Inleiding tot de materiaalleer (2385) |
| Onderwijstaal : Nederlands |
| Studiepunten: 3,0 | | | | Periode: kwartiel 1 (0sp) + kwartiel 2 (3sp)  | | | | | 2de Examenkans1: Ja | | | | | Eindcijfer2: Numeriek |
|
Volgtijdelijkheid
|
| |
|
Geen volgtijdelijkheid
|
|
|
Leerstof chemie tweede graad ASO. De cursus start met een korte herhaling van de leerstof chemie derde graad, waarbij de focus vooral ligt op toepassingen binnen de materiaalleer. Het volgen van een septembercursus Chemie is mogelijk.
|
|
|
- Basisbeginselen van de chemie met toepassing in de interieurarchitectuur
- Materiaaleigenschappen (overzicht van eigenschappen die relevant zijn binnen de interieurarchitectuur en link tussen materiaalstructuur en materiaaleigenschappen)
- Indeling van materialen in materiaalklassen en bespreking van de belangrijkste eigenschappen per klasse
- Inzicht in de samenstelling, productieprocessen en toepassingen van materialen
- Begrip van de end-of-lifefase van materialen en hun herbruikbaarheid
- Duurzaamheid en milieu-impact van materialen
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
|
Project ✔
|
|
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Het opleidingsonderdeel wordt tweemaal aangeboden. De evaluatie is voor beide aanbiedingen identiek.Kwartiel 2 (3,00sp)
| Evaluatievorm | |
|
| Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
| Andere: | Beoordeling van praktijkoefening - het groepswerk wordt beoordeeld o.b.v. een verslag en een mondelinge presentatie. Het groepscijfer kan per student worden aangepast met maximaal 2 punten o.b.v. peer assessment. |
|
|
|
| Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
| Schriftelijk examen | 80 % |
|
| Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
| Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Indien de student geslaagd is (min. 10/20) voor een deelevaluatie in
eerste zit, wordt - zonder tegenbericht van de student - het geslaagd
deelcijfer overgedragen naar de 2de examenkans. |
|
|
|
|
|
|
|
| Meerkeuzevragen, giscorrectie | ✔ |
|
|
|
|
|
| Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
| Voorwaarden | De student dient de groepsopdracht tijdig in te leveren volgens de richtlijnen op Blackboard. Aanwezigheid tijdens de presentatie van de opdracht is verplicht.
Toepassing cesuur: Een student moet minstens 10/20 halen op het theoretisch examen opdat het totaalcijfer mathematisch wordt berekend. |
|
|
|
| Gevolg | In geval van niet of laattijdig inleveren van de opdracht, in geval van ongewettigde afwezigheid tijdens de toelichting van de opdracht en/of in geval van ongewettigde afwezigheid tijdens de presentatie van de groepsopdracht, ontvangt de student 0 voor de opdracht.
Toepassing cesuur: Indien een student minder dan 10/20 haalt op het theoretisch examen telt het laagste deelcijfer als eindcijfer voor de betreffende zittijd. |
|
|
|
| Extra info | Het groepscijfer kan per student worden aangepast met maximaal 2 punten o.b.v. peer assessment.
|
|
Tweede examenkans
| Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
| Toelichting evaluatievorm | Voor de opdracht is er geen tweede examenkans: het deelcijfer van de eerste examenkans wordt overgedragen naar de tweede examenkans |
|
|
|
|
 
|
| Verplicht studiemateriaal |
| |
Het studiemateriaal (bv. powerpoints van de lessen) wordt ter beschikking gesteld op Blackboard. |
|
 
|
| Aanbevolen literatuur |
| |
Materiology: Materialen en technologieën: de gids voor creatieven,Daniel Kula; Elodie Ternaux; Quentin Hirsinger,Frame Publishers,9789077174975, |
|
|
Eindcompetenties bachelor in de interieurarchitectuur
|
- EC
| Kan bij het ontwerpen met inzicht in de eigenschappen, mogelijkheden en beperkingen van materialen, een concept vertalen naar specifieke ontwerpelementen zoals licht, kleur, vorm en oppervlaktetechnieken. | - EC
| Kan inzichten uit de humane wetenschappen, exacte wetenschappen en kunsten integreren met kennis en inzicht in de methoden, theorieën en (inter)nationale historische en actuele ontwikkelingen binnen de interieurarchitectuur. | - EC
| Kan vorm en inhoud geven aan de bijzondere relatie tussen gebruiker, (gebouwde) ruimte en meubilair en kan hierover basisonderzoek verrichten en integreren in het ontwerpproces. | - EC
| Kan wetenschappelijke informatie zoeken, ontsluiten, beheren en kritisch synthetiseren en ontwerpt vanuit een onderzoekende houding. |
|
|
|
| | EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
| Aangeboden in | Tolerantie3 |
|
1ste bachelorjaar in de interieurarchitectuur
|
J
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
| 2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.
|
|