De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





Cultuurwetenschappen 2 (2325)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Koenraad VAN CLEEMPOEL 
  
Co-titularis :dr. Marie MOORS 
  
Met medewerking van :Mevrouw Marieke SWERTS 
 De heer Marlon KNUTS 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 5,0
  
Periode: semester 1 (5sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Volgtijdelijkheid
 
   Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 

Begincompetenties

Deze cursus bouwt verder op de leerstof gezien in de vakken Cultuurwetenschappen 1A en Cultuurwetenschappen 1B. Kennis van die leerstof strekt tot aanbeveling.



Inhoud

Deze cursus behandelt het brede veld van architectuur – gebouwen, interieurs, kunstwerken en stedelijke ruimtes – doorheen de 20eeeuw.

Hoewel de lessen chronologisch zijn opgebouwd en het zwaartepunt ligt bij de West-Europese architectuurproductie, benadrukt deze lessenreeks vooral de connecties, interacties en uitwisseling op een globale schaal. Tijdens activerende hoorcolleges worden studenten uitgenodigd om te reflecteren over de intellectuele, historische, politieke en sociale context waarin (interieur)architectuur tot stand komt.

Aan de hand van gedetailleerde analyses van het ontwerp – via grondplannen, doorsnedes, axonometrieën, foto’s en bewegend beeld – staan we stil bij aspecten van ruimtelijkheid en beleving, functie, constructie, gebruik en context. Naast het standpunt van de ontwerper, worden dus ook de eisen van de opdrachtgever en de beleving van de gebruiker in rekening gebracht. 

Deze cursus overlapt grotendeels met het vak Geschiedenis van de Interieurarchitectuur (2 BA Interieurarchitectuur). De twee extra studiepunten ten opzichte van het vak Geschiedenis van de Interieurarchitectuur worden ingevuld met een aantal seminaries over de geschiedenis van de stedenbouw, gelinkt aan de architectuur (deel enkel voor de studenten architectuur).



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Werkzittingen  
Werkvormen  
Discussies /debat  
Groepswerk  
Huiswerktaken  
Oefeningen  
Onderwijsleergesprek  
Paper  
Presentatie  
Seminarie  


Evaluatie

Periode 1    Studiepunten 5,00

Evaluatievorm
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode25 %
Andere:permanente evaluatie gekoppeld aan de seminaries
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaarIndien een student minstens 10/20 behaalt voor de permanente evaluatie, wordt - zonder tegenbericht van de student - het deelcijfer van dit onderdeel standaard overgedragen naar de 2de examenkans.
Schriftelijk examen75 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaarIndien een student minstens 10/20 behaalt voor het schriftelijk examen, wordt - zonder tegenbericht van de student - het deelcijfer van het examen standaard overgedragen naar de 2de examenkans.
Gesloten-boek
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
VoorwaardenDeelname en actieve medewerking aan de seminaries vormen een verplicht onderdeel van de evaluatie. De student dient zowel voor de permanente evaluatie i.k.v. de seminaries als voor het examen minimum 10/20 te behalen om voor het totale opleidingsonderdeel te kunnen slagen.
GevolgIn geval van ongewettigde afwezigheid en/of onvoldoende deelname aan de seminaries krijgt de student een 0 voor dit onderdeel. Wanneer de student op een deel van dit opleidingsonderdeel (de permanente evaluatie i.k.v. de seminaries of examen) minder dan 10/20 behaalt, wordt dit laagste cijfer het eindcijfer van dit opleidingsonderdeel voor de betreffende examenkans, en moet hij/zij dit deel sowieso hernemen.

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
 

Verplicht studiemateriaal
 

De lessen worden gegeven op basis van powerpointvoorstellingen die op Blackboard ter beschikking gesteld worden

 

Aanbevolen literatuur
  Architecture since 1400,Kathleen James-Chakraborty,University of Minnesota Press,2014

A Global History of Architecture,Ching, F.D.K., Jarzombek, M. Prakash, V.,Wiley

The Future of Architecture since 1889,Jean-Louis Cohen,Phaidon,2012

Moderne architectuur. Een kritische geschiedenis,Kenneth Frampton,SUN,1985


Eindcompetenties
bachelor in de architectuur
  •  EC 
  • De student heeft inzicht in de rol en betekenis van architectuur in de samenleving en kan via architectuur in dialoog treden over ethische, culturele, maatschappelijke en esthetische kwesties.

  •  EC 
  • De student kan kritisch, onderbouwd en met een sterke beeldende en ruimtelijke gevoeligheid reflecteren over de bestaande omgeving en ingrepen hierin.

  •  EC 
  • De student kan zelfstandig en in team opdrachten managen in de tijd, in functie van een onderzoek/ontwerp.

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
2de bachelorjaar in de architectuur J
schakelprogramma architectuur jaar 1 J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.