| Onderwijstaal : Nederlands |
| Studiepunten: 6,0 | | | | Periode: kwartiel 2 (6sp)  | | | | | 2de Examenkans1: Ja | | | | | Eindcijfer2: Numeriek |
|
Volgtijdelijkheid
|
| |
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
| |
| |
| |
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
| |
|
Bestuursrecht (3845)
|
4.0 stptn |
| |
|
|
- De student is vertrouwd met de wijze waarop België vanuit staatsrechtelijk oogpunt is georganiseerd.
- De student kan op algemene wijze de respectievelijke bevoegdheden van de hoven en rechtbanken, bestuursrechtscolleges en het Grondwettelijk Hof van elkaar onderscheiden.
- De student is in staat om zich de inhoud van vonnissen en arresten van de (hoogste) rechtscolleges in onze rechtsorde eigen te maken en deze rechtspraak vlot door te nemen en te analyseren.
- De student kan op zelfstandige basis relevante bronnen (wetgeving, rechtspraak en literatuur) vinden bij het voeren van onderzoek over een actueel juridisch vraagstuk of thema.
- De student is in staat om relevante verbanden te leggen tussen de politieke en maatschappelijke actualiteit, enerzijds, en de leerstof van juridische opleidingsonderdelen, anderzijds.
- De student beheerst een basiskennis van het Frans en Engels.
|
|
|
|
Het vak Omgevingsrecht gaat in op de hoofdlijnen van zowel milieurecht als ruimtelijkordeningsrecht, waarbij de toenemende interferenties tussen beide domeinen worden beklemtoond. Het instrumentendebat en zijn belang voor de doelmatigheid endoeltreffendheid van de beleidsvoering vormen een sokkel voor de bespreking van de materie. De rode draden in de selectie en behandeling van de thema’s die aan bod komen,zijn tijdsbestendigheid en praktijkrelevantie.
In de eerste plaats gaat aandacht naar de grondslagen van het milieurecht, die in hoge mateinternationaal en Europeesrechtelijk zijn geïnspireerd. De basisbeginselen van het omgevingsrecht worden onder meer vanuit deze context toegelicht. Er wordt ook ingegaan opde bevoegdheidsverdeling inzake omgevingsbeleid binnen België.
Vervolgens komt het planningsinstrument aan bod (milieuplannen en ruimtelijkebeleidsplannen en uitvoeringsplannen). Ruimtelijke beleidsplannen en uitvoeringsplannen, op te maken op diverse beleidsniveaus, worden gesitueerd als kader voor hetvergunningenbeleid.Aansluitend wordt het omgevingsvergunningensysteem in detail toegelicht, met inbegrip van demilieueffectenrapportage.
Verdere thema’s die aandacht krijgen, omvatten onder meer de toegang tot milieu-informatie, burgerparticipatie bij omgevingsprojecten, bodembescherming, de bescherming tegen een gevaarlijke klimaatopwarming, natuurbehoud en de bestuursrechtelijke enstrafrechtelijke handhaving van het omgevingsrecht. Sleutelwoorden: - Milieuhygiënerecht - Natuurbehoudsrecht - Ruimtelijke ordening - Plannen en vergunningen - Klimaatrecht - Handhaving
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
|
Onderwijsgroep ✔
|
|
|
|
Kwartiel 2 (6,00sp)
|
| Extra info | De docent bepaalt in overleg met het Onderwijsmanagementteam en de studentenadministratie de planning en de examenvorm voor een eventueel inhaalexamen. De examenvorm kan afwijken van de examenvorm die werd gebruikt tijdens de reguliere examenperiode. De planning en examenvorm worden aan de student meegedeeld nadat de aanvraag van een inhaalexamen is goedgekeurd. |
|
Tweede examenkans
| Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
| Verplichte handboeken (boekhandel) |
| |
Handboek 1:
Milieurecht in kort bestek, Carole M. Billiet, Anna Vanhellemont en Bernard Vanheusden, 2023, Intersentia, 323 p. |
|
 
|
| Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
| |
Cursus 1:
Subtitel: Blokboek Extra info:
Cursus 2:
Subtitel: Wettenbundel Extra info: |
|
|
Eindcompetenties master in de rechten
|
- EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft de volgende wetenschappelijk disciplinaire kennis: hij heeft een gespecialiseerde wetenschappelijk disciplinaire kennis van en inzicht in de leerstukken en systematiek van de rechtsgebieden behorende tot de gekozen afstudeerrichtingvan de masteropleiding, mede vanuit Europees en rechtsvergelijkend perspectief. Hij kan deze kennis, inzichten en systematiek(en) toepassen, mede vanuit Europees en rechtsvergelijkend perspectief. | | | - DC
| De student kan de leerstof behorende tot het omgevingsrecht in de ruime zin van het woord toepassen in vergelijkbare casussen en kan verbanden leggen tussen de themas van het omgevingsrecht binnen een gewenste/voortschrijdende integratie. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft de volgende wetenschappelijk-disciplinaire kennis: heeft inzicht in de recente maatschappelijke ontwikkelingen en het wetenschappelijk onderzoek in het vakgebied. | | | - DC
| De student volgt de actualiteit en de snel evoluerende ontwikkelingen inzake omgevingsrecht op de voet en kan ze duiden vanuit recente vakliteratuur. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft de volgende wetenschappelijk-disciplinaire kennis: hij heeft inzicht in de voortdurende interactie tussen nationaal, supranationaal en internationaal recht. | | | - DC
