De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





Actualia scenografie en retail design (2413)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Katelijn QUARTIER 
  
Lid van het onderwijsteam :Mevrouw Edith GRUSON 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 3,0
  
Periode: semester 1 (3sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Volgtijdelijkheid
 
   Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
  Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
    Geschiedenis van de interieurarchitectuur (2399) 3.0 stptn
    Semiotiek van kunst en ruimte (2398) 3.0 stptn
 

Inhoud

1. Actualia scenografie:The Making of and everything you always wanted to know, but were afraid to ask. Wat komt er nu werkelijk kijken bij de ontwikkeling en realisatie van een ruimtelijk ontwerp? In een serie hoorcolleges wordt in beeld en tekst een aantal tentoonstellingen gedeconstrueerd en ontrafeld. Stap voor stap. Verschillende genres tentoonstellingen voor musea, beurzen en culturele instellingen. Groot, klein, kort- en langdurend zullen worden besproken en getoond. Beginnend met het eerste contact met de opdrachtgever, de vraag en debrief, locatieonderzoek, zakelijke afspraken, het vergunningen traject, rol en verantwoordelijkheden van de ontwerper,opbouw en afbouw tot de financiële afwikkeling. Maar ook, hoe ga je om met de verschillende belanghebbenden in een project? Wie bepaalt? En wie betaalt? Ook de minder fraaie kanten van het vak komen aan bod.



2. Actualia retail design: Vanuit de evolutie van zowel retail design, branding, consumentengedrag en winkelgedrag, wordt ingegaan op de architectuur van retail. Dit gaat van kleine schaal (kleine winkels) tot grote schaal (stedelijk). Daarbij komen de visies en de creaties van de belangrijkste designers, ontwerpers en denkers ruimschoots aan bod. De studenten krijgen een theoretisch kader aangereikt waarmee ze kritisch naar het huidige retail landschap en consumentengedrag kunnen reflecteren. De focus hierbij ligt op kennis die nodig is om een goed functionerende winkel te kunnen ontwerpen.



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Practicum  
Werkvormen  
Oefeningen  
Rollenspel (simulatie)  


Evaluatie

Periode 1    Studiepunten 3,00

Evaluatievorm
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode50 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaarIndien een student minstens 10/20 behaalt in de eerste examenkans, wordt - zonder tegenbericht van de student - het geslaagd deelcijfer standaard overgedragen naar de 2de examenkans.
Schriftelijk examen50 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaarIndien een student minstens 10/20 behaalt in de eerste examenkans, wordt - zonder tegenbericht van de student - het geslaagd deelcijfer standaard overgedragen naar de 2de examenkans.
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
Voorwaarden- De student dient elk werkstuk op tijd en volgens de gestelde afspraken in te leveren. - De student dient zowel voor het deel scenografie als voor het deel retail design minimum 10/20 te behalen om voor het totale opleidingsonderdeel te kunnen slagen.
Gevolg- Bij niet of laattijdig inleveren van het werkstuk, ontvangt de student 0 voor het betreffende onderdeel. - Wanneer de student op een deel van dit opleidingsonderdeel minder dan 10/20 behaalt, wordt dit laagste cijfer het eindcijfer van het volledige opleidingsonderdeel voor de betreffende examenkans.

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
 

Verplichte handboeken (boekhandel)
 

Handboek 1:

the big book of retail design, Quartier Katelijn, eerste, Lannoo Campus

ISBN: 9789401490436

 

Verplicht studiemateriaal
 

Het studiemateriaal wordt ter beschikking gesteld op Blackboard

 

Opmerkingen
  Gemengd (theorie & praktijk)


Eindcompetenties
bachelor in de interieurarchitectuur
  •  EC 
  • Intuïtie, experiment en associatief denken, verbeelding en emoties inzetten in het ontwerp en hierbij blijk geven van een artistiek-exploratieve, beeldende invalshoek.

  •  EC 
  • Kan het beroep van interieurarchitect en de rol ervan binnen de evoluerende maatschappelijke context ethisch en kritisch kaderen, bewaken en profileren.

  •  EC 
  • Kan inzichten uit de humane wetenschappen, exacte wetenschappen en kunsten integreren met kennis en inzicht in de methoden, theorieën en (inter)nationale historische en actuele ontwikkelingen binnen de interieurarchitectuur.

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
3de bachelorjaar in de interieurarchitectuur J
schakelprogramma master in de interieurarchitectuur J
voorbereidingsprogramma master in de interieurarchitectuur J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.