| Onderwijstaal : Nederlands |
| Studiepunten: 6,0 | | | | Periode: semester 1 (6sp)  | | | | | 2de Examenkans1: Ja | | | | | Eindcijfer2: Numeriek |
| | | Examencontract: niet mogelijk |
|
Volgtijdelijkheid
|
| |
|
Geen volgtijdelijkheid
|
|
|
De student is vertrouwd met basisprincipes van bewijsvoering, zoals directe bewijsvoering, indirecte bewijsvoering en inductieve bewijsvoering.
De student kent basisbegrippen uit de wiskunde zoals functies en verzamelingen.
|
|
|
|
De cursus vangt aan met een opfrissing, aanvulling en verdieping van complexe getallen en calculus in één veranderlijke.
De student kent de basisbegrippen van deze calculus, zoals: afgeleide en de meetkundige interpretatie ervan, kettingregel, toepassing op verloop van functies, minimum en maximum. Daarna volgen Taylor benadering en toepassingen ervan zoals de Newton-Raphson methode en voortplanting van fouten.
Vervolgens wordt integratie in één dimensie besproken. We eindigen het stuk over calculus in een veranderlijke met de bespreking van parametrische functies, het berekenen van de booglengte en een kleine introductie tot Fourier analyse.
Er volgt een inleiding in de calculus in verscheidene veranderlijken: partiële afgeleide, gradiënt, lineaire en kwadratische benaderingen van afleidbare functies en niveaulijn.
De student kan eenvoudige redeneringen en bewijsvoeringen begrijpen en opbouwen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Semester 1 (6,00sp)
|
| Extra info | Beoordeeld wordt: beheersing van en inzicht in de materie, vaardigheid om de leerstof toe te passen op vraagstukken. Het behoorlijk kunnen formuleren van een antwoord is eveneens een element van de beoordeling. |
|
Tweede examenkans
| Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
| Verplichte handboeken (boekhandel) |
| |
Handboek 1:
Mathematical Techniques, D.W.Jordan & P. Smith, 4th 2008, Oxford University Press
ISBN: 9780199282012 |
|
|
Eindcompetenties bachelor in de informatica
|
- EC
| De afgestudeerde bachelor informatica kan gefundeerd redeneren, abstraheren en formaliseren, gebruik makend van kennis van en inzicht in de wiskundige basis van de informatica. | | | - DC
| De student kan basisbegrippen en -eigenschappen uit de wiskunde reproduceren, verklaren en toepassen. | | | - DC
| De student kan basisbegrippen en -eigenschappen uit de wiskunde toepassen bij het construeren van informatica-oplossingen. | | | - DC
| De student kan een correcte logische redenering opbouwen. | - EC
| De afgestudeerde bachelor informatica kan het oplossen van problemen algoritmisch benaderen en is vertrouwd met diverse programmeerparadigma's, -technieken en -methoden. | | | - DC
| De student begrijpt de principes van computationeel denken en kan deze toepassen bij het programmeren. | | | - DC
| De student kan algoritmen implementeren in een programma. | | | - DC
| De student kan redeneren over de correctheid van een algoritme. |
|
|
|
| | EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
| Aangeboden in | Tolerantie3 |
|
2de bachelorjaar in de informatica
|
J
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
| 2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.
|
|