Consumentenrecht (2163)

  
Coördinerend verantwoordelijke :De heer Christopher BORUCKI 
  
Lid van het onderwijsteam :Mevrouw Estelle Valentine IRAMBONA 
 Mevrouw Melissa KEKENBOSCH 
 Mevrouw Monica SCHELLEMANS 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 6,0
  
Periode: kwartiel 2 (6sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Volgtijdelijkheid
 
   Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
  Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
    Law of the Internal Market (1889) 6.0 stptn
    Ondernemingsrecht, met inbegrip van het vennootschapsrecht (1888) .0 stptn
 

Begincompetenties

Het vak consumentenrecht bouwt voort op de vakken privaat- en economisch recht en Europees recht uit de bacheloropleiding. Kennis van de basisbeginselen van het verbintenissenrecht, het ondernemingsrecht en het Europees recht wordt verondersteld. Daarnaast hebben studenten belangstelling voor ontwikkelingen binnen het consumentenrecht (duurzaamheid, digitale economie, enz.). 



Inhoud

De nationale en Europeesrechtelijke bescherming van de consument neemt gestadig toe en wordt steeds complexer. Dit leerstuk is bij uitstek interdisciplinair met een duidelijke Euro­peesrechtelijke component. In contracten met de consument rijzen vragen die raken aan het han­dels(praktijken)recht, het insolventierecht, de bijzon­dere overeenkom­sten, het verbintenissenrecht (onrechtmatige bedin­genleer, nietigheidssanc­tie) en het gerechtelijk recht (o.a. stakingsverbod). Door een rechtsver­gelijkende analyse van het statuut van het consumentenrecht in de nationale en de Europese wetgeving en van de beschermings­mechanismen die bijzon­dere wetgeving dan wel het gemeen verbintenis­sen­recht (via recht­spraak en rechtsleer) bieden, wordt in het blok Consumentenrecht onderzocht hoe het (contracten-)recht zich verhoudt tot zwakkere rechtsgenoten.

- Bescherming van de consument

- Beschermingsmechanismen

- Onrechtmatige bedingenleer

- E-commerce

- Handelspraktijken

- Gegevensbescherming

- Duurzame consumptie

- Handhaving en sanctionering



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Onderwijsgroep  


Evaluatie

Kwartiel 2 (6,00sp)

Evaluatievorm
Schriftelijk examen100 %
Gesloten-boek
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie
ToelichtingDe extra wettenbundel mag gebruikt worden.
Extra infoDe docent bepaalt in overleg met het Onderwijsmanagementteam en de studentenadministratie de planning en de examenvorm voor een eventueel inhaalexamen. De examenvorm kan afwijken van de examenvorm die werd gebruikt tijdens de reguliere examenperiode. De planning en examenvorm worden aan de student meegedeeld nadat de aanvraag van een inhaalexamen is goedgekeurd.

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
 

Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel)
 

Cursus 1:

Subtitel: Wetgevingsbundel Consumentenrecht
Extra info:

Cursus 2:

Subtitel: Blokboek Consumentenrecht
Extra info:

 

Verplicht studiemateriaal
 

Bijkomende lectuur op Blackboard (rechtspraak/rechtsleer) tenzij anders meegedeeld

 

Aanbevolen literatuur
 

Handboek 1:
European Consumer Law, Norbert Reich; Hans-Wolfgang Micklitz; Peter Rott; Klaus Tonner, 2de editie, Intersentia

ISBN: 9781780680866

Handboek 2:
Handboek Consumentenbescherming en Handelspraktijken, Steennot Reinhard; Sofie Dejonghe, Intersentia

ISBN: 9789050956949
Beschikbaar als e-book: https://www-jurisquare-be.bib-proxy.uhasselt.be/nl/book/9789050956949/in dex.html

 

Aanbevolen studiemateriaal
 

Tijdschriften uit het vakgebied

-         Droit de la consommation/Consumentenrecht (DCCR)

-         Jaarboek Marktpraktijken, Intellectuele eigendom en Mededinging (Jb. Hand. en Med.)

-        Tijdschrift voor consumentenrecht en handelspraktijken (TvC)

-         Common Market Law Review (CMLR)

-         Journal of European Consumer and Market Law (EUCmL)



Eindcompetenties
master in de rechten
  •  EC 
  • De afgestudeerde master in de rechten heeft de volgende wetenschappelijk disciplinaire kennis: hij heeft een gespecialiseerde wetenschappelijk disciplinaire kennis van en inzicht in de leerstukken en systematiek van de rechtsgebieden behorende tot de gekozen afstudeerrichtingvan de masteropleiding, mede vanuit Europees en rechtsvergelijkend perspectief. Hij kan deze kennis, inzichten en systematiek(en) toepassen, mede vanuit Europees en rechtsvergelijkend perspectief.

