De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





Cultuurwetenschappen 3 (2338)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Liesbeth HUYBRECHTS 
  
Co-titularis :Prof. dr. Elke IELEGEMS 
 dr. arch. Karen LENS 
  
Lid van het onderwijsteam :dr. arch. Karen LENS 
 Mevrouw Louise MAZET 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 5,0
  
Periode: semester 2 (5sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
  Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
    Cultuurwetenschappen 2 (2325) 5.0 stptn
    Humane wetenschappen 2 (2327) 4.0 stptn
 

Inhoud

Nu jullie vlak bij het einde van jullie bachelorjaren staan, en klaar zijn om de stap te maken naar de master, willen we binnen het vak cultuur met jou nadenken wie je bent als ontwerper. Plaats je jezelf binnen een traditie van eerder functionalistische denkers, of situeer je je eerder binnen de kritische hoek? Is jouw werk vooral gefocust op het herdenken /waarderen van het verleden of is het eerder toekomstgericht? Is het eerder materialistisch of sociaal georiënteerd? Of gaan bovenstaande invalshoeken voor jou hand in hand? Weet je wie jou allemaal is vooraf gegaan in het denken en werken rond architectuur/ontwerpen? Hoe vernieuw je dat denken en werken vandaag? De lessen bestaan uit een reeks theoretische uiteenzettingen van enkele vooraanstaande culturele denkers die veel ontwerpers, architecten en stedenbouwkundigen geïnspireerd hebben. Ze vertrekkens steeds vanuit het overkoepelende concept van ‘zorg’ waarvan ecologie, diversiteit, systeemdenken, materialiteit, ambacht, dekolonisatie en schoonheid onderdelen zijn. Wij koppelen hun werk aan praktijkvoorbeelden.

Te lezen basisteksten van toonaangevende theoretici worden online geplaatst.

Als eindresultaat schrijf je een paper die jouw positie in het veld onderbouwt met de theorieën die je meekreeg. Je verdedigt je paper in een cultuurdebat. Ook schrijf je een motivatienota waarmee je je keuze voor de master onderbouwt. 

Het ontwikkelen en schrijven van een academische cultuurpaper die aansluit bij een van de thema's en / of onderzoeksmethode(n) die worden aangereikt. Het actief deelnemen aan een debat rond de in de lessen besproken thema’s. Het schrijven van een motivatie voor de masterkeuze. 



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Individueel begeleidingsmoment  
Werkzittingen  
Zelfstudieopdracht (ZSO)  
Werkvormen  
Casestudy  
Discussies /debat  
Paper  
Verslag  


Evaluatie

Periode 2    Studiepunten 5,00

Evaluatievorm
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode55 %
Reflectieopdracht
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode20 %
Open vragen
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode25 %
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
VoorwaardenDe student dient elke opdracht (paper/artikel/essay/verslag... en motivatie voor de masterkeuze) tijdig in te dienen en dient deel te nemen aan het debat
GevolgIndien de student één van de opdrachten niet tijdig indient en/of niet deelneemt aan het debat, krijgt de student een N als eindscore voor het opleidingsonderdeel voor de betreffende examankans (N= student heeft niet aan alle onderdelen van een evaluatie deelgenomen)
Extra infoDe punten worden als volgt verdeeld: paper/artikel/essay/verslag... (75%), motivatie masterkeuze (5%) en participatie debat (20%)

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
Toelichting evaluatievorm De evaluatie in de 2de examenkans wordt voor 100% berekend op basis van een (nieuw) punt voor de paper, de deelpunten voor de motivatienota voor de masterkeuze en voor het debat in eerste zit komen te vervallen. Herkansing voor de paper kan door een nieuwe paper te schrijven, hetzij door een herwerking/verbetering van de in de eerste examenkans ingediende paper.
 

Verplicht studiemateriaal
 

Studie -en werkmateriaal, nodig voor het uitvoeren van de opdrachten, wordt tijdens het academiejaar via Blackboard aan de studenten meegedeeld



Eindcompetenties
bachelor in de architectuur
  •  EC 
  • De student heeft inzicht in de rol en betekenis van architectuur in de samenleving en kan via architectuur in dialoog treden over ethische, culturele, maatschappelijke en esthetische kwesties.

  •  EC 
  • De student kan een architecturaal concept, ontwerp, ontwerpproces en onderzoeksdata creatief en overtuigend communiceren, gebruikmakend van de gepaste communicatie- en visualisatietechnieken, zowel handmatig als digitaal.

  •  EC 
  • De student kan kritisch reflecteren over de eigen ontwerpvaardigheden en omgaan met kritiek van anderen om zo eigen werk, visie en proces bij te sturen.

  •  EC 
  • De student kan kritisch, onderbouwd en met een sterke beeldende en ruimtelijke gevoeligheid reflecteren over de bestaande omgeving en ingrepen hierin.

  •  EC 
  • De student kan onderzoeksmethoden selecteren, toepassen en integreren in het ontwerpproces en kan onderzoeksdata verzamelen, verwerken en interpreteren, en op gerichte en kritische wijze omgaan met bronmateriaal.

  •  EC 
  • De student kan zelfstandig en in team opdrachten managen in de tijd, in functie van een onderzoek/ontwerp.

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
3de bachelorjaar in de architectuur J
schakelprogramma architectuur jaar 2 J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.