| De student kan, voor wat het subthema milieurecht aangaat, complexe casussen op het snijvlak van internationaal, nationaal en gewestelijk recht oplossen.De student kan de onderlinge verbanden tussen internationaal, nationaal en gewestelijk recht beschrijven en integreren in een casus. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemeen wetenschappelijke onderzoekscompetentie: kan kritisch en op zelfstandige wijze omgaan met verschillende (digitale) bronnen van het juridische vakgebied, zowel Nederlandstalige, Franstalige als Engelstalige bronnen. | | | - DC
| De student kan het benodigde bronnenmateriaal, dat vaak tot stand kwam op internationaal en Europees niveau opzoeken en kan hier actief mee omgaan. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemeen wetenschappelijke onderzoekscompetentie: kan wetgevingen, rechtspraak, rechtsleer en andere juridische teksten analyseren, interpreteren en verantwoord aanwenden. | | | - DC
| De student kan, met het oog op het formuleren van oplossingen wetgeving, rechtspraak, rechtsleer, analyseren, interpreteren en benutten. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: is in staat om de verschillende elementen en de relevante rechtsregels in een complexe probleemstelling te detecteren en een of meerdere adequate oplossingsstrategieën te selecteren, zijn keuze te verantwoorden en de gekozen oplossingstrategie(ën) toe te passen. | | | - DC
| De student bestudeert complexe casussen, en gerechtelijke uitspraken, kan een juridische oplossing voor een concreet probleem formuleren dan wel anticiperen op een gerechtelijke uitspraak. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: is in staat om eigen ideeën, standpunten en oplossingen zowel schriftelijk als mondeling op een adequate manier te communiceren en te presenteren in diverse contexten. Hij is in staat om presentaties te geven en daarbij gebruik te maken van de Engelse en Franse (rechts)taal. | | | - DC
| De student kan een redenering inzake omgevingsrecht zowel hoorcolleges en onderwijsbijeenkomsten als het mondeling examen adequaat uiteenzetten. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: is zich bewust van het belang van onderhandeling en bemiddeling; heeft inzicht in diverse onderhandelings- en bemiddelingstechnieken en weet de basistechnieken adequaat toe te passen. | | | - DC
| De student kent de rol van onderhandelen en bemiddelen in het omgevingsrecht. Hij heeft een inzicht in de technieken eigen aan het omgevingsrecht en kan deze toepassen in concrete cases. | | | - DC
| De student kent de rol van onderhandelen en bemiddelen in het omgevingsrecht. Hij heeft een inzicht in de technieken eigen aan het omgevingsrecht en kan deze toepassen in concrete cases. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: kan de verschillende belanghebbenden en hun specifieke belangen in een complexe probleemstelling identificeren en deze integreren in zijn eigen redenering en aanpak. | | | - DC
| De student kan in een debat over dossiers inzake betwistingen die verband houden met (weigeringen van) milieu- en stedenbouwkundige vergunningen waarbij bv ook derden betrokken zijn, het algemeen belang en de standpunten van verschillende partijen analyseren, interpreteren en in zijn eigen redenering en aanpak integreren. | | | - DC
| De student kan in een debat over dossiers inzake betwistingen die verband houden met weigeringen van omgevingsvergunningen waarbij eventueel ook derden betrokken zijn, het algemeen belang en de standpunten van verschillende partijen analyseren, interpreteren en in zijn eigen redenering en aanpak integreren. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: onderkent ethische en sociaal maatschappelijke aspecten in een juridische context, kan er kritisch over reflecteren en kan op basis van ethische aspecten en met in acht neming van zijn verantwoordelijkheden als jurist richting geven aan zijn oordeelsvorming. | | | - DC
| De student kan bij de bespreking van casussen en arresten die betrekking hebben op opmaak van plannen, afleveren van vergunningen, handhaving zowel ethische als sociaal-maatschappelijke waardeoordelen kritisch analyseren en integreren, rekening houdend met de wenselijkheid van een verdere integratie tussen beide deeldomeinen van het omgevingsrecht. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: toont een ingesteldheid tot levenslang leren. | | | - DC
| De student kan binnen het disparate en snel wijzigende internationaal, Europees, federaal en gewestelijk bronnenarsenaal opzoekingen verrichten.De student kan uitleggen hoe hij binnen het rechtsgebied van het omgevingsrecht up-to-date kan blijven en waarom dit belangrijk is. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: toont een kritische attitude en is in staat het recht en de verschillende juridische standpunten in kaart te brengen, kritisch te benaderen en zo te komen tot een eigen juridisch onderbouwd oordeel. | | | - DC
| De student leest artikels, processtukken en casussen op kritische wijze, bestudeert standpunten van overheid en burger en vormt zich een oordeel over de impact van vervuiling, beperkingen aan eigendomsrecht. |
|
|
|
| | EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
| Aangeboden in | Tolerantie3 |
|
2de masterjaar in de rechten: overheid en recht
|
J
|
|
keuze master voor corporate (UH)
|
J
|
|
keuze master voor private (UH)
|
J
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
| 2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.
|
|