Constructie en materiaalleer 1B (2394)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Mevrouw Bettina LUYTEN 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 3,0
  
Periode: semester 2 (3sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
  Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
    Constructie en materiaalleer 1A (2386) 3.0 stptn
    Inleiding tot de materiaalleer (2385) 3.0 stptn
 
   Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
Advies Als je Constructie en materiaalleer 1B in je studietraject opneemt, raden we je sterk aan dit samen op te nemen met 2389 Ontwerpstudio wonen en ontwerpmethodiek (samen = in je studieprogramma van hetzelfde academiejaar)

Begincompetenties

De student heeft de nodige basiskennis rond de component HOUT (massief hout, afgeleide producten en afwerking afgeleide producten):

de student heeft de nodige materiaalkennis, alsook de nodige kennis rond verbindingstechnieken (opbouw meubel uit plaatmateriaal en massief hout-verbindingen).

De student kan zelfstandig een projectietekening van een eenvoudig MEUBEL uitwerken (in plaatmateriaal en in massief hout), en kan het gepaste meubelbeslag opzoeken / kiezen / verwerken in een constructieve tekening.



Inhoud

Theoretisch luik:

Theoretisch begrip rond de diverse componenten van een INTERIEURSCHIL (binnendeuren), alsook verdere verdieping aangaande het MEUBEL (ruimtescheidend meubilair met geïntegreerde binnendeur),

waarbij eveneens de aansluiting op de CONTEXT (aansluiting van meubel op wand/plafond/vloer) verkend worden.

Daarnaast wordt er dieper ingegaan op de specifieke materiaalkennis en meubelopbouw van de KEUKEN.

Practicum:

De theoretische kennis wordt toegepast in diverse opdrachten, waarbij focus op het tekenkundig en constructief aspect.

Doorheen het semester wordt er ingezet op het observeren, analyseren en toepassen van de theoretische kennis in de constructie van (keuken)meubilair en ruimtescheidend meubilair.

De opdrachten worden zelfstandig door de student uitgevoerd, mogelijkheid tot vragen stellen tijdens practicum-werkzittingen.



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Excursie/veldwerk  
Hoorcollege  
Responsiecollege  
Werkzittingen  
Zelfstudieopdracht (ZSO)  
Werkvormen  
Casestudy  
Huiswerktaken  


Evaluatie

Semester 2 (3,00sp)

Evaluatievorm
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode25 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaarIndien de student geslaagd is (min. 10/20) voor een deelevaluatie in eerste zit, wordt - zonder tegenbericht van de student - het geslaagd deelcijfer overgedragen naar de 2de examenkans.
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode5 %
Andere:Evaluatie van de actieve deelname aan responsiecolleges,
practicum-feedbacksessies, polls en/of kleine (zelfstudie-)opdrachten.
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaarVoor de actieve deelname is er geen tweede examenkans: het deelcijfer van de eerste examenkans wordt overgedragen naar de tweede examenkans.
Schriftelijk examen40 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaarIndien de student geslaagd is (min. 10/20) voor een deelevaluatie in eerste zit, wordt - zonder tegenbericht van de student - het geslaagd deelcijfer overgedragen naar de 2de examenkans.
Gesloten-boek
Praktijkexamen30 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaarIndien de student geslaagd is (min. 10/20) voor een deelevaluatie in eerste zit, wordt - zonder tegenbericht van de student - het geslaagd deelcijfer overgedragen naar de 2de examenkans.
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie
Toelichtingzakrekenmachine, schaallat, geo-driehoek, (vul-)potlood, fineliner, gekleurde pennen / stiften / kleurpotloden
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
Voorwaarden

1. Verplichte deelname evaluatie: De student dient aan élk onderdeel van de evaluatie (practicumopdrachten én examens (tekenexamen én theorie-examen)) deel te nemen / voor de deadline in te dienen om te kunnen slagen voor het geheel van het opleidingsonderdeel.

