Cultuurwetenschappen 2 (2325) |
Onderwijstaal : Nederlands |
Studiepunten: 5,0 | | | Periode: semester 1 (5sp) | | | 2de Examenkans1: Ja | | | Eindcijfer2: Numeriek |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Deze cursus bouwt verder op de leerstof gezien in de vakken Cultuurwetenschappen 1A en Cultuurwetenschappen 1B. Kennis van die leerstof strekt tot aanbeveling.
|
|
|
Deze cursus behandelt het brede veld van architectuur – gebouwen, interieurs, kunstwerken en stedelijke ruimtes – doorheen de 20eeeuw.
Hoewel de lessen chronologisch zijn opgebouwd en het zwaartepunt ligt bij de West-Europese architectuurproductie, benadrukt deze lessenreeks vooral de connecties, interacties en uitwisseling op een globale schaal. Tijdens activerende hoorcolleges worden studenten uitgenodigd om te reflecteren over de intellectuele, historische, politieke en sociale context waarin (interieur)architectuur tot stand komt.
Aan de hand van gedetailleerde analyses van het ontwerp – via grondplannen, doorsnedes, axonometrieën, foto’s en bewegend beeld – staan we stil bij aspecten van ruimtelijkheid en beleving, functie, constructie, gebruik en context. Naast het standpunt van de ontwerper, worden dus ook de eisen van de opdrachtgever en de beleving van de gebruiker in rekening gebracht.
Deze cursus overlapt grotendeels met het vak Geschiedenis van de Interieurarchitectuur (2 BA Interieurarchitectuur). De twee extra studiepunten ten opzichte van het vak Geschiedenis van de Interieurarchitectuur worden ingevuld met een aantal seminaries over de geschiedenis van de stedenbouw, gelinkt aan de architectuur (deel enkel voor de studenten architectuur).
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Onderwijsleergesprek ✔
|
|
|
Paper ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
Seminarie ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 5,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 25 % |
|
Andere: | permanente evaluatie gekoppeld aan de seminaries |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Indien een student minstens 10/20 behaalt voor de permanente evaluatie,
wordt - zonder tegenbericht van de student - het deelcijfer van dit
onderdeel standaard overgedragen naar de 2de examenkans. |
|
|
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 75 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Indien een student minstens 10/20 behaalt voor het schriftelijk examen,
wordt - zonder tegenbericht van de student - het deelcijfer van het
examen standaard overgedragen naar de 2de examenkans. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Deelname en actieve medewerking aan de seminaries vormen een verplicht onderdeel van de evaluatie.
De student dient zowel voor de permanente evaluatie i.k.v. de seminaries als voor het examen minimum 10/20 te behalen om voor het totale opleidingsonderdeel te kunnen slagen. |
|
|
|
Gevolg | In geval van ongewettigde afwezigheid en/of onvoldoende deelname aan de seminaries krijgt de student een 0 voor dit onderdeel.
Wanneer de student op een deel van dit opleidingsonderdeel (de permanente evaluatie i.k.v. de seminaries of examen) minder dan 10/20 behaalt, wordt dit laagste cijfer het eindcijfer van dit opleidingsonderdeel voor de betreffende examenkans, en moet hij/zij dit deel sowieso hernemen. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
De lessen worden gegeven op basis van powerpointvoorstellingen die op Blackboard ter beschikking gesteld worden |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Architecture since 1400,Kathleen James-Chakraborty,University of Minnesota Press,2014
A Global History of Architecture,Ching, F.D.K., Jarzombek, M. Prakash, V.,Wiley
The Future of Architecture since 1889,Jean-Louis Cohen,Phaidon,2012
Moderne architectuur. Een kritische geschiedenis,Kenneth Frampton,SUN,1985 |
|
|
Eindcompetenties bachelor in de architectuur
|
- EC
| De student heeft inzicht in de rol en betekenis van architectuur in de samenleving en kan via architectuur in dialoog treden over ethische, culturele, maatschappelijke en esthetische kwesties. | - EC
| De student kan kritisch, onderbouwd en met een sterke beeldende en ruimtelijke gevoeligheid reflecteren over de bestaande omgeving en ingrepen hierin. | - EC
| De student kan zelfstandig en in team opdrachten managen in de tijd, in functie van een onderzoek/ontwerp. |
|
|
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
Aangeboden in | Tolerantie3 |
2de bachelorjaar in de architectuur
|
J
|
schakelprogramma architectuur jaar 1
|
J
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.
|
|