     
  •  DC 
  • Van de studenten wordt verwacht dat zij de kennis die hen werd bijgebracht uit de rechtstakken contractenrecht (consumentenkoop, productaansprakelijkheid, ...), Europees recht en IPR uit de basisvakken goed onder de knie hebben. Consumentenrecht tracht verdieping te brengen in deze rechtstakken door in te gaan op de specifieke aspecten, zoals het herroepingsrecht, verkoop op afstand/buiten onderneming, invloed van het Europese recht op het consumentenrecht, grensoverschrijdende consumentengeschillen,.. De student is in staat om verbanden te leggen tussen de diverse rechtstakken (Europees recht, gerechtelijk recht, contractenrecht, Internationaal privaatrecht) zodat sprake is van een intradisciplinaire aanpak.
  •  EC 
  • De afgestudeerde master in de rechten heeft de volgende wetenschappelijk-disciplinaire kennis: heeft inzicht in de recente maatschappelijke ontwikkelingen en het wetenschappelijk onderzoek in het vakgebied.

     
  •  DC 
  • Door het bespreken/aanreiken van de meest recente wetgeving, rechtspraak en rechtsleer binnen het consumentenrecht, krijgt de student zicht op de meest recente stand van zaken en is hij ook in staat dat verhaal te reproduceren. De terugkoppeling naar de actualiteit zorgt er ook voor dat de student voeling heeft met de ingevulde leemtes uit het verleden en ook inziet waar de tekorten/problemen zich op vandaag nog voordoen.
  •  EC 
  • De afgestudeerde master in de rechten heeft de volgende wetenschappelijk-disciplinaire kennis: hij heeft inzicht in de problematiek van eenmaking van het recht, in het bijzonder binnen de Europese context.

     
  •  DC 
  • De student is vertrouwd met het begrip harmonisatie, de verschillende harmonisatievormen en kent de gevolgen van harmonisatie voor het nationaal recht. Vereist is evenwel dat de student de Europese geharmoniseerde wetgeving ook weet toe te passen bij casussen en inziet wat de impact van (een onvolledige) eenmaking is op nationaal niveau.
  •  EC 
  • De afgestudeerde master in de rechten heeft de volgende wetenschappelijk-disciplinaire kennis: hij heeft inzicht in de voortdurende interactie tussen nationaal, supranationaal en internationaal recht.

     
  •  DC 
  • De student kan zich een weg banen in de grote hoeveelheid aan consumentenwetgeving op nationaal en Europees niveau. De student weet ook hoe de wetten zich tegenover elkaar verhouden en wat de impact is van Europese initiatieven op nationaal niveau. Bij de analyse van een casus en het zoeken naar een oplossing hanteert de student deze wetgeving en ziet hij ook in waar onverenigbaarheden zich voordoen.
  •  EC 
  • De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemeen wetenschappelijke onderzoekscompetentie: kan kritisch en op zelfstandige wijze omgaan met verschillende (digitale) bronnen van het juridische vakgebied, zowel Nederlandstalige, Franstalige als Engelstalige bronnen.

     
  •  DC 
  • De student krijgt zowel Nederlandstalig als Frans- en Engelstalig bronnenmateriaal aangereikt via het blokboek en Blackboard. De student moet deze teksten zelfstandig lezen/verwerken met het oog op de voorbereiding van het hoorcollege en de OG's. De inhoud van de tekst behoort tot leerstof die moet kunnen worden toegepast.
  •  EC 
  • De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemeen wetenschappelijke onderzoekscompetentie: kan wetgevingen, rechtspraak, rechtsleer en andere juridische teksten analyseren, interpreteren en verantwoord aanwenden.

     
  •  DC 
  • Het oplossen van casussen staat volledig in het teken van het gebruik van wetteksten (toepassing correcte rechtsregel) en het toepassen van de bevindingen die in het bronnenmateriaal (rechtsleer, rechtspraak) voorkomen om te komen tot een grondige analyse van de casus en het aanreiken van (diverse) oplossingen. Door het gebruik van rechtspraak/rechtsleer ziet de student ook in dat recht niet 'zwart/wit' is, maar dat veel casussen zich in de grijze zone bevinden waar interpretatie van groot belang is.
  •  EC 
  • De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: is in staat om de verschillende elementen en de relevante rechtsregels in een complexe probleemstelling te detecteren en een of meerdere adequate oplossingsstrategieën te selecteren, zijn keuze te verantwoorden en de gekozen oplossingstrategie(ën) toe te passen.

