opdracht een podcast op te nemen, te
presenteren, mondeling te verdedigen en hierover een syntheseverslag in
te dienen. |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Behoud indien geslaagd voor de opdracht |
|
|
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 75 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Behoud indien geslaagd voor het examen |
|
|
|
|
|
|
|
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | Het is de studenten toegestaan om tijdens het examen de aan het opleidingsonderdeel verbonden reader te raadplegen. |
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student dient zowel deel te nemen aan de groepsopdracht als aan het examen. |
|
|
|
Gevolg | Bij niet-deelname aan één of meer deelaspecten van de evaluatie, zal de student de code N - Niet alle evaluatieonderdelen afgelegd, toegewezen krijgen. |
|
|
|
Extra info | Extra informatie over de evaluatie is door de studenten te raadplegen via Blackboard. De docent bepaalt in overleg met het Onderwijsmanagementteam en de studentenadministratie de planning en de examenvorm voor een eventueel inhaalexamen. De examenvorm kan afwijken van de examenvorm die werd gebruikt tijdens de reguliere examenperiode. De planning en examenvorm worden aan de student meegedeeld nadat de aanvraag van een inhaalexamen is goedgekeurd. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De examenvorm is identiek aan de eerste examenkans. De groepsopdracht
zal in de 2e examenkans een aangepaste individuele vorm aannemen.
Deze aangepaste vorm wordt ten laatste bij het bekendmaken van de
examenresultaten aan de betrokken studenten meegedeeld via Blackboard. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
Cursus 1:
Subtitel: Reader Recht & Samenleving Extra info: Een bundeling van boekhoofdstukken en artikels ter beschikking bij de campus boekhandel. |
|
|
Eindcompetenties master in de rechten
|
- EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft de volgende wetenschappelijk-disciplinaire kennis: heeft inzicht in de recente maatschappelijke ontwikkelingen en het wetenschappelijk onderzoek in het vakgebied. | | - DC
| De student kan actuele ontwikkelingen in de interactie recht/samenleving theoretisch duiden. | | - DC
| De student kan reflecteren over effecten van maatschappelijke veranderingsprocessen voor het functioneren van de overheid en het recht; | | - DC
| De student kan steunende op onderzoeksgegevens die factoren aanwijzen die de implementatie van wetgeving kunnen belemmeren. | | - DC
| De student kan steunende op theorievorming de factoren die maatschappelijke verandering sturen identificeren; | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemeen wetenschappelijke onderzoekscompetentie: kan zelfstandig wetenschappelijk onderzoek verrichten op het niveau van een beginnend onderzoeker, hierover kritisch reflecteren en rapporteren. | | - DC
| De student kan steunende op een literatuurstudie een facet binnen een theoretische dimensie behandeld tijdens dit opleidingsonderdeel analyseren en beargumenteren in de vorm van een paperopdracht. | | | - BC
| | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: is in staat om eigen ideeën, standpunten en oplossingen zowel schriftelijk als mondeling op een adequate manier te communiceren en te presenteren in diverse contexten. Hij is in staat om presentaties te geven en daarbij gebruik te maken van de Engelse en Franse (rechts)taal. | | - DC
| De student kan op een onderbouwde manier zijn standpunt over verschillende dimensies binnen de interactie justitie/samenleving construeren en daarover op de gepaste wijze communiceren, zowel mondeling tijdens een onderwijsgroep als in een paper (in dit opleidingsonderdeel enkel in het Nederlands). | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: kan de verschillende belanghebbenden en hun specifieke belangen in een complexe probleemstelling identificeren en deze integreren in zijn eigen redenering en aanpak. | | - DC
| De student kan het belang en de identiteit van maatschappelijke filters in de beleidsvoering situeren; | | - DC
| De student kan het meerlagige karakter van de overheid en de complexiteit van de besluitvorming expliciteren. | | - DC
| De student kan het recht plaatsen in een maatschappelijk input/output model; | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: onderkent ethische en sociaal maatschappelijke aspecten in een juridische context, kan er kritisch over reflecteren en kan op basis van ethische aspecten en met in acht neming van zijn verantwoordelijkheden als jurist richting geven aan zijn oordeelsvorming. | | - DC
| De student kan het gegeven dat maatschappelijke ongelijkheid ook doorweegt op het justitiebeleid en de toegankelijkheid van justitie verklaren; |
|
|
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
Aangeboden in | Tolerantie3 |
1ste masterjaar in de rechten
|
J
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.
|
|