Menswetenschappen 2 (2405)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Jan VANRIE 
  
Lid van het onderwijsteam :Prof. dr. Elke IELEGEMS 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 3,0
  
Periode: semester 2 (3sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Volgtijdelijkheid
 
   Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
  Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
    Inleiding in onderzoek en ontwerpmethodiek (2387) 3.0 stptn
 

Inhoud

De basisbegrippen van menswetenschappen en de onderzoekende houding worden verder uitgediept zodat de student deze op oordeelkundige wijze kan inzetten in verschillende situaties. De inhoud van het vak is georiënteerd op de verschillende rollen van de ontwerper. De verworven onderzoeksvaardigheden van het eerste jaar worden verder verfijnd door het in groepsverband uitvoeren van een praktijkgericht onderzoek met een menswetenschappelijke insteek en het mondeling en schriftelijk presenteren van dit onderzoek.



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Werkvormen  
Groepswerk  
Paper  
Presentatie  


Evaluatie

Semester 2 (3,00sp)

Evaluatievorm
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode80 %
Huiswerktaken
Paper
Reflectieopdracht
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode20 %
Presentatie
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
VoorwaardenDe student levert, tijdig en volgens de opgegeven modaliteiten, de gevraagde opdrachten in.
GevolgIn geval van het niet indienen van de opdrachten volgens de opgegeven modaliteiten, krijgt de student een nul voor dit opleidingsonderdeel.
Mogelijke externe locatie
Extra infoGroepsopdracht (paper en presentatie) met individuele beoordeling (reflectieopdracht met inbegrip van self en peer assessment)

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Ja
Toelichting evaluatievorm Bij de tweede examenkans bestaat de evaluatie voor 100% uit een
individuele opdracht (paper).
 

Verplicht studiemateriaal
 

Het studiemateriaal wordt ter beschikking gesteld op Blackboard

 

Opmerkingen
  Gemengd (theorie & praktijk)


Eindcompetenties
bachelor in de interieurarchitectuur
  •  EC 
  • Kan een interieure ruimte, al dan niet van architectuurhistorische waarde, ontwerpen waarbij men de beleving en wensen van de gebruiker en/of opdrachtgever steeds centraal stelt.

  •  EC 
  • Kan een ontwerp communiceren aan leken en specialisten in beeld, geschreven en gesproken woord en daarbij gebruik maken van de gepaste visualisatietechnieken, zowel digitale als handmatige.

  •  EC 
  • Kan het beroep van interieurarchitect en de rol ervan binnen de evoluerende maatschappelijke context ethisch en kritisch kaderen, bewaken en profileren.

  •  EC 
  • Kan inzichten uit de humane wetenschappen, exacte wetenschappen en kunsten integreren met kennis en inzicht in de methoden, theorieën en (inter)nationale historische en actuele ontwikkelingen binnen de interieurarchitectuur.

  •  EC 
  • Kan op zelfstandige wijze plannen, organiseren, ondernemen en samenwerken in de context van een ontwerpproces en eenvoudige managementtaken uitvoeren in de context van een (ver)bouw(ings)proces.De student kan hierbij kritisch reflecteren om zo eigen werk, visie en proces bij te sturen.

  •  EC 
  • Kan vorm en inhoud geven aan de bijzondere relatie tussen gebruiker, (gebouwde) ruimte en meubilair en kan hierover basisonderzoek verrichten en integreren in het ontwerpproces.

  •  EC 
  • Kan wetenschappelijke informatie zoeken, ontsluiten, beheren en kritisch synthetiseren en ontwerpt vanuit een onderzoekende houding.

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
2de bachelorjaar in de interieurarchitectuur J
schakelprogramma master in de interieurarchitectuur J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.