Compilers (2167)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Jan VAN DEN BUSSCHE 
  
Lid van het onderwijsteam :De heer Arthur JANSEN 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 6,0
  
Periode: semester 1 (6sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Volgtijdelijkheid
 
   Geen volgtijdelijkheid

Inhoud

De studenten hebben inzicht in de concepten en technieken die fundamenteel zijn voor de architectuur van een compiler.

Zo gaan we in op aspecten zoals lexicale analyse; parsing; abstract syntax; type checking; vertaling in intermediate code; instruction selection; liveness analyse; en register allocation.

Tijdens de praktische oefeningen bouwt de student een concrete compiler.



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Responsiecollege  
Werkzittingen  


Evaluatie

Semester 1 (6,00sp)

Evaluatievorm
Schriftelijk examen50 %
Gesloten-boek
Ander examen50 %
Andere:Project
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
Voorwaarden

De student moet minstens 50% hebben behaald op het schriftelijk examen en minstens 50% op het project om voor het opleidingsonderdeel te kunnen slagen.

Gevolg

Als niet aan de voorwaarde wordt voldaan, en de som van de scores (op 10) van schriftelijk examen en van project is minstens 10, wordt deze som afgetopt op 9.


Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
 

Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel)
 

Cursus 1:

Subtitel: cursusmateriaal Compilers
Extra info:

 

Aanbevolen literatuur
  Modern Compiler Implementation in C,Andrew W. Appel,Cambridge University Press,9780521607650

Compilers: Principles, Techniques, and Tools,Alfred V. Aho; Monica S. Lam; Ravi Sethi; Jeffrey D. Ullman,Pearson,9780321486813


Eindcompetenties
master in de informatica
  •  EC 
  • EC 1: De afgestudeerde heeft op het gebied van informatica inzicht in de belangrijkste technologische ontwikkelingen en de onderliggende wetenschappelijke principes.

  •  EC 
  • EC 4: De afgestudeerde houdt rekening met de limieten van de informatica, zoals het bestaan van onbeslisbaarheid, en met het bestaan van belangrijke onopgeloste problemen in de informatica, zoals het P=NP vraagstuk.

  •  EC 
  • EC 5: De afgestudeerde kan zelfstandig een complex informaticaprobleem modelleren, de nodige abstracties invoeren, de oplossing gestructureerd beschrijven en implementeren, en ten slotte tegenover de stakeholders argumenteren waarom de gekozen oplossing en de bijhorende implementatie voldoen aan de gestelde specificaties.

  •  EC 
  • EC 7: De afgestudeerde is in staat om informatie kritisch te analyseren en te evalueren, en op een efficiënte manier te verwerken.

  •  EC 
  • EC 8: De afgestudeerde is in staat om informatie, ideeën en oplossingen te communiceren naar een publiek bestaande uit collega's informatici maar ook naar niet-specialisten door zich op het juiste abstractieniveau uit te drukken.

  •  EC 
  • EC 9: De afgestudeerde is in staat om op heldere wijze zowel mondeling als schriftelijk te rapporteren over haar/zijn werk in een nationale en internationale context.

  •  EC 
  • EC 12: De afgestudeerde kan kritisch reflecteren over het eigen handelen, hierover verantwoording afleggen en zichzelf bijsturen waar nodig.

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
1ste masterjaar in de informatica J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.