     
  •  DC 
  • De student kan een consumentenrechtelijke casus analyseren en probleemstellingen formuleren om aan de hand van de geziene wetgeving, rechtsleer en rechtspraak een oplossing naar voor te schuiven. De student houdt daarbij rekening met de huidige stand van zaken, maar eveneens met de mogelijke evoluties die zich kunnen voordoen in de toekomst. Daarbij vormt hij ook zijn mening rond het probleem/de oplossing en geeft hij aan welke belangen gemoeid zijn in het conflict.
  •  EC 
  • De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: is in staat om eigen ideeën, standpunten en oplossingen zowel schriftelijk als mondeling op een adequate manier te communiceren en te presenteren in diverse contexten. Hij is in staat om presentaties te geven en daarbij gebruik te maken van de Engelse en Franse (rechts)taal.

     
  •  DC 
  • De schriftelijke vaardigheid om eigen ideeën, standpunten en oplossingen naar voor te brengen wordt verder ontwikkeld bij het voorbereiden van casussen voor de onderwijsgroep. De mondelinge vaardigheid wordt geoefend bij interactieve hoorcolleges en wanneer de student gevraagd wordt een bepaalde casus toe te lichten, een (begin van) analyse naar voor te brengen en te duiden met een schema in de onderwijsgroepen. De studenten leren in deze gevallen communiceren ten aanzien van vakgenoten/peers en leren eveneens standpunten/ideeën van anderen op een positieve manier verwerken. Engels en Frans komen hierbij passief aan bod.
  •  EC 
  • De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: is zich bewust van het belang van onderhandeling en bemiddeling; heeft inzicht in diverse onderhandelings- en bemiddelingstechnieken en weet de basistechnieken adequaat toe te passen.

     
  •  DC 
  • De student krijgt inzicht in het leerstuk van de alternatieve geschillenmechanismen in het consumentenrecht. Zowel Europese als nationale initiatieven rond onderhandeling/bemiddeling worden beklemtoond. Mede in het kader van de 'belangenanalyse' van de diverse actoren in een (grensoverschrijdende) consumentenrechtelijke casus, beogen wij de student in het kader van de onderhandeling en bemiddeling te laten inzien dat conflictoplossing van groot belang is. Hij weet tot welke instanties de consument/de onderneming zich kan richten. Hij krijgt inzicht in de stand van zaken en weet ook welke initiatieven hangende zijn.
  •  EC 
  • De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: kan de verschillende belanghebbenden en hun specifieke belangen in een complexe probleemstelling identificeren en deze integreren in zijn eigen redenering en aanpak.

     
  •  DC 
  • De student kan bij de analyse van een casus waarin diverse aspecten van het consumentenrecht aan bod komen de belangen van de verschillende actoren (consument, onderneming) onderscheiden. Ook de ratio van de toegepaste wetgeving wordt besproken in het licht van die (te verzoenen) belangen. Er wordt verwacht dat die ratio ook meegenomen wordt bij het oplossen van casussen.
  •  EC 
  • De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: onderkent ethische en sociaal maatschappelijke aspecten in een juridische context, kan er kritisch over reflecteren en kan op basis van ethische aspecten en met in acht neming van zijn verantwoordelijkheden als jurist richting geven aan zijn oordeelsvorming.

     
  •  DC 
  • De student leert de ethische en sociaal maatschappelijke aspecten die aan bod komen in het consumentenrecht integreren in zijn kritisch, juridisch onderbouwde redenering. Dit niet alleen bij de voorbereiding van de oefeningen voor de onderwijsgroepen, maar ook in de hoorcolleges waar de studenten worden aangemoedigd om de ethische en sociaal maatschappelijke aspecten waarmee zij eerder werden geconfronteerd, toe te passen op nieuwe situaties/voorbeelden.
  •  EC 
  • De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: toont een kritische attitude en is in staat het recht en de verschillende juridische standpunten in kaart te brengen, kritisch te benaderen en zo te komen tot een eigen juridisch onderbouwd oordeel.

     
  •  DC 
  • In de OG's vormen de casussen aanleiding tot het opwerpen van nieuwe voorbeelden, eigen ervaringen. De terugkoppeling van de theoretische 'rechtsregel' naar de praktijk (welke vormen van reclame zie je wel in het straatbeeld, wordt de sperperiode strikt nageleefd, enz.) is van groot belang om de kritische ingesteldheid van de student levendig te houden.
 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
2e masterjaar in de rechten: rechten - corporate J
2e masterjaar in de rechten: rechten - private J
master rechten OR J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.