2. Toepassing cesuur: Een student moet op deelcijfer PRACTICUM én deelcijfer THEORIE min. 10/20 behalen om te kunnen slagen voor het totale opleidingsonderdeel. 

 

Gevolg

1. Verplichte deelname evaluatie: indien de student niet tijdig (= voor de gestelde deadline) de practicumopdrachten indient en/of niet deelneemt aan de examens, krijgt hij voor de evaluatie van die betreffende zittijd een A in plaats van een cijfer (A= ongewettigd afwezig).

2. Toepassing cesuur: Wanneer de student op een deel van dit opleidingsonderdeel (PRACTICUM of THEORIE) minder dan 10/20 behaalt, wordt dit laagste deelcijfer het eindcijfer van het volledige opleidingsonderdeel voor de betreffende examenkans.


Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Ja
Toelichting evaluatievorm De evaluatie van de tweede examenkans bestaat uit 55% PRACTICUM
(teken-examen) + 40% THEORIE (theoretisch examen) + 5% ACTIEVE DEELNAME.
Evaluatie ACTIEVE DEELNAME wordt overgenomen uit eerste examenkans (geen
herkansing).
 

Verplicht studiemateriaal
 

eerder aangekochte cursus 1A: gedrukte versie e-book: Construction and Detailing for Interior Design Second Edition, Plunkett, Drew, Laurence King Publishing, 2015.

eerder via docent besteld studiemateriaal 1A: Handleiding hout materiaal en toepassing (Hout Info Bois)

- Ander studiemateriaal wordt beschikbaar gesteld via BlackBoard.

 

Aanbevolen studiemateriaal
 

laptop, opmeet-materiaal, tekenmateriaal (geo-driehoek, vulpotlood, fineliner)

 

Opmerkingen
 

Gemengd (theorie & praktijk)



Eindcompetenties
bachelor in de interieurarchitectuur
  •  EC 
  • Kan een ontwerp communiceren aan leken en specialisten in beeld, geschreven en gesproken woord en daarbij gebruik maken van de gepaste visualisatietechnieken, zowel digitale als handmatige.

     
  •  DC 
  • De student kan een ontwerp voor een KEUKEN, alsook voor een RUIMTESCHEIDEND MEUBEL tekenkundig helder maken naar zowel opdrachtgevers als uitvoerders toe. De student weet de nodige informatie zowel tekenkundig als woordelijk te presenteren.
     
  •  DC 
  • De student weet de nodige technische informatie op een digitaal uitgewerkte 2D-tekening en in uitgewerkte technische fiches weer te geven, en maakt gebruik van correcte vaktermen.
     
  •  DC 
  • Naast de deelcompetenties van Constructie en Materiaalleer 1A, beheerst de student volgende deelcompetenties: De student kan een gegeven alsook een eigen meubelontwerp omzetten naar 2D-projectietekeningen en kan de plannen tekenkundig helder maken.
  •  EC 
  • Kan op zelfstandige wijze plannen, organiseren, ondernemen en samenwerken in de context van een ontwerpproces en eenvoudige managementtaken uitvoeren in de context van een (ver)bouw(ings)proces.De student kan hierbij kritisch reflecteren om zo eigen werk, visie en proces bij te sturen.

     
  •  DC 
  • De student beheerst alle deelcompetenties van Constructie en Materiaalleer 1A.
  •  EC 
  • Kan vorm en inhoud geven aan de bijzondere relatie tussen gebruiker, (gebouwde) ruimte en meubilair en kan hierover basisonderzoek verrichten en integreren in het ontwerpproces.

     
  •  DC 
  • De student kan een ontwerp voor een KEUKEN, alsook voor een RUIMTESCHEIDEND MEUBEL opmaken rekening houdende met een specifieke gebruiker, ergonomie, alsook met de specifieke normen/eisen van deze functies. De student kan hiertoe zelfstandig en accuraat doelgerichte informatie verzamelen en interpreteren.
 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
1ste bachelorjaar in de interieurarchitectuur J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.