De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





Ontwerpstudio herbestemming (2417)

  
Coördinerend verantwoordelijke :dr. arch. Karen LENS 
  
Lid van het onderwijsteam :De heer JONATHAN MAJ 
 De heer Maarten TIERENS 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 9,0
  
Periode: semester 2 (9sp)
  
2de Examenkans1: Nee
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
  Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
    Ontwerpstudio wonen+ en ontwerpmethodiek (deel 1) (2395) 9.0 stptn
    Ontwerpstudio wonen+ en ontwerpmethodiek (deel 2) (2402) 9.0 stptn
 

Inhoud

Vanuit een onderzoekend proces worden ontwerpopdrachten uitgewerkt waarbij herbestemming van bestaande sites centraal staat.

Te behandelen aspecten:

  • interieur met aansluitend exterieur en landschap
  • onderzoek en vormgeving van representatieve en inspirerende activiteiten voor een bepaalde bestemming in een bestaand complex (grootschalig en met een historisch karakter en/of industrieel karakter)
  • complexe organisatie herbestemmingsfuncties binnen een complexe ruimtelijke context (ruimtelijk en sociaal)
  • aandacht/dialoog voor/met (mogelijke) gebruikers
  • aandacht voor keuzes en consequenties rond duurzaamheid

Een uitdiepen van aan de opdrachten gerelateerde items gebeurt via plaatsbezoeken, teksten en studiereizen.

Vormt een geïntegreerd geheel.

Presentatie en uitwerking: de grafisch/beeldende presentatie en constructieve uitwerking van het project, incl. voorafgaand onderzoek.



BACHELOR PROEF. De 4 ontwerpstudio's (scenografie, retaildesign, meubel, herbestemming) en opleidingsonderdeel portfolio en ontwerpersidentiteit maken allen deel uit van de bachelorproef.



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Excursie/veldwerk  
Ontwerpstudio  
Werkvormen  
Discussies /debat  
Groepswerk  
Oefeningen  
Presentatie  
Verslag  


Evaluatie

Periode 2    Studiepunten 9,00

Evaluatievorm
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode100 %
Andere:Evaluatie a.d.h.v. ontwerpopdrachten
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
VoorwaardenDe student volgt, tenzij gewettigd afwezig, alle begeleidingssessies en studieuitstappen. Bij gewettigde afwezigheid worden alle jurydocumenten (plannen, maquette...) dezelfde dag op het studentensecretariaat binnengebracht.
GevolgIndien de student niet voldoet aan deze voorwaarden kan hij / zij niet deelnemen aan de jury en krijgt hij een A voor dit opleidingsonderdeel (A= ongewettigd afwezig)
Mogelijke externe locatie
Extra infoO.b.v. de peer review (peer assessment) kan het groepscijfer per student worden aangepast.

 

Opmerkingen
  Gemengd (theorie & praktijk)


Eindcompetenties
bachelor in de interieurarchitectuur
  •  EC 
  • Heeft kennis over de specifieke ontwerpeigenschappen binnen de domeinen meubel/wonen, retail design, scenografie en herbestemming en kan de basis onderzoeks- en ontwerpmethodes eigen aan deze domeinen uitvoeren.

  •  EC 
  • Intuïtie, experiment en associatief denken, verbeelding en emoties inzetten in het ontwerp en hierbij blijk geven van een artistiek-exploratieve, beeldende invalshoek.

  •  EC 
  • Kan bij het ontwerpen met inzicht in de eigenschappen, mogelijkheden en beperkingen van materialen, een concept vertalen naar specifieke ontwerpelementen zoals licht, kleur, vorm en oppervlaktetechnieken.

  •  EC 
  • Kan een interieure ruimte, al dan niet van architectuurhistorische waarde, ontwerpen waarbij men de beleving en wensen van de gebruiker en/of opdrachtgever steeds centraal stelt.

  •  EC 
  • Kan een ontwerp communiceren aan leken en specialisten in beeld, geschreven en gesproken woord en daarbij gebruik maken van de gepaste visualisatietechnieken, zowel digitale als handmatige.

  •  EC 
  • Kan een ruimtelijk concept vertalen naar een ontwerp, rekening houdend met bouw- en installatietechnieken, comfort en energie, en ecologie.

  •  EC 
  • Kan het beroep van interieurarchitect en de rol ervan binnen de evoluerende maatschappelijke context ethisch en kritisch kaderen, bewaken en profileren.

  •  EC 
  • Kan inzichten uit de humane wetenschappen, exacte wetenschappen en kunsten integreren met kennis en inzicht in de methoden, theorieën en (inter)nationale historische en actuele ontwikkelingen binnen de interieurarchitectuur.

  •  EC 
  • Kan ontwerpen op verschillende schaalniveaus, van meubel tot stedelijke ruimte, rekening houdend met de interactie tussen deze schaalniveaus.

  •  EC 
  • Kan op zelfstandige wijze plannen, organiseren, ondernemen en samenwerken in de context van een ontwerpproces en eenvoudige managementtaken uitvoeren in de context van een (ver)bouw(ings)proces.De student kan hierbij kritisch reflecteren om zo eigen werk, visie en proces bij te sturen.

  •  EC 
  • Kan vorm en inhoud geven aan de bijzondere relatie tussen gebruiker, (gebouwde) ruimte en meubilair en kan hierover basisonderzoek verrichten en integreren in het ontwerpproces.

  •  EC 
  • Kan wetenschappelijke informatie zoeken, ontsluiten, beheren en kritisch synthetiseren en ontwerpt vanuit een onderzoekende houding.

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
3de bachelorjaar in de interieurarchitectuur J
schakelprogramma master in de interieurarchitectuur J
voorbereidingsprogramma master in de interieurarchitectuur J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.