De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





Ontwerpstudio scenografie (2409)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. int. arch. Johannes KLAPS 
  
Lid van het onderwijsteam :Mevrouw Katrien GEEBELEN 
 De heer Yannick DOUW 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 9,0
  
Periode: semester 1 (9sp)
  
2de Examenkans1: Nee
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
  Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
    Ontwerpstudio wonen+ en ontwerpmethodiek (deel 1) (2395) 9.0 stptn
    Ontwerpstudio wonen+ en ontwerpmethodiek (deel 2) (2402) 9.0 stptn
 

Begincompetenties

Interesse in de wereld van de Scenografie. Regelmatig bezoek van een tentoonstelling of een museum.



Inhoud

Onderzoek naar: Vanuit een onderzoekend proces worden ontwerpopdrachten uitgewerkt gelinkt aan theater, tentoonstellingen en events. Het uitdiepen van aan de opdrachten gebeurt via vakliteratuur en studiebezoeken. Er wordt gewerkt met scenario's die een hoog realiteitsgehalte hebben en die ook ondersteund/begeleid worden vanuit de praktijkwereld (STEPP, musea en culturele organisaties). Het geheel wordt uitgewerkt in een draaiboek met schetsen, maquettes en uitvoeringstekeningen. Er is een rechtstreekse ondersteuning en input vanuit de OOD Actualia Scenografie en Constructie- en materiaal.

Presentatie en uitwerking: de grafisch/beeldende presentatie en consctructieve uitwerking van het project.



BACHELOR PROEF. De 4 ontwerpstudio's (scenografie, retaildesign, meubel,herbestemming) en het opleidingsonderdeel portfolio en ontwerpersidentiteit maken allen deel uit van de bachelorproef.



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Excursie/veldwerk  
Ontwerpstudio  
Werkvormen  
Casestudy  
Presentatie  


Evaluatie

Periode 1    Studiepunten 9,00

Evaluatievorm
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode100 %
Andere:Evaluatie a.d.h.v. ontwerpopdrachten (jury)
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
Voorwaarden- De student volgt, tenzij gewettigd afwezig, alle begeleidingssessies en studieuitstappen - De student dient het werkstuk tijdig in te leveren volgens de richtlijnen van de uitgeschreven opdracht.
Gevolg- Indien de student niet voldoet aan deze voorwaarden kan hij/zij niet deelnemen aan de jury en kan hij/zij geen cijfer ontvangen voor dit opleidingsonderdeel. - In geval van niet of laattijdig inleveren van het werkstuk, ontvangt de student 0 voor dit examendeel.
Mogelijke externe locatie

 

Verplicht studiemateriaal
 

Eventueel cursusmateriaal wordt tijdens het semester via Blackboard ter beschikking gesteld

 

Aanbevolen literatuur
  De narratieve ruimte: over de kunst van het tentoonstellen,Frank den Oudsten; Herman Kossmann; Suzanne Mulder,1,Stichting NAI Uitgevers/Publishers,9789064507939
 

Opmerkingen
  Gemengd (theorie & praktijk)


Eindcompetenties
bachelor in de interieurarchitectuur
  •  EC 
  • Heeft kennis en inzicht in de juridische, deontologische, bedrijfskundigeen budgettaire basisbegrippen van het ontwerpen en ondernemen.

  •  EC 
  • Heeft kennis over de specifieke ontwerpeigenschappen binnen de domeinen meubel/wonen, retail design, scenografie en herbestemming en kan de basis onderzoeks- en ontwerpmethodes eigen aan deze domeinen uitvoeren.

  •  EC 
  • Intuïtie, experiment en associatief denken, verbeelding en emoties inzetten in het ontwerp en hierbij blijk geven van een artistiek-exploratieve, beeldende invalshoek.

  •  EC 
  • Kan bij het ontwerpen met inzicht in de eigenschappen, mogelijkheden en beperkingen van materialen, een concept vertalen naar specifieke ontwerpelementen zoals licht, kleur, vorm en oppervlaktetechnieken.

  •  EC 
  • Kan een interieure ruimte, al dan niet van architectuurhistorische waarde, ontwerpen waarbij men de beleving en wensen van de gebruiker en/of opdrachtgever steeds centraal stelt.

  •  EC 
  • Kan een ontwerp communiceren aan leken en specialisten in beeld, geschreven en gesproken woord en daarbij gebruik maken van de gepaste visualisatietechnieken, zowel digitale als handmatige.

  •  EC 
  • Kan een ruimtelijk concept vertalen naar een ontwerp, rekening houdend met bouw- en installatietechnieken, comfort en energie, en ecologie.

  •  EC 
  • Kan het beroep van interieurarchitect en de rol ervan binnen de evoluerende maatschappelijke context ethisch en kritisch kaderen, bewaken en profileren.

  •  EC 
  • Kan inzichten uit de humane wetenschappen, exacte wetenschappen en kunsten integreren met kennis en inzicht in de methoden, theorieën en (inter)nationale historische en actuele ontwikkelingen binnen de interieurarchitectuur.

  •  EC 
  • Kan ontwerpen op verschillende schaalniveaus, van meubel tot stedelijke ruimte, rekening houdend met de interactie tussen deze schaalniveaus.

  •  EC 
  • Kan op zelfstandige wijze plannen, organiseren, ondernemen en samenwerken in de context van een ontwerpproces en eenvoudige managementtaken uitvoeren in de context van een (ver)bouw(ings)proces.De student kan hierbij kritisch reflecteren om zo eigen werk, visie en proces bij te sturen.

  •  EC 
  • Kan vorm en inhoud geven aan de bijzondere relatie tussen gebruiker, (gebouwde) ruimte en meubilair en kan hierover basisonderzoek verrichten en integreren in het ontwerpproces.

  •  EC 
  • Kan wetenschappelijke informatie zoeken, ontsluiten, beheren en kritisch synthetiseren en ontwerpt vanuit een onderzoekende houding.

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
3de bachelorjaar in de interieurarchitectuur J
schakelprogramma master in de interieurarchitectuur J
voorbereidingsprogramma master in de interieurarchitectuur J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.