Humane wetenschappen 2 (2327) |
Onderwijstaal : Nederlands |
Studiepunten: 4,0 | | | Periode: semester 2 (4sp) | | | 2de Examenkans1: Ja | | | Eindcijfer2: Numeriek |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Humane Wetenschappen 2 vertrekt vanuit een brede belangstelling voor maatschappelijke veranderingen, culturele context en de sociaal ruimtelijke omgeving om zo een onderzoekende houding ten aanzien van menselijk gedrag in de ruimte te ontwikkelen.
Door inzicht in basisbegrippen van de menswetenschappen leert de student het menselijke gedrag in een ruimte te analyseren. Een selectie van basisbegrippen van menswetenschappen en de onderzoekende basishouding worden verder uitgediept zodat de student inzichten kan toepassen in casussen uit de professionele context en de inbreng van verschillende disciplines kan situeren en waarderen.
Door kennis van een ethisch en maatschappelijk referentiekader krijgt de student een besef van de maatschappelijke en ethische verantwoordelijkheid van een architect.
Verschillende onderzoeksmethodieken worden aangeboden en de student leert deze adequaat toepassen voor zijn/haar vakgebied.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Project ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 4,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De punten van deze individuele opdracht worden overgedragen ongeacht de
score. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student dient de opdracht uit te voeren volgens de richtlijnen zoals aangegeven. |
|
|
|
Gevolg | In geval van laattijdig digitaal afleveren van de opdracht wordt de score 0 toegekend. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
cursus en aanvullend studiemateriaal worden ter beschikking gesteld op blackboard. |
|
|
Eindcompetenties bachelor in de architectuur
|
- EC
| De student heeft inzicht in de rol en betekenis van architectuur in de samenleving en kan via architectuur in dialoog treden over ethische, culturele, maatschappelijke en esthetische kwesties. | - EC
| De student is in staat om onder begeleiding en binnen een afgebakende context en gedefinieerde randvoorwaarden maatschappelijke vragen te analyseren en te vertalen naar een architecturaal concept en naar een ruimtelijk samenhangend ontwerp, rekening houdend met economische, ecologische, sociale, historische en esthetische dimensies. | - EC
| De student is in staat om onder begeleiding ontwerpend onderzoek te verrichten. | - EC
| De student kan een architecturaal concept, ontwerp, ontwerpproces en onderzoeksdata creatief en overtuigend communiceren, gebruikmakend van de gepaste communicatie- en visualisatietechnieken, zowel handmatig als digitaal. | - EC
| De student kan kritisch, onderbouwd en met een sterke beeldende en ruimtelijke gevoeligheid reflecteren over de bestaande omgeving en ingrepen hierin. | - EC
| De student kan onderzoeksmethoden selecteren, toepassen en integreren in het ontwerpproces en kan onderzoeksdata verzamelen, verwerken en interpreteren, en op gerichte en kritische wijze omgaan met bronmateriaal. | - EC
| De student kan zelfstandig en in team opdrachten managen in de tijd, in functie van een onderzoek/ontwerp. |
|
|
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
Aangeboden in | Tolerantie3 |
2de bachelorjaar in de architectuur
|
J
|
schakelprogramma architectuur jaar 1
|
J
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.